McLaren gewaarschuwd: Abu Dhabi is Red Bull-territorium

Het ergste scenario voor McLaren werd werkelijkheid na afloop van
de race op zondag in Qatar. Het team slaagde er niet in om Max
Verstappen en Red Bull uit te schakelen in de titelstrijd, voor de
seizoensfinale in Abu Dhabi aanbreekt. Het circuit van Lusail kon
met recht McLaren-territorium genoemd worden, waar de eigenschappen
van de MCL39 het team als officieuze favoriet positioneerden, zoals
het gehele weekend bewees. Yas Marina daarentegen is een circuit
met een dubbel karakter. Het combineert snelle delen, vooral in de
tweede sector waar aerodynamische efficiëntie zwaarder weegt dan
dynamisch evenwicht, met een derde sector die goede tractie uit
langzame bochten beloont. Het is een eigenschap waarin de MCL39
niet per se tekortschiet, maar die niet haar meest uitgesproken
sterke punt vormt. Deze tweeledigheid van Yas Marina vormt ideaal
jachtterrein voor de RB21. Verstappens auto excelleert in
rechtelijn-efficiëntie en in het genereren van energie in de
banden, specifiek de achterste. Dit dankzij een dynamische setup
die weliswaar onderstuur veroorzaakt bij snelle
richtingswisselingen, maar zorgt voor solide achterkant-stabiliteit
en bijna explosieve mechanische tractie uit langzame bochten. Dit
vormt een soort buffertje waarop Verstappen kan rekenen tijdens het
beslissende weekend. Bandenslijtage zal voor beide teams, en over
het algemeen op dit circuit, geen sterke prestatie-onderscheidende
factor zijn. Setup wordt cruciale factor Het vinden van de juiste
setup wordt van cruciaal belang, zowel voor Verstappen als voor
beide McLaren-coureurs. Net zo relevant wordt het analyseren van
meerdere strategiescenario's, waarbij flexibiliteit voor mogelijke
safety car-perioden essentieel is. Het is iets dat McLaren in
Lusail bewust niet overwoog, maar in Abu Dhabi, met een theorie
sterkere RB21, niet kan negeren. Anders dreigt de smaak voor het
papaya-team wederom bitter te worden. De RB21 heeft van
aerodynamische efficiëntie en tractie haar sterkste punten gemaakt,
nadat de problemen van vroeg in het seizoen overwonnen werden. De
auto toont superieure rechtlijnprestaties en thermisch
bandenbeheer, eigenschappen die op Yas Marina benadrukt worden.
McLaren baseerde daarentegen al haar kracht op een extreme
voertuigdynamiek, hoofdzakelijk gebaseerd op de uniek configuratie
van de voorwielophanging. Het is een ontwerp dat rivalen tijdens
het seizoen onmogelijk konden nabootsen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines