Pirelli verklaart noodmaatregel: "Het was weer een ander probleem"
Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Qatar maakte Pirelli
bekend dat er noodmaatregelen werden getroffen. Een coureur mag
maximaal 25 ronden op één set banden rijden, waardoor de race
sowieso een tweestopper belooft te worden. Er ontstond best wat
controverse over dat besluit, vooral omdat de strategieën
waarschijnlijk grotendeels hetzelfde zullen zijn. Mario Isola,
directeur motorsport van Pirelli, legt uit waarom de leverancier de
maatregel heeft ingevoerd. "Dat komt door vorig jaar", vertelt
Isola tegenover onder meer RacingNews365. "Zoals je weet hadden we
tijdens de race een paar lekke banden, maar na de race hebben we de
gebruikte banden ook geanalyseerd en het was duidelijk dat ze voor
100% versleten waren, of zelfs meer." Pirelli kreeg op zaterdag al
signalen. "Er was op zaterdag na de sprintrace al een aanwijzing,
met 25 à 26 ronden op de teller. De banden werden behoorlijk heet.
Tijdens de race, als er 34 of 35 ronden op de teller staan, pushte
een coureur de banden eigenlijk tot het uiterste op een circuit met
hoge belasting. En dat zonder profiel." Overmatige slijtage De
risico's nemen dan alleen maar toe. "Wanneer je zonder profiel
rijdt, is het risico op een lekke band groter. Je beschadigt de
constructie. Daarom hebben wij in maart voorgesteld aan de
sportcommissie om de limiet te beperken, en vervolgens hebben we
besloten deze richting op te gaan." Twee jaar geleden was er ook al
een limiet in Qatar, toen van 18 ronden. Waarom nu 25? "Het was
weer een ander probleem. Twee jaar geleden was er schade aan de
zijkant van de band, veroorzaakt door de kerbs. Daarna hebben we
opnieuw banden geanalyseerd en om aanpassingen aan de kerbs
gevraagd, wat het circuit ook heeft gedaan. Dat was succesvol." "We
vonden daarna geen schade meer aan de zijwand. Maar in dit geval
was het een ander probleem, namelijk overmatige slijtage, vooral
aan de linkervoorband", sluit Isola af.
bekend dat er noodmaatregelen werden getroffen. Een coureur mag
maximaal 25 ronden op één set banden rijden, waardoor de race
sowieso een tweestopper belooft te worden. Er ontstond best wat
controverse over dat besluit, vooral omdat de strategieën
waarschijnlijk grotendeels hetzelfde zullen zijn. Mario Isola,
directeur motorsport van Pirelli, legt uit waarom de leverancier de
maatregel heeft ingevoerd. "Dat komt door vorig jaar", vertelt
Isola tegenover onder meer RacingNews365. "Zoals je weet hadden we
tijdens de race een paar lekke banden, maar na de race hebben we de
gebruikte banden ook geanalyseerd en het was duidelijk dat ze voor
100% versleten waren, of zelfs meer." Pirelli kreeg op zaterdag al
signalen. "Er was op zaterdag na de sprintrace al een aanwijzing,
met 25 à 26 ronden op de teller. De banden werden behoorlijk heet.
Tijdens de race, als er 34 of 35 ronden op de teller staan, pushte
een coureur de banden eigenlijk tot het uiterste op een circuit met
hoge belasting. En dat zonder profiel." Overmatige slijtage De
risico's nemen dan alleen maar toe. "Wanneer je zonder profiel
rijdt, is het risico op een lekke band groter. Je beschadigt de
constructie. Daarom hebben wij in maart voorgesteld aan de
sportcommissie om de limiet te beperken, en vervolgens hebben we
besloten deze richting op te gaan." Twee jaar geleden was er ook al
een limiet in Qatar, toen van 18 ronden. Waarom nu 25? "Het was
weer een ander probleem. Twee jaar geleden was er schade aan de
zijkant van de band, veroorzaakt door de kerbs. Daarna hebben we
opnieuw banden geanalyseerd en om aanpassingen aan de kerbs
gevraagd, wat het circuit ook heeft gedaan. Dat was succesvol." "We
vonden daarna geen schade meer aan de zijwand. Maar in dit geval
was het een ander probleem, namelijk overmatige slijtage, vooral
aan de linkervoorband", sluit Isola af.
