Hadjar maakt zich op voor ultieme Verstappen-uitdaging bij Red Bull
Het verhaal van Isack Hadjar is er een van geduld en geleidelijke
vooruitgang. Hij startte zijn autosportcarrière in de Franse
Formule 4, waarna hij via een paar andere klassen in 2022 in de
Formule 3 terechtkwam. Vanaf dat jaar maakte hij ook deel uit van
het Red Bull Junior Team. Na een vierde plaats stootte hij gelijk
door naar de Formule 2, om daar in 2024 net naast de titel te
grijpen. Hij kende een hartverscheurende slotrace in Abu Dhabi,
waar hij vanaf de startlijn stilviel. Kans verkeken op zijn moment
van glorie. Zijn eerste stappen in de Formule 1 bij Racing Bulls
verliepen verre van vlekkeloos. Op Albert Park crashte Hadjar
tijdens de opwarmronde voor zijn debuutrace, een incident dat hem
emotioneel deed instorten. "Ik schaam me en het spijt me voor het
team. Ik ging te ver en de achterbanden slipten. Toen ik de auto
eenmaal kwijt was probeerde ik de situatie te redden, maar ik was
een passagier. Ik had het gewoon niet zo snel zien aankomen", zei
de Fransman toentertijd. Helmut Marko vond de emotionele reactie
van Hadjar nogal gênant en was niet mild in zijn oordeel. Toch
bleef de Red Bull-adviseur geloven in het talent van de jongeling.
Hij heeft de Franse rookie vaak genoeg geprezen en gaf in september
al aan dat hij zeker was van een zitje binnen de Red Bull-familie
voor 2026. En Marko zei het volgende over hem: "Hij heeft zeker de
mentale kracht om Verstappen het hoofd te bieden." Van dieptepunt
naar hoogtepunt Het seizoen 2025 liet vooral de veerkracht van
Hadjar zien. Na de valse start in Australië volgde een gestage
opmars, resulterend in meerdere puntenfinishes en uiteindelijk een
podium in Nederland, wat toch min of meer als zijn doorbraak kan
worden gezien. Hij kwalificeerde zich als vierde en wist die
positie de hele race vast te houden, tot het moment dat Lando
Norris vanaf P2 uitviel. Daardoor schoof hij door naar de derde
positie, en mocht hij voor het eerst het podium op in de Formule 1.
De stap naar Red Bull brengt echter unieke uitdagingen met zich
mee. Sergio Pérez, die vier seizoenen naast Verstappen reed,
waarschuwde eerder al: "Het is een heel moeilijke plek. Natuurlijk
is naast Max rijden al lastig, maar naast Max rijden bij Red Bull…
dat is iets wat mensen niet begrijpen. Er is zoveel dat ik je zou
kunnen vertellen, maar het is simpelweg een heel moeilijke baan
voor een coureur. Er is geen enkele coureur die daar kan overleven.
Het maakt niet uit of je Lewis Hamilton, Charles Leclerc of wie dan
ook inzet. Ze zouden allemaal enorm worstelen." Het probleem ligt
niet alleen in de snelheid van Verstappen, maar in zijn unieke
rijstijl. De Red Bull wordt veelal ontwikkeld rond de voorkeuren
van Verstappen, waardoor teamgenoten zich constant moeten aanpassen
aan zijn behoeften. Voormalige teamgenoten zoals Pierre Gasly, Alex
Albon en zelfs Pérez zelf worstelden met deze dynamiek. Het
voordeel voor Hadjar is echter dat hij bij Red Bull komt als de
nieuwe reglementen van kracht worden, waardoor het aannemelijk is
dat de Oostenrijkse renstal een wat neutralere auto voor 2026
ontwikkelt. Ultieme beloning Door zijn goede resultaten in 2025
staat hij met nog één race te gaan op P10 in het
rijderskampioenschap. Daardoor is hij na Kimi Antonelli in de
Mercedes de best presterende rookie als het aankomt op het aantal
gescoorde punten en dat wordt beloond met een promotie naar het
hoofdteam. Van de Franse Formule 4 tot teamgenoot van de beste
rijder ter wereld, de Fransman heeft bewezen dat hij stap voor stap
kan groeien onder druk. De vraag is nu niet meer of hij klaar is
voor Red Bull, maar of Red Bull klaar is voor een talent van de
nieuwe generatie die de hegemonie van Verstappen kan uitdagen.
vooruitgang. Hij startte zijn autosportcarrière in de Franse
Formule 4, waarna hij via een paar andere klassen in 2022 in de
Formule 3 terechtkwam. Vanaf dat jaar maakte hij ook deel uit van
het Red Bull Junior Team. Na een vierde plaats stootte hij gelijk
door naar de Formule 2, om daar in 2024 net naast de titel te
grijpen. Hij kende een hartverscheurende slotrace in Abu Dhabi,
waar hij vanaf de startlijn stilviel. Kans verkeken op zijn moment
van glorie. Zijn eerste stappen in de Formule 1 bij Racing Bulls
verliepen verre van vlekkeloos. Op Albert Park crashte Hadjar
tijdens de opwarmronde voor zijn debuutrace, een incident dat hem
emotioneel deed instorten. "Ik schaam me en het spijt me voor het
team. Ik ging te ver en de achterbanden slipten. Toen ik de auto
eenmaal kwijt was probeerde ik de situatie te redden, maar ik was
een passagier. Ik had het gewoon niet zo snel zien aankomen", zei
de Fransman toentertijd. Helmut Marko vond de emotionele reactie
van Hadjar nogal gênant en was niet mild in zijn oordeel. Toch
bleef de Red Bull-adviseur geloven in het talent van de jongeling.
Hij heeft de Franse rookie vaak genoeg geprezen en gaf in september
al aan dat hij zeker was van een zitje binnen de Red Bull-familie
voor 2026. En Marko zei het volgende over hem: "Hij heeft zeker de
mentale kracht om Verstappen het hoofd te bieden." Van dieptepunt
naar hoogtepunt Het seizoen 2025 liet vooral de veerkracht van
Hadjar zien. Na de valse start in Australië volgde een gestage
opmars, resulterend in meerdere puntenfinishes en uiteindelijk een
podium in Nederland, wat toch min of meer als zijn doorbraak kan
worden gezien. Hij kwalificeerde zich als vierde en wist die
positie de hele race vast te houden, tot het moment dat Lando
Norris vanaf P2 uitviel. Daardoor schoof hij door naar de derde
positie, en mocht hij voor het eerst het podium op in de Formule 1.
De stap naar Red Bull brengt echter unieke uitdagingen met zich
mee. Sergio Pérez, die vier seizoenen naast Verstappen reed,
waarschuwde eerder al: "Het is een heel moeilijke plek. Natuurlijk
is naast Max rijden al lastig, maar naast Max rijden bij Red Bull…
dat is iets wat mensen niet begrijpen. Er is zoveel dat ik je zou
kunnen vertellen, maar het is simpelweg een heel moeilijke baan
voor een coureur. Er is geen enkele coureur die daar kan overleven.
Het maakt niet uit of je Lewis Hamilton, Charles Leclerc of wie dan
ook inzet. Ze zouden allemaal enorm worstelen." Het probleem ligt
niet alleen in de snelheid van Verstappen, maar in zijn unieke
rijstijl. De Red Bull wordt veelal ontwikkeld rond de voorkeuren
van Verstappen, waardoor teamgenoten zich constant moeten aanpassen
aan zijn behoeften. Voormalige teamgenoten zoals Pierre Gasly, Alex
Albon en zelfs Pérez zelf worstelden met deze dynamiek. Het
voordeel voor Hadjar is echter dat hij bij Red Bull komt als de
nieuwe reglementen van kracht worden, waardoor het aannemelijk is
dat de Oostenrijkse renstal een wat neutralere auto voor 2026
ontwikkelt. Ultieme beloning Door zijn goede resultaten in 2025
staat hij met nog één race te gaan op P10 in het
rijderskampioenschap. Daardoor is hij na Kimi Antonelli in de
Mercedes de best presterende rookie als het aankomt op het aantal
gescoorde punten en dat wordt beloond met een promotie naar het
hoofdteam. Van de Franse Formule 4 tot teamgenoot van de beste
rijder ter wereld, de Fransman heeft bewezen dat hij stap voor stap
kan groeien onder druk. De vraag is nu niet meer of hij klaar is
voor Red Bull, maar of Red Bull klaar is voor een talent van de
nieuwe generatie die de hegemonie van Verstappen kan uitdagen.
