Ongeloof over McLaren-strategie: "Papaya Rules? Eerder Papaya Fails!"
Ronde 7: dat was de ronde die bij alle teams nog voor de race in
het geheugen gegrift was. Het was dan ook geen verrassing dat toen
de safety car juist in die ronde naar buiten kwam, alle teams
ervoor kozen om hun coureurs binnen te roepen voor een pitstop.
Behalve McLaren dan, want Oscar Piastri en Lando Norris bleven
buiten. Het resultaat was een gratis pitstop voor bijna heel het
veld en uiteindelijk kon Max Verstappen fluitend naar de
overwinning rijden. De keuze van McLaren heeft dan ook voor het
nodige ongeloof gezorgd bij analisten, experts en kijkers. Mike
Hezemans en Tim Coronel proberen in de nieuwste Formule 1-podcast
van RacingNews365 redenen te bedenken waarom het team uit Woking
deze keuze maakte, maar kunnen geen goede reden verzinnen. Hezemans
begint: "Ik heb met ongeloof zitten kijken. Hoe kan je dit doen als
McLaren zijnde? Ik denk dat de strateeg van Red Bull ook gedacht
zal hebben: 'Heb ik iets gemist? Doe ik iets fout?', maar
vervolgens kwam de rest van het veld erachter aan. Het is een mega,
mega, megafout en ik snap ook niet hoe deze keuze überhaupt tot
stand is gekomen. Al rijd je voor het eerste jaar in de Formule 1,
dan nog weet je dat je tijdens een situatie als deze naar binnen
moet komen." Coronel voegt daar vervolgens aan toe: "Bizar. Met
zoveel belangen, zoveel geld, en de hele wereld die op je nek zit.
Dan heb je een heel team wat in Engeland en in de pitstraat zit.
Allemaal mensen die met de strategie bezig zijn. En dan dit
verzinnen? Nee, sorry." Bang om te benadelen? Teambaas Andrea
Stella liet na de race weten dat McLaren bang was om de coureurs in
het verkeer terug de baan op te laten komen. Hezemans begrijpt niet
hoe de McLaren-teambaas tot die conclusie kon komen. "Je zegt
gewoon ronde 7. Als in of na ronde 7 een safety car komt, kom je
binnen. Het kan niet anders. Het meest logische zou nog zijn dat ze
dachten dat ze snel genoeg waren om die 26 seconden dicht te
rijden, want die geven ze gratis weg aan de rest. Het is namelijk
ook geen kwestie van positie op de baan." "Als Piastri binnen was
gekomen, dan had hij sowieso nog aan de leiding gereden, want
degenen die vierde, vijfde, zesde zijn, die gaan toch ook naar
binnen. Iedereen wist het. Misschien hebben ze bij McLaren dan toch
het idee gehad dat ze mogelijk iemand benadeelden, of wat dan ook.
Als ze dat willen met hun Papaya Rules ... Het is eerder Papaya
Fails op dit moment."
het geheugen gegrift was. Het was dan ook geen verrassing dat toen
de safety car juist in die ronde naar buiten kwam, alle teams
ervoor kozen om hun coureurs binnen te roepen voor een pitstop.
Behalve McLaren dan, want Oscar Piastri en Lando Norris bleven
buiten. Het resultaat was een gratis pitstop voor bijna heel het
veld en uiteindelijk kon Max Verstappen fluitend naar de
overwinning rijden. De keuze van McLaren heeft dan ook voor het
nodige ongeloof gezorgd bij analisten, experts en kijkers. Mike
Hezemans en Tim Coronel proberen in de nieuwste Formule 1-podcast
van RacingNews365 redenen te bedenken waarom het team uit Woking
deze keuze maakte, maar kunnen geen goede reden verzinnen. Hezemans
begint: "Ik heb met ongeloof zitten kijken. Hoe kan je dit doen als
McLaren zijnde? Ik denk dat de strateeg van Red Bull ook gedacht
zal hebben: 'Heb ik iets gemist? Doe ik iets fout?', maar
vervolgens kwam de rest van het veld erachter aan. Het is een mega,
mega, megafout en ik snap ook niet hoe deze keuze überhaupt tot
stand is gekomen. Al rijd je voor het eerste jaar in de Formule 1,
dan nog weet je dat je tijdens een situatie als deze naar binnen
moet komen." Coronel voegt daar vervolgens aan toe: "Bizar. Met
zoveel belangen, zoveel geld, en de hele wereld die op je nek zit.
Dan heb je een heel team wat in Engeland en in de pitstraat zit.
Allemaal mensen die met de strategie bezig zijn. En dan dit
verzinnen? Nee, sorry." Bang om te benadelen? Teambaas Andrea
Stella liet na de race weten dat McLaren bang was om de coureurs in
het verkeer terug de baan op te laten komen. Hezemans begrijpt niet
hoe de McLaren-teambaas tot die conclusie kon komen. "Je zegt
gewoon ronde 7. Als in of na ronde 7 een safety car komt, kom je
binnen. Het kan niet anders. Het meest logische zou nog zijn dat ze
dachten dat ze snel genoeg waren om die 26 seconden dicht te
rijden, want die geven ze gratis weg aan de rest. Het is namelijk
ook geen kwestie van positie op de baan." "Als Piastri binnen was
gekomen, dan had hij sowieso nog aan de leiding gereden, want
degenen die vierde, vijfde, zesde zijn, die gaan toch ook naar
binnen. Iedereen wist het. Misschien hebben ze bij McLaren dan toch
het idee gehad dat ze mogelijk iemand benadeelden, of wat dan ook.
Als ze dat willen met hun Papaya Rules ... Het is eerder Papaya
Fails op dit moment."
