Ferrari-teambaas onderschatte gevolgen van ingrijpend besluit

Waar Ferrari in 2024 tot het einde meestreed om de
constructeurstitel, zag het beeld er al vroeg in 2025 heel anders
uit. McLaren startte heel dominant aan het jaar, terwijl de
Scuderia al snel met de nodige tegenslagen te maken kreeg. In
Australië kwamen Charles Leclerc en Lewis Hamilton niet verder dan
P8 en P10, waarna ze in China werden gediskwalificeerd. Hamilton
pakte in de sprintrace op het Shanghai International Circuit de
enige zege tot nu toe in 2025, terwijl Leclerc alle zeven
podiumplaatsen tijdens Formule 1 Grands Prix binnensleepte. Als
teambaas Fred Vasseur wordt gevraagd om terug te blikken op het
jaar tot nu toe, zegt hij het volgende tegenover onder meer
RacingNews365. "We zijn niet op de beste manier begonnen met de
dubbele diskwalificatie in China. Dat heeft ons veel punten gekost
in vergelijking met de concurrenten. En vrij vroeg in het seizoen
was McLaren zo dominant in de eerste vier of vijf races dat we
beseften dat het erg moeilijk zou worden voor 2025", begint Vasseur
aan zijn verhaal. "Dat betekende dat we al heel vroeg in het
seizoen, ik denk eind april, hebben besloten om over te stappen
naar 2026. Dat was een moeilijke beslissing. En misschien heb ik de
psychologische kant ook een beetje onderschat. Want als je nog
achttien of twintig races te gaan hebt, en je weet dat je geen
aerodynamische ontwikkelingen meer gaat doorvoeren, is dat
psychologisch gezien best moeilijk om te managen." "Maar over het
algemeen zijn we blijven pushen. We hebben een aantal mechanische
upgrades doorgevoerd en we proberen om de werking te verbeteren. En
dat is het DNA van onze sport. Maar we moeten dit accepteren. Het
was een beslissing, en ik heb nog steeds vertrouwen in de
beslissing die we hebben genomen. Laten we nu onder deze
omstandigheden vechten voor P2", aldus de Fransman. Waren de
coureurs betrokken bij deze beslissing? Daarna gaat de Fransman
verder in op de beslissing. "Dit besluit werd door iedereen in het
team gedeeld. Op een gegeven moment kijk je naar het kampioenschap
en zeg je: 'Oké, het zal erg moeilijk worden om McLaren in te halen
met het verschil in snelheid en punten'. "En dan zeg je: 'Oké,
laten we de middelen die we in de windtunnel hebben, richten op
2026'. Aan de andere kant kun je nog steeds doorgaan met het
ontwikkelen van de mechanische kant en kun je enkele upgrades aan
de auto aanbrengen, behalve op het gebied van de aerodynamica. En
dat is wat we hebben gedaan, en eerlijk gezegd was het een goede
oefening." "Natuurlijk waren de coureurs betrokken bij deze
beslissing, want zij zijn volledig toegewijd aan het project. Het
is iets dat we allemaal moeten delen, en in dit soort situaties
moet je als een team optreden. En dat is wat we in die fase van het
seizoen hebben gedaan", zegt Vasseur tot slot.

Top Headlines

Oudere Top Headlines