Fout McLaren brengt rijderstitel in gevaar: 'Echt een Verstappen-scenario'
De strijd om het wereldkampioenschap Formule 1 kende in Qatar een nieuwe plottwist. Max Verstappen won zijn zevende race van het jaar na een grote strategische fout van McLaren en is WK-leider Lando Norris, die slechts vierde werd, genaderd tot twaalf punten.
"Ik heb nagelbijtend zitten te kijken, het is ongelofelijk", aldus Formule 1-analyticus en autocoureur Jeroen Bleekemolen.
Nadat Oscar Piastri de leiding vast had gehouden bij de start en Verstappen de tweede plek over had genomen van Norris, kwam de safety car in de zevende ronde op de baan na een crash van Nico Hülkenberg. Het hele veld wisselde van banden, McLaren niet.
Piastri en Norris reden daardoor vooraan, maar moesten nog twee pitstops maken terwijl de concurrenten direct achter hen nog maar een keer naar binnen hoefden. Verstappen profiteerde, pakte de zege en hield zijn titeldroom levend. Bleekemolen kon zijn ogen niet geloven tijdens de race in Lusail.
Hoe bijzonder is het dat Verstappen de strijd tot de laatste race openhoudt?
"Dit is echt een Verstappen-scenario. De laatste jaren gebeurt er telkens iets geks. Het is een wonder dat hij nog meedoet. Een van de McLaren-coureurs had met deze auto al lang wereldkampioen moeten zijn", aldus Bleekemolen.
Bleekemolen: "Het zijn de foutjes die ze steeds nekken. De rijders maken regelmatig een foutje in de kwalificatie, en ook in de race ging er nu iets mis."
Wat deed McLaren precies fout?
"De safety car kwam op het perfecte moment. De rijders mochten maximaal 25 ronden op een set banden rijden en de safety car kwam in ronde 7 van 57. Iedereen kon een gratis pitstop maken, en precies 25 ronden later de tweede. Je spaart dan een pitstop uit qua tijdsverlies."
"Het was een no-brainer" , vervolgt Bleekemolen. "Ik snap niet dat je als McLaren niet eens één auto naar binnen haalt. McLaren heeft als nadeel dat ze het eerlijk willen houden tussen de coureurs. Maar dit is te stom voor woorden, haal dan tenminste Norris naar binnen. Als hij dan wint, is Verstappen uitgeschakeld en heeft McLaren de rijderstitel binnen."
Hoe zijn de kaarten voor Abu Dhabi geschud?
"In principe moet McLaren ook in Abu Dhabi snel genoeg zijn om naar het podium te rijden. Dan is Norris wereldkampioen. Voor hem is er dus eigenlijk geen man overboord, maar het is wel heel spannend. Er mag niks fout gaan."
Verstappen mag zich dus niet rijk rekenen. "Er moet dus bij McLaren iets fout gaan, wil Verstappen kampioen worden. Dat begint in de kwalificatie, maar je kan in Abu Dhabi wel goed inhalen en McLaren heeft snelheid genoeg. Theoretisch moet McLaren het gewoon redden met Norris. Maar als er één ding fout gaat, profiteert Verstappen."
Kan Norris zich over deze dececeptie heenzetten?
"Dit is een grote klap. Je ziet nu hoe snel het kan gaan. McLaren heeft de snelste auto, ze zijn met zijn tweeën. Ze hadden eigenlijk vooraf op Norris in moeten zetten. Hij stond ver voor de rest. Het doel van Zak Brown (CEO McLaren, red.) was om Verstappen uit te schakelen. En dan konden ze het in Abu Dhabi onderling beslissen."
"Ze hadden Verstappen in Qatar uit kunnen schakelen, en dat hebben ze niet gedaan."
"Ik heb nagelbijtend zitten te kijken, het is ongelofelijk", aldus Formule 1-analyticus en autocoureur Jeroen Bleekemolen.
Nadat Oscar Piastri de leiding vast had gehouden bij de start en Verstappen de tweede plek over had genomen van Norris, kwam de safety car in de zevende ronde op de baan na een crash van Nico Hülkenberg. Het hele veld wisselde van banden, McLaren niet.
Piastri en Norris reden daardoor vooraan, maar moesten nog twee pitstops maken terwijl de concurrenten direct achter hen nog maar een keer naar binnen hoefden. Verstappen profiteerde, pakte de zege en hield zijn titeldroom levend. Bleekemolen kon zijn ogen niet geloven tijdens de race in Lusail.
Hoe bijzonder is het dat Verstappen de strijd tot de laatste race openhoudt?
"Dit is echt een Verstappen-scenario. De laatste jaren gebeurt er telkens iets geks. Het is een wonder dat hij nog meedoet. Een van de McLaren-coureurs had met deze auto al lang wereldkampioen moeten zijn", aldus Bleekemolen.
Bleekemolen: "Het zijn de foutjes die ze steeds nekken. De rijders maken regelmatig een foutje in de kwalificatie, en ook in de race ging er nu iets mis."
Wat deed McLaren precies fout?
"De safety car kwam op het perfecte moment. De rijders mochten maximaal 25 ronden op een set banden rijden en de safety car kwam in ronde 7 van 57. Iedereen kon een gratis pitstop maken, en precies 25 ronden later de tweede. Je spaart dan een pitstop uit qua tijdsverlies."
"Het was een no-brainer" , vervolgt Bleekemolen. "Ik snap niet dat je als McLaren niet eens één auto naar binnen haalt. McLaren heeft als nadeel dat ze het eerlijk willen houden tussen de coureurs. Maar dit is te stom voor woorden, haal dan tenminste Norris naar binnen. Als hij dan wint, is Verstappen uitgeschakeld en heeft McLaren de rijderstitel binnen."
Hoe zijn de kaarten voor Abu Dhabi geschud?
"In principe moet McLaren ook in Abu Dhabi snel genoeg zijn om naar het podium te rijden. Dan is Norris wereldkampioen. Voor hem is er dus eigenlijk geen man overboord, maar het is wel heel spannend. Er mag niks fout gaan."
Verstappen mag zich dus niet rijk rekenen. "Er moet dus bij McLaren iets fout gaan, wil Verstappen kampioen worden. Dat begint in de kwalificatie, maar je kan in Abu Dhabi wel goed inhalen en McLaren heeft snelheid genoeg. Theoretisch moet McLaren het gewoon redden met Norris. Maar als er één ding fout gaat, profiteert Verstappen."
Kan Norris zich over deze dececeptie heenzetten?
"Dit is een grote klap. Je ziet nu hoe snel het kan gaan. McLaren heeft de snelste auto, ze zijn met zijn tweeën. Ze hadden eigenlijk vooraf op Norris in moeten zetten. Hij stond ver voor de rest. Het doel van Zak Brown (CEO McLaren, red.) was om Verstappen uit te schakelen. En dan konden ze het in Abu Dhabi onderling beslissen."
"Ze hadden Verstappen in Qatar uit kunnen schakelen, en dat hebben ze niet gedaan."
