Verstappen liep fikse schade op door fout in Qatar
Voor Max Verstappen en Red Bull verliep de sprintkwalificatie in
Qatar totaal niet naar wens. De Nederlander klaagde over gestuiter
en onderstuur, waarna hij niet verder kwam dan de zesde plaats. In
de titelstrijd met McLaren is dat verre van gunstig, met name omdat
Oscar Piastri pole pakte en Lando Norris de derde plaats
bemachtigde. Beide heren kunnen dus uitlopen op Verstappen in de
sprintrace. De problemen van Verstappen leidden er ook toe dat hij
alle moeite had om zijn auto op de baan te houden. Aan het begin
van SQ3 ging het dan ook mis, toen Verstappen hard van de baan
schoot na een foutje in bocht vier. De track limits worden onder
meer bewaakt door een smalle grindstrook, waar Verstappen vol
doorheen reed met zijn Red Bull. Uit een analyse van de beelden
bleek ook dat Verstappen op dat moment zijn Red Bull beschadigde.
De RB21 stuiterde door het grind en over het asfalt, waardoor de
t-tray vooraan de vloer brak. Verdere schade was niet direct
zichtbaar, maar het is algemeen bekend dat de grindstenen grote
gaten in de vloer kunnen slaan. Mogelijk was de schade dus nog veel
groter. En met de huidige generatie auto's wil je nu juist geen
vloerschade hebben. De groundeffect-bolides halen de meeste
downforce uit de vloer, een groot goed op het technische circuit
van Qatar. De gemiddelde snelheid in de bochten ligt zeer hoog, wat
downforce natuurlijk extra belangrijk maakt. Het feit dat
Verstappen schade had, zegt met name dat hij waarschijnlijk nog wel
iets harder had kunnen gaan. Bekijk het moment hieronder!
Qatar totaal niet naar wens. De Nederlander klaagde over gestuiter
en onderstuur, waarna hij niet verder kwam dan de zesde plaats. In
de titelstrijd met McLaren is dat verre van gunstig, met name omdat
Oscar Piastri pole pakte en Lando Norris de derde plaats
bemachtigde. Beide heren kunnen dus uitlopen op Verstappen in de
sprintrace. De problemen van Verstappen leidden er ook toe dat hij
alle moeite had om zijn auto op de baan te houden. Aan het begin
van SQ3 ging het dan ook mis, toen Verstappen hard van de baan
schoot na een foutje in bocht vier. De track limits worden onder
meer bewaakt door een smalle grindstrook, waar Verstappen vol
doorheen reed met zijn Red Bull. Uit een analyse van de beelden
bleek ook dat Verstappen op dat moment zijn Red Bull beschadigde.
De RB21 stuiterde door het grind en over het asfalt, waardoor de
t-tray vooraan de vloer brak. Verdere schade was niet direct
zichtbaar, maar het is algemeen bekend dat de grindstenen grote
gaten in de vloer kunnen slaan. Mogelijk was de schade dus nog veel
groter. En met de huidige generatie auto's wil je nu juist geen
vloerschade hebben. De groundeffect-bolides halen de meeste
downforce uit de vloer, een groot goed op het technische circuit
van Qatar. De gemiddelde snelheid in de bochten ligt zeer hoog, wat
downforce natuurlijk extra belangrijk maakt. Het feit dat
Verstappen schade had, zegt met name dat hij waarschijnlijk nog wel
iets harder had kunnen gaan. Bekijk het moment hieronder!
