Verstappen-casus en anderen centraal in groot F1-overleg met coureurs en stewards
Deze bijeenkomsten vormen een open forum waar coureurs en stewards
rijstandaarden bespreken, perspectieven delen en zorgen voor
heldere, consistente regeltoepassing. Driving Standards Guidelines
centraal Centraal stonden de Driving Standards Guidelines (DSG's),
geïntroduceerd in 2022 op verzoek van coureurs om inhaal- en
verdedigingsacties te verduidelijken. De DSG's zijn gebundeld in
een evoluerend document, tweemaal bijgewerkt sinds introductie en
publiek beschikbaar voor transparantie. Stewards benadrukten dat
DSG's richtlijnen zijn, geen regelgeving. Ze interpreteren regels
praktisch om een gelijk speelveld en consistente besluitvorming te
waarborgen. Data van drie seizoenen tonen aan dat DSG's hebben
bijgedragen aan meer consistentie. Na 22 races en vijf sprintrace
richtte de discussie zich op een vijftal casestudies:
Piastri-Antonelli (Interlagos): inhalen aan de binnenkant
Sainz-Bearman (Monza): inhalen aan de buitenkant Sainz-Lawson
(Zandvoort): DSG's in langzame bochten Norris-Leclerc (Austin):
track limits en overtredingen Verstappen-Leclerc (Mexico): circuit
verlaten met een blijvend voordeel De belangrijkste aandachtspunten
aangedragen door de coureurs Een sterkere nadruk op het respecteren
van gele vlaggen en bespreking van mogelijke aanvullende concepten
om de veiligheid verder te verbeteren Een duidelijke voorkeur voor
een onderzoek na de race wanneer stewards van mening zijn dat
tijdens de race niet alle relevante gegevens beschikbaar zijn Een
gedeelde visie dat richtlijnen niet elk scenario kunnen dekken, wat
het belang onderstreept van een ervaren coureurssteward in elk
panel Blauwe vlaggen, inclusief mogelijke toevoegingen aan de DSG's
om het verwachte gedrag van achterblijvers te verduidelijken De FIA
bedankte coureurs en teams voor constructieve inbreng. De
openhartige discussie in collegiaal sfeer werd gewaardeerd.
Aangesneden punten zullen toekomstige DSG-verfijningen informeren,
in overleg met GPDA en FIA Drivers' Commission. Voor de laatste
twee GP's van 2025 worden geen wijzigingen doorgevoerd.
rijstandaarden bespreken, perspectieven delen en zorgen voor
heldere, consistente regeltoepassing. Driving Standards Guidelines
centraal Centraal stonden de Driving Standards Guidelines (DSG's),
geïntroduceerd in 2022 op verzoek van coureurs om inhaal- en
verdedigingsacties te verduidelijken. De DSG's zijn gebundeld in
een evoluerend document, tweemaal bijgewerkt sinds introductie en
publiek beschikbaar voor transparantie. Stewards benadrukten dat
DSG's richtlijnen zijn, geen regelgeving. Ze interpreteren regels
praktisch om een gelijk speelveld en consistente besluitvorming te
waarborgen. Data van drie seizoenen tonen aan dat DSG's hebben
bijgedragen aan meer consistentie. Na 22 races en vijf sprintrace
richtte de discussie zich op een vijftal casestudies:
Piastri-Antonelli (Interlagos): inhalen aan de binnenkant
Sainz-Bearman (Monza): inhalen aan de buitenkant Sainz-Lawson
(Zandvoort): DSG's in langzame bochten Norris-Leclerc (Austin):
track limits en overtredingen Verstappen-Leclerc (Mexico): circuit
verlaten met een blijvend voordeel De belangrijkste aandachtspunten
aangedragen door de coureurs Een sterkere nadruk op het respecteren
van gele vlaggen en bespreking van mogelijke aanvullende concepten
om de veiligheid verder te verbeteren Een duidelijke voorkeur voor
een onderzoek na de race wanneer stewards van mening zijn dat
tijdens de race niet alle relevante gegevens beschikbaar zijn Een
gedeelde visie dat richtlijnen niet elk scenario kunnen dekken, wat
het belang onderstreept van een ervaren coureurssteward in elk
panel Blauwe vlaggen, inclusief mogelijke toevoegingen aan de DSG's
om het verwachte gedrag van achterblijvers te verduidelijken De FIA
bedankte coureurs en teams voor constructieve inbreng. De
openhartige discussie in collegiaal sfeer werd gewaardeerd.
Aangesneden punten zullen toekomstige DSG-verfijningen informeren,
in overleg met GPDA en FIA Drivers' Commission. Voor de laatste
twee GP's van 2025 worden geen wijzigingen doorgevoerd.
