Russell pleit voor permanente stewards: "Dit is een miljardenindustrie"
De Formule 1 maakt nog altijd gebruik van verschillende stewards
tijdens verschillende Grands Prix. En dat begint op steeds meer
weerstand te stuiten, omdat de stewards allemaal hun eigen
interpretatie hebben als het gaat over incidenten tijdens een race.
De inconsistentie die daaruit ontstaat, zorgt zo nu en dan voor
ontevredenheid bij zowel de fans als coureurs. En dus moet er
volgens George Russell iets gebeuren, zeker gezien de grootte van
de sport, zo laat hij weten in gesprek met onder andere
RacingNews365: "Iemand moet zijn portemonnee gaan trekken om
consistentie bij de stewards te realiseren. Uiteindelijk is het
gewoon werk, 24 weekenden per jaar. De Formule 1 is een
miljardenindustrie. We zouden niemand met zoveel macht op een
vrijwilligerspositie hebben, dus iemand zal deze mensen gewoon
moeten gaan betalen." Daarnaast pleit Russell ook voor vaste
stewards: "Ik spreek voor niemand anders, maar ik denk dat de
meerderheid van de coureurs dit wil. Als je eenmaal drie vaste
stewards hebt, dan leer je vanzelf hoe zij race-incidenten gaan
inschatten, en dan weet je dat er een bepaalde consistentie is
wanneer er een volgend incident gebeurt. Op dit moment heb je enorm
veel verschillende stewards. Ik weet niet eens precies hoeveel."
Russell wil andere functie voor richtlijnen De coureurs en de FIA
komen daarnaast in Qatar samen om tijdens een bijeenkomst te praten
over de richtlijnen rondom het racen. De huidige richtlijnen liggen
inmiddels onder vuur, vooral wanneer het gaat over inhalen en
verdedigen. Russell verwacht een vruchtbaar gesprek: "Ik denk dat
het voor de stewards waardevol is om het eens vanuit ons oogpunt te
horen en te zien." Hij haalt daarbij het incident tussen Oscar
Piastri en Kimi Antonelli in Brazilië aan: "Het gaat dan om de
ingewikkeldheden van een raceauto, waarbij de baan soms aan de
binnenkant afloopt. De auto blokkeert, maar dat betekent niet dat
hij (Piastri, red.) de controle verliest. Het betekent dat, door de
hoge rolstijfheid van de auto, het linkervoorwiel altijd van de
grond kan komen als de baan afloopt, iets wat niet in de
richtlijnen staat beschreven." Russell wil hiermee zeggen dat de
richtlijnen op dit moment te zwart-wit zijn. Hij hoopt dan ook dat
er anders wordt gekeken naar de functie van de richtlijnen, in
plaats van dat er alleen maar een aantal aanpassingen worden
gemaakt. "Ik vrees dat we anders in dezelfde situatie terechtkomen,
waarbij we de richtlijnen aanpassen, en dat er volgend jaar weer
een nieuw incident zal zijn waar de richtlijnen eigenlijk geen
rekening mee houden. Dan krijgen we weer een beslissing gebaseerd
op de richtlijnen en niet op racetechnische kennis."
tijdens verschillende Grands Prix. En dat begint op steeds meer
weerstand te stuiten, omdat de stewards allemaal hun eigen
interpretatie hebben als het gaat over incidenten tijdens een race.
De inconsistentie die daaruit ontstaat, zorgt zo nu en dan voor
ontevredenheid bij zowel de fans als coureurs. En dus moet er
volgens George Russell iets gebeuren, zeker gezien de grootte van
de sport, zo laat hij weten in gesprek met onder andere
RacingNews365: "Iemand moet zijn portemonnee gaan trekken om
consistentie bij de stewards te realiseren. Uiteindelijk is het
gewoon werk, 24 weekenden per jaar. De Formule 1 is een
miljardenindustrie. We zouden niemand met zoveel macht op een
vrijwilligerspositie hebben, dus iemand zal deze mensen gewoon
moeten gaan betalen." Daarnaast pleit Russell ook voor vaste
stewards: "Ik spreek voor niemand anders, maar ik denk dat de
meerderheid van de coureurs dit wil. Als je eenmaal drie vaste
stewards hebt, dan leer je vanzelf hoe zij race-incidenten gaan
inschatten, en dan weet je dat er een bepaalde consistentie is
wanneer er een volgend incident gebeurt. Op dit moment heb je enorm
veel verschillende stewards. Ik weet niet eens precies hoeveel."
Russell wil andere functie voor richtlijnen De coureurs en de FIA
komen daarnaast in Qatar samen om tijdens een bijeenkomst te praten
over de richtlijnen rondom het racen. De huidige richtlijnen liggen
inmiddels onder vuur, vooral wanneer het gaat over inhalen en
verdedigen. Russell verwacht een vruchtbaar gesprek: "Ik denk dat
het voor de stewards waardevol is om het eens vanuit ons oogpunt te
horen en te zien." Hij haalt daarbij het incident tussen Oscar
Piastri en Kimi Antonelli in Brazilië aan: "Het gaat dan om de
ingewikkeldheden van een raceauto, waarbij de baan soms aan de
binnenkant afloopt. De auto blokkeert, maar dat betekent niet dat
hij (Piastri, red.) de controle verliest. Het betekent dat, door de
hoge rolstijfheid van de auto, het linkervoorwiel altijd van de
grond kan komen als de baan afloopt, iets wat niet in de
richtlijnen staat beschreven." Russell wil hiermee zeggen dat de
richtlijnen op dit moment te zwart-wit zijn. Hij hoopt dan ook dat
er anders wordt gekeken naar de functie van de richtlijnen, in
plaats van dat er alleen maar een aantal aanpassingen worden
gemaakt. "Ik vrees dat we anders in dezelfde situatie terechtkomen,
waarbij we de richtlijnen aanpassen, en dat er volgend jaar weer
een nieuw incident zal zijn waar de richtlijnen eigenlijk geen
rekening mee houden. Dan krijgen we weer een beslissing gebaseerd
op de richtlijnen en niet op racetechnische kennis."
