Red Bull besprak pitstop Verstappen vóór GP Qatar
Alsof de duivel ermee speelde, kwam er een safety car de baan op
met nog vijftig ronden te gaan tijdens de GP van Qatar. Zo kregen
de coureurs de kans om een 'gratis' pitstop te maken, waarna er nog
maar één verplichte pitstop hoefde te worden gemaakt. Nagenoeg
iedereen zag zijn kans schoon en dook naar binnen, behalve de
McLarens, die daarmee een zeer waarschijnlijke zege in rook zagen
opgaan. Door de zege van Max Verstappen staat hij nu nog maar
twaalf punten achter op WK-leider Lando Norris. Waar de Nederlander
aanvankelijk leek te worden uitgeschakeld in de titelstrijd, maakt
hij met de laatste GP in Abu Dhabi in aantocht weer een serieuze
kans. En dat had heel anders kunnen zijn, ware het niet dat Red
Bull voorafgaand aan de race al een dergelijk scenario had
besproken, zoals het geval was in Qatar. Red Bull-strateeg Hannah
Schmitz liet na de race weten dat er nog enige twijfels waren over
het naar binnen halen van Verstappen binnen de Oostenrijkse
renstal, maar ze hield uiteindelijk vast aan het plan. Teambaas
Laurent Mekies vult dat later aan en geeft toe dat er vóór de race
al afspraken waren gemaakt voor het geval dat een situatie als deze
zou ontstaan. "We waren verrast dat McLaren deze kans niet
aangreep. Het is na de race natuurlijk makkelijk om te zeggen wat
de juiste strategische keuze was, maar het kwam toch als een
verrassing. Wij hadden namelijk voor de race al besloten dat we in
een situatie als deze direct naar binnen zouden komen, vanaf het
eerste moment waarop het zo zou kunnen uitpakken", aldus Mekies
tegenover onder meer RacingNews365. Gat naar McLaren tijdens het
weekend gedicht Even later komt ook het moment aan bod waarop
Verstappen Norris bijna inhaalde. De WK-leider ging echter naar
binnen voor zijn tweede stop voordat de Nederlander hem
daadwerkelijk kon passeren. Aan Mekies wordt gevraagd of Verstappen
Norris had opgehouden, mocht hij hem op de baan hebben ingehaald.
Het antwoord van Mekies is duidelijk: "Nee, absoluut niet."
Verstappen had natuurlijk een betere strategie dan de
McLaren-coureurs, maar daar had hij in theorie niets aan gehad
wanneer de McLarens een groot snelheidsvoordeel hadden gehad.
Gelukkig voor hem en voor het team is er het hele weekend hard
gewerkt om de achterstand op de papayakleurige bolides te
verkleinen, en met succes. "Aan het begin van het weekend lagen we
ver achter, ongeveer een halve seconde. Dat was pijnlijk. Maar
iedereen in Milton Keynes en in de garage heeft fantastisch werk
geleverd om de auto in een ander werkvenster te krijgen en het gat
te dichten. Dat gat werd tijdens de kwalificatie al verkleind tot
twee tot tweeënhalve tiende." "En in de race zaten we er nog
dichter bij. Ik weet niet zeker of de snelheid gelijkwaardig was of
misschien een halve tiende sneller of langzamer. Maar we waren in
ieder geval niet meer die tweeënhalve tiende per ronde langzamer.
We zaten er in de race dus erg dicht op."
met nog vijftig ronden te gaan tijdens de GP van Qatar. Zo kregen
de coureurs de kans om een 'gratis' pitstop te maken, waarna er nog
maar één verplichte pitstop hoefde te worden gemaakt. Nagenoeg
iedereen zag zijn kans schoon en dook naar binnen, behalve de
McLarens, die daarmee een zeer waarschijnlijke zege in rook zagen
opgaan. Door de zege van Max Verstappen staat hij nu nog maar
twaalf punten achter op WK-leider Lando Norris. Waar de Nederlander
aanvankelijk leek te worden uitgeschakeld in de titelstrijd, maakt
hij met de laatste GP in Abu Dhabi in aantocht weer een serieuze
kans. En dat had heel anders kunnen zijn, ware het niet dat Red
Bull voorafgaand aan de race al een dergelijk scenario had
besproken, zoals het geval was in Qatar. Red Bull-strateeg Hannah
Schmitz liet na de race weten dat er nog enige twijfels waren over
het naar binnen halen van Verstappen binnen de Oostenrijkse
renstal, maar ze hield uiteindelijk vast aan het plan. Teambaas
Laurent Mekies vult dat later aan en geeft toe dat er vóór de race
al afspraken waren gemaakt voor het geval dat een situatie als deze
zou ontstaan. "We waren verrast dat McLaren deze kans niet
aangreep. Het is na de race natuurlijk makkelijk om te zeggen wat
de juiste strategische keuze was, maar het kwam toch als een
verrassing. Wij hadden namelijk voor de race al besloten dat we in
een situatie als deze direct naar binnen zouden komen, vanaf het
eerste moment waarop het zo zou kunnen uitpakken", aldus Mekies
tegenover onder meer RacingNews365. Gat naar McLaren tijdens het
weekend gedicht Even later komt ook het moment aan bod waarop
Verstappen Norris bijna inhaalde. De WK-leider ging echter naar
binnen voor zijn tweede stop voordat de Nederlander hem
daadwerkelijk kon passeren. Aan Mekies wordt gevraagd of Verstappen
Norris had opgehouden, mocht hij hem op de baan hebben ingehaald.
Het antwoord van Mekies is duidelijk: "Nee, absoluut niet."
Verstappen had natuurlijk een betere strategie dan de
McLaren-coureurs, maar daar had hij in theorie niets aan gehad
wanneer de McLarens een groot snelheidsvoordeel hadden gehad.
Gelukkig voor hem en voor het team is er het hele weekend hard
gewerkt om de achterstand op de papayakleurige bolides te
verkleinen, en met succes. "Aan het begin van het weekend lagen we
ver achter, ongeveer een halve seconde. Dat was pijnlijk. Maar
iedereen in Milton Keynes en in de garage heeft fantastisch werk
geleverd om de auto in een ander werkvenster te krijgen en het gat
te dichten. Dat gat werd tijdens de kwalificatie al verkleind tot
twee tot tweeënhalve tiende." "En in de race zaten we er nog
dichter bij. Ik weet niet zeker of de snelheid gelijkwaardig was of
misschien een halve tiende sneller of langzamer. Maar we waren in
ieder geval niet meer die tweeënhalve tiende per ronde langzamer.
We zaten er in de race dus erg dicht op."
