Wat betekent de Red Bull-stoelendans voor Max Verstappen?
Maar wat betekent dit alles voor Max Verstappen? Hij krijgt bij Red
Bull de zevende nieuwe teamgenoot naast zich in de persoon van
Isack Hadjar. De Fransman volgt in het rijtje van Daniel Ricciardo,
Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Perez, Liam Lawson en Yuki
Tsunoda. Menigeen had het zwaar naast de viervoudig
wereldkampioen, Ricciardo en Perez gedurende bepaalde perioden
misschien in iets mindere mate, maar zeker is dat het niet
eenvoudig is om overeind te blijven naast Verstappen. Het is
precies de reden waarom Yuki Tsunoda nu ook bedankt wordt voor
bewezen diensten, of harder gesteld, de diensten die hij Red Bull
niet wist te bewijzen. Te vaak is Red Bull, waar toch echt altijd
twee coureurs voor uitkomen, een éénpitter gebleken. De laatste
jaren was Verstappen in zijn eentje verantwoordelijk voor de
klasseringen in het constructeurskampioenschap. Jammer voor het
team, maar ook jammer voor de persoonlijke kansen van Verstappen in
het coureurskampioenschap. Hoe mooi was het geweest als Tsunoda, of
Lawson, of wie dan ook, zich had kunnen mengen in de strijd met de
McLarens, waardoor het team uit Woking nog meer punten had
geknoeid? Die taak komt dus nu op de schouders van Hadjar te
rusten. Een zware taak? Allicht! Maar de transfer komt misschien
wel op exact het juiste moment, ook al zal menigeen roepen dat
Hadjar te jong is en het volgende talent is dat ten prooi valt aan
het harde coureursbeleid van de Oostenrijke formatie. Maar het
grootste probleem zat hem voor de tweede coureur gedurende de
laatste seizoenen in toenemende mate in het feit dat de auto steeds
verder van hen vervreemde. Het is niet meer dan logisch dat je voor
de ontwikkeling van de auto zwaar leunt op de input van de
wereldkampioen. Dat je leunt op misschien wel het grootste
F1-talent ooit in de Formule 1, hoe uniek het misschien ook is wat
Verstappen van zijn auto verlangt. Een schone Red Bull-lei Maar in
2026 gaan de compleet nieuwe regels in. De nieuwe bolide is
compleet opnieuw ontworpen en zal niet in dezelfde mate zijn
beïnvloed door de wensen van Verstappen. Er bestaat dus een hele
reële kans dat Red Bull een redelijk neutrale RB22 opstelt waar
Hadjar als supertalent gewoon mee uit de voeten kan. Als dat zo is,
kan het het team veel plezier aan hem beleven en Max Verstappen
daarmee ook. Niemand zal ook maar een moment verwachten dat Hadjar
Verstappen partij gaat bieden, maar dit is ook niet wat men van hem
zal verwachten. Helmut Marko oppert namens Red Bull altijd dat als
men binnen drie tienden van Verstappen kan zitten, dat dat marges
zijn waar men mee kan werken. Natuurlijk, qua technische input, ook
niet onbelangrijk in zo'n ingrijpend nieuw jaar, zal Hadjar niet in
dezelfde mate kunnen bijdragen als Verstappen en vanwege ervaring
misschien ook niet in dezelfde mate als Tsunoda had kunnen brengen,
maar daarvoor kan men leunen op Verstappen. Hadjar zelf zal
ongetwijfeld staan te popelen om in te stappen naast Verstappen,
van wie hij ongetwijfeld veel kan en wil leren. Hij zal fouten
maken, zeker weten, maar het is aan Red Bull om een omgeving (én
auto) te creëren waarin hij zich goed kan ontplooien. Een
groeibriljantje voor de toekomst? Het kan zomaar!
Bull de zevende nieuwe teamgenoot naast zich in de persoon van
Isack Hadjar. De Fransman volgt in het rijtje van Daniel Ricciardo,
Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Perez, Liam Lawson en Yuki
Tsunoda. Menigeen had het zwaar naast de viervoudig
wereldkampioen, Ricciardo en Perez gedurende bepaalde perioden
misschien in iets mindere mate, maar zeker is dat het niet
eenvoudig is om overeind te blijven naast Verstappen. Het is
precies de reden waarom Yuki Tsunoda nu ook bedankt wordt voor
bewezen diensten, of harder gesteld, de diensten die hij Red Bull
niet wist te bewijzen. Te vaak is Red Bull, waar toch echt altijd
twee coureurs voor uitkomen, een éénpitter gebleken. De laatste
jaren was Verstappen in zijn eentje verantwoordelijk voor de
klasseringen in het constructeurskampioenschap. Jammer voor het
team, maar ook jammer voor de persoonlijke kansen van Verstappen in
het coureurskampioenschap. Hoe mooi was het geweest als Tsunoda, of
Lawson, of wie dan ook, zich had kunnen mengen in de strijd met de
McLarens, waardoor het team uit Woking nog meer punten had
geknoeid? Die taak komt dus nu op de schouders van Hadjar te
rusten. Een zware taak? Allicht! Maar de transfer komt misschien
wel op exact het juiste moment, ook al zal menigeen roepen dat
Hadjar te jong is en het volgende talent is dat ten prooi valt aan
het harde coureursbeleid van de Oostenrijke formatie. Maar het
grootste probleem zat hem voor de tweede coureur gedurende de
laatste seizoenen in toenemende mate in het feit dat de auto steeds
verder van hen vervreemde. Het is niet meer dan logisch dat je voor
de ontwikkeling van de auto zwaar leunt op de input van de
wereldkampioen. Dat je leunt op misschien wel het grootste
F1-talent ooit in de Formule 1, hoe uniek het misschien ook is wat
Verstappen van zijn auto verlangt. Een schone Red Bull-lei Maar in
2026 gaan de compleet nieuwe regels in. De nieuwe bolide is
compleet opnieuw ontworpen en zal niet in dezelfde mate zijn
beïnvloed door de wensen van Verstappen. Er bestaat dus een hele
reële kans dat Red Bull een redelijk neutrale RB22 opstelt waar
Hadjar als supertalent gewoon mee uit de voeten kan. Als dat zo is,
kan het het team veel plezier aan hem beleven en Max Verstappen
daarmee ook. Niemand zal ook maar een moment verwachten dat Hadjar
Verstappen partij gaat bieden, maar dit is ook niet wat men van hem
zal verwachten. Helmut Marko oppert namens Red Bull altijd dat als
men binnen drie tienden van Verstappen kan zitten, dat dat marges
zijn waar men mee kan werken. Natuurlijk, qua technische input, ook
niet onbelangrijk in zo'n ingrijpend nieuw jaar, zal Hadjar niet in
dezelfde mate kunnen bijdragen als Verstappen en vanwege ervaring
misschien ook niet in dezelfde mate als Tsunoda had kunnen brengen,
maar daarvoor kan men leunen op Verstappen. Hadjar zelf zal
ongetwijfeld staan te popelen om in te stappen naast Verstappen,
van wie hij ongetwijfeld veel kan en wil leren. Hij zal fouten
maken, zeker weten, maar het is aan Red Bull om een omgeving (én
auto) te creëren waarin hij zich goed kan ontplooien. Een
groeibriljantje voor de toekomst? Het kan zomaar!
