Brundle spreekt van 'horrorfilm' McLaren: "Drie keer verkeerd gegokt"
Lange tijd leken de McLaren-coureurs de titelstrijd onderling uit
te gaan vechten. De boel werd intern uitgevochten, zonder al te
veel dreiging van buitenaf. Daar kwam de afgelopen weken echter
verandering in, want Max Verstappen meldde zich weer in de
titelstrijd. Nu gaan de drie kemphanen richting Abu Dhabi, met maar
16 punten om hen uit elkaar te houden. Lando Norris heeft de beste
papieren in handen als WK-leider, maar de dreiging van Verstappen
blijft groot. Het hielp dan ook niet dat McLaren cruciale fouten
maakte in Qatar, waardoor Verstappen er met de overwinning vandoor
kon gaan en zijn achterstand terug kon brengen tot 12 punten.
Martin Brundle is in zijn column bij Sky Sports F1 kritisch op de
aanpak van de Britse renstal. "Voor McLaren zijn de afgelopen twee
races echt een horrorfilm geweest, met de dubbele diskwalificatie
in Las Vegas. De vloerplanken waren te ver afgesleten, hooguit ter
dikte van een A4'tje, maar in deze gevallen kan men simpelweg geen
grijze gebieden toestaan. Qatar had niet dramatischer kunnen
verlopen, op een baan waar de coureurs zo'n zeventig procent op
volle snelheid rijden. Bandenproblemen hebben we hier echter al
eerder gezien." Vooral de keuzes aan de pitmuur kwamen McLaren duur
te staan, zag de analist. "De strategen van McLaren kozen ervoor
niet Piastri naar binnen te halen vanaf P1, maar om Norris eerst te
laten stoppen vanaf P3. Zo hielden ze vrijheid met de bandenkeuze,
in plaats van dat ze vast zouden zitten aan twee stints van 25
ronden. Dat bleek echter een ernstige fout, omdat niemand anders
dat deed." "Piastri had met zijn voorsprong zonder problemen de
leiding kunnen behouden zonder Norris te veel op te houden. Maar
een ronde nadat de McLaren-coureurs als leiders aansloten achter de
safety car, zaten Verstappen en co alweer vlak achter hen, met een
vrijwel gratis pitstop achter de rug." Drie grote gokken
Uiteindelijk heeft McLaren de boel in Qatar uit handen gegeven door
drie mislukte gokken, vat Brundle samen. "McLaren heeft op drie
vlakken een gok gewaagd over zaken buiten hun macht, en daar hebben
ze een grote prijs voor betaald. De eerste gok was de verwachting
dat anderen ook buiten zouden blijven, en dat Verstappen na zijn
stop in verkeer terecht zou komen." "De tweede gok was op een
andere safety car, en de derde gok was de hoop op versere banden in
de slotfase van de race om Verstappen, op oudere banden, te kunnen
pakken." "Dat werkte allemaal echter niet. Teambaas Andrea Stella
bevestigde dat het een bewuste keuze was en geen fout, en de keuze
leek ook niet gemaakt te zijn om beide coureurs eerlijk te
behandelen. Een dubbele pitstop had die problemen op kunnen lossen,
zelfs als Norris daar wat tijd mee had verloren. Dat is het risico
als je niet snel genoeg bent." Daardoor was er volgens Brundle één
grote verliezer. "Ik heb daarom vooral met Piastri te doen. Hij was
het hele weekend subliem, en was met twee polepositions, een
sprintzege én de beste pace in de race toch duidelijk het snelst in
Qatar. Hij reed 18 seconden dicht op Verstappen, maar kwam daarmee
uiteindelijk acht seconden tekort op de streep."
te gaan vechten. De boel werd intern uitgevochten, zonder al te
veel dreiging van buitenaf. Daar kwam de afgelopen weken echter
verandering in, want Max Verstappen meldde zich weer in de
titelstrijd. Nu gaan de drie kemphanen richting Abu Dhabi, met maar
16 punten om hen uit elkaar te houden. Lando Norris heeft de beste
papieren in handen als WK-leider, maar de dreiging van Verstappen
blijft groot. Het hielp dan ook niet dat McLaren cruciale fouten
maakte in Qatar, waardoor Verstappen er met de overwinning vandoor
kon gaan en zijn achterstand terug kon brengen tot 12 punten.
Martin Brundle is in zijn column bij Sky Sports F1 kritisch op de
aanpak van de Britse renstal. "Voor McLaren zijn de afgelopen twee
races echt een horrorfilm geweest, met de dubbele diskwalificatie
in Las Vegas. De vloerplanken waren te ver afgesleten, hooguit ter
dikte van een A4'tje, maar in deze gevallen kan men simpelweg geen
grijze gebieden toestaan. Qatar had niet dramatischer kunnen
verlopen, op een baan waar de coureurs zo'n zeventig procent op
volle snelheid rijden. Bandenproblemen hebben we hier echter al
eerder gezien." Vooral de keuzes aan de pitmuur kwamen McLaren duur
te staan, zag de analist. "De strategen van McLaren kozen ervoor
niet Piastri naar binnen te halen vanaf P1, maar om Norris eerst te
laten stoppen vanaf P3. Zo hielden ze vrijheid met de bandenkeuze,
in plaats van dat ze vast zouden zitten aan twee stints van 25
ronden. Dat bleek echter een ernstige fout, omdat niemand anders
dat deed." "Piastri had met zijn voorsprong zonder problemen de
leiding kunnen behouden zonder Norris te veel op te houden. Maar
een ronde nadat de McLaren-coureurs als leiders aansloten achter de
safety car, zaten Verstappen en co alweer vlak achter hen, met een
vrijwel gratis pitstop achter de rug." Drie grote gokken
Uiteindelijk heeft McLaren de boel in Qatar uit handen gegeven door
drie mislukte gokken, vat Brundle samen. "McLaren heeft op drie
vlakken een gok gewaagd over zaken buiten hun macht, en daar hebben
ze een grote prijs voor betaald. De eerste gok was de verwachting
dat anderen ook buiten zouden blijven, en dat Verstappen na zijn
stop in verkeer terecht zou komen." "De tweede gok was op een
andere safety car, en de derde gok was de hoop op versere banden in
de slotfase van de race om Verstappen, op oudere banden, te kunnen
pakken." "Dat werkte allemaal echter niet. Teambaas Andrea Stella
bevestigde dat het een bewuste keuze was en geen fout, en de keuze
leek ook niet gemaakt te zijn om beide coureurs eerlijk te
behandelen. Een dubbele pitstop had die problemen op kunnen lossen,
zelfs als Norris daar wat tijd mee had verloren. Dat is het risico
als je niet snel genoeg bent." Daardoor was er volgens Brundle één
grote verliezer. "Ik heb daarom vooral met Piastri te doen. Hij was
het hele weekend subliem, en was met twee polepositions, een
sprintzege én de beste pace in de race toch duidelijk het snelst in
Qatar. Hij reed 18 seconden dicht op Verstappen, maar kwam daarmee
uiteindelijk acht seconden tekort op de streep."
