Cadillac zet volgende cruciale stap richting F1-debuut

Cadillac F1 heeft weer een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn
voorbereiding op het Formule 1-debuut in 2026. Het team heeft alle
verplichte FIA-tests voor het chassis en de achterkant van de auto
doorstaan, waarmee het nu eindelijk kan beginnen met het bouwen van
de auto's. De 520 medewerkers kunnen vooruitkijken naar de eerste
test op het Circuit de Catalunya in Barcelona eind januari, en de
seizoensopener in Melbourne begin maart. Teambaas Graeme Lowdon
omschrijft sommige tests als 'extreem streng', maar ondanks dat
kreeg het team groen licht: "De monocoque, het chassis en de
achterkant zijn het belangrijkste wat betreft onze planning rondom
het bouwen van de auto's. Nu hoeft alleen nog de neus getest te
worden", aldus de Cadillac-teambaas in gesprek met RacingNews365 .
"Wat betreft de zeventien verplichte FIA-homologatietests voor de
monocoque, zijn we vorige week voor de laatste geslaagd. De
heftigste test is de dynamische impact-test, heel terecht ook",
aldus Lowdon. Wat die test inhoudt? "Je moet 100 kilogram water in
een brandstoftank doen, de crashtest-dummy erin zetten, en dan is
er een impact die meer dan 52 g moet zijn. Het is een behoorlijke
klap, dus het slagen voor die test was weer een mijlpaal voor ons
wat betreft de opbouw van de auto." Aan de achterkant van de auto
bouwt Cadillac een eigen versnellingsbakbehuizing. "We nemen de
versnellingsbakcassette van Ferrari, maar de behuizing zelf moet
worden ontworpen, samen met een achterste impactstructuur. Die moet
vier tests ondergaan: een mix van afdruk- en dynamische
impacttests. Ook voor die tests zijn we vorige week geslaagd."
Cadillac 'op een goede plek' Lowdon is opgelucht dat de grootste
hobbels zijn genomen. "Fundamenteel zijn alle zaken die normaal
voor onzekerheid zorgen bij het testen nu succesvol afgerond. Wat
betreft mijlpalen die je hoofdpijn kunnen bezorgen en de opbouw van
de auto echt kunnen verstoren, zitten we in een comfortabele
positie." De tests die nog moeten worden uitgevoerd, zijn minder
kritisch dan die voor het chassis en de achterkant van de auto: "Je
hebt de neiging om daarmee tot de absolute deadline te wachten. Wij
voeren die tests iedere week uit. We doen er een aantal, dus we
maken ons daar geen zorgen over." Cadillac ligt naar eigen zeggen
goed op schema wat betreft de planning, al is er nog geen sprake
van zelfgenoegzaamheid. Er is namelijk nog veel werk aan de winkel,
en dat laten de cijfers ook zien: "Er moeten nog ergens rond de
85.000 onderdelen ontworpen en gemaakt worden voordat we in
Melbourne op de grid kunnen staan." "Er is nog een lange weg te
gaan, maar dat geldt voor alle teams in de paddock. We hebben nu
een aantal belangrijke mijlpalen behaald. Dat stelt ons in staat om
verder te gaan met het opbouwen van de auto's." En daar is het team
op dinsdag 25 november mee begonnen. "Sinds die dag hebben we op de
knop kunnen drukken en konden we echt beginnen met het bouwen van
de auto's. Ook dat verloopt volgens schema. Het is mooi om alles
vorm te zien krijgen," vertelt Lowdon tot slot.

Top Headlines

Oudere Top Headlines