Red Bull-strateeg spot 'zeer moeilijke McLaren-situatie': "Daar kunnen wij voordeel uit halen"
Voorafgaand aan de GP van Qatar was het al duidelijk dat er
minimaal twee pitstops moesten worden gemaakt. Pirelli had namelijk
besloten dat elk setje banden maar 25 rondjes mocht worden gebruikt
op het Lusail International Circuit. En dus was ronde zeven met
rood omcirkeld bij de teams, want vanaf dat moment kon je met twee
maximale stints van 25 ronden de race uitrijden. En precies in
ronde zeven werd er een safety car naar buiten gestuurd, omdat Nico
Hülkenberg stilstond op de baan. Dat bood de teams de optimale kans
om de strategie te laten werken. Max Verstappen dook vanaf P3 als
eerste man naar binnen, waarna de rest van het veld volgde. Alleen
McLaren bleef buiten. Dat bleek later een strategische fout van het
team uit Woking. Oscar Piastri en Lando Norris reden de hele race
achter de feiten aan, en eindigden respectievelijk op P2 en P4. De
hoge heren van McLaren gaven al toe dat er een fout werd gemaakt,
maar daar kopen de coureurs natuurlijk niets voor. Na de race wordt
Red Bull-strateeg Hannah Schmitz gevraagd naar de situatie bij
McLaren. Want is het mogelijk dat de renstal geen beslissing heeft
genomen uit angst om de ene coureur een voordeel te geven ten
opzichte van de andere? "Misschien. Ik denk dat ze zich in een zeer
moeilijke situatie bevinden, waarin ze de coureurs natuurlijk
eerlijk willen behandelen", vertelt Schmitz bij Viaplay . "Ik denk
dat wij daar voordeel uit kunnen halen. Ik denk dus dat dat
moeilijk voor hen zal zijn, maar ze hebben ook een behoorlijke
snelheid in vergelijking met de rest van het veld. Misschien
hoopten ze dat ze de pitstop-achterstand konden inhalen, en
misschien waren ze ook bezorgd over die maximale stints van 25
ronden. Maar ik ben geen McLaren, dus ik weet het niet."
minimaal twee pitstops moesten worden gemaakt. Pirelli had namelijk
besloten dat elk setje banden maar 25 rondjes mocht worden gebruikt
op het Lusail International Circuit. En dus was ronde zeven met
rood omcirkeld bij de teams, want vanaf dat moment kon je met twee
maximale stints van 25 ronden de race uitrijden. En precies in
ronde zeven werd er een safety car naar buiten gestuurd, omdat Nico
Hülkenberg stilstond op de baan. Dat bood de teams de optimale kans
om de strategie te laten werken. Max Verstappen dook vanaf P3 als
eerste man naar binnen, waarna de rest van het veld volgde. Alleen
McLaren bleef buiten. Dat bleek later een strategische fout van het
team uit Woking. Oscar Piastri en Lando Norris reden de hele race
achter de feiten aan, en eindigden respectievelijk op P2 en P4. De
hoge heren van McLaren gaven al toe dat er een fout werd gemaakt,
maar daar kopen de coureurs natuurlijk niets voor. Na de race wordt
Red Bull-strateeg Hannah Schmitz gevraagd naar de situatie bij
McLaren. Want is het mogelijk dat de renstal geen beslissing heeft
genomen uit angst om de ene coureur een voordeel te geven ten
opzichte van de andere? "Misschien. Ik denk dat ze zich in een zeer
moeilijke situatie bevinden, waarin ze de coureurs natuurlijk
eerlijk willen behandelen", vertelt Schmitz bij Viaplay . "Ik denk
dat wij daar voordeel uit kunnen halen. Ik denk dus dat dat
moeilijk voor hen zal zijn, maar ze hebben ook een behoorlijke
snelheid in vergelijking met de rest van het veld. Misschien
hoopten ze dat ze de pitstop-achterstand konden inhalen, en
misschien waren ze ook bezorgd over die maximale stints van 25
ronden. Maar ik ben geen McLaren, dus ik weet het niet."
