Red Bull en McLaren kruisen degens met tegenovergestelde strategieën
Bij Red Bull draait dit weekend alles om het optimaliseren van de
racesnelheid. Het team voert een reeks stints uit met uiteenlopende
hoeveelheden brandstof om het gedrag van de banden onder
verschillende omstandigheden te analyseren. In het geval van Max
Verstappen ziet het team de kwalificatie niet als het grootste
struikelblok; zijn snelheid over één ronde wordt als meer dan
voldoende beschouwd. De echte uitdaging ligt volgens de engineers
uit Milton Keynes in het begrijpen van de bandenslijtage en het
simuleren van mogelijke racescenario’s – inclusief de kans op een
safety car, die op het Yas Marina Circuit altijd op de loer ligt.
De gegevens over degradatie zijn voor Red Bull niet alleen
belangrijk voor het bepalen van de racestrategie, maar ook voor het
vinden van de optimale afstelling van de RB21, die zowel in de
kwalificatie als in de race moet kloppen. McLaren volgt de
omgekeerde aanpak. Het team uit Woking vertrouwt volledig op het
racebalans van de MCL39, dat volgens hen één van de sterke punten
van de auto is. Daarom richten de engineers zich tijdens de vrije
trainingen nauwelijks op dit aspect. In plaats daarvan ligt de
nadruk op pure kwalificatiesnelheid. Natuurlijke kwaliteiten
McLaren Het Yas Marina Circuit is namelijk geen baan die de
natuurlijke kwaliteiten van de McLaren optimaal benut. Een sterke
startpositie is hier bijzonder waardevol, en Andrea Stella en zijn
team zijn ervan overtuigd dat ze vooral in die vroege fase van het
weekend het verschil moeten maken om hun racekansen te
maximaliseren. Ze vrezen bovendien weinig voor bandendegradatie,
wat hen extra ruimte geeft om zich volledig op de prestaties over
één ronde te richten. De contrasten tussen de twee teams
weerspiegelen hun verschillende uitgangsposities voor de race.
Verstappen moet aanvallen en kan zich geen afwachtende strategie
permitteren. McLaren daarentegen – vooral met Lando Norris – moet
vooral uit de problemen blijven. Een derde plaats zou voor de Brit
al voldoende zijn om de titel veilig te stellen. Oscar Piastri
speelt daarin een bijzondere rol. Hij krijgt in feite slechts
gedurende de eerste helft van de race de kans om zelf voor het
kampioenschap te gaan. In de laatste stint zal hij zich in dienst
van het team stellen, mocht dat nodig zijn om Norris te
ondersteunen.
racesnelheid. Het team voert een reeks stints uit met uiteenlopende
hoeveelheden brandstof om het gedrag van de banden onder
verschillende omstandigheden te analyseren. In het geval van Max
Verstappen ziet het team de kwalificatie niet als het grootste
struikelblok; zijn snelheid over één ronde wordt als meer dan
voldoende beschouwd. De echte uitdaging ligt volgens de engineers
uit Milton Keynes in het begrijpen van de bandenslijtage en het
simuleren van mogelijke racescenario’s – inclusief de kans op een
safety car, die op het Yas Marina Circuit altijd op de loer ligt.
De gegevens over degradatie zijn voor Red Bull niet alleen
belangrijk voor het bepalen van de racestrategie, maar ook voor het
vinden van de optimale afstelling van de RB21, die zowel in de
kwalificatie als in de race moet kloppen. McLaren volgt de
omgekeerde aanpak. Het team uit Woking vertrouwt volledig op het
racebalans van de MCL39, dat volgens hen één van de sterke punten
van de auto is. Daarom richten de engineers zich tijdens de vrije
trainingen nauwelijks op dit aspect. In plaats daarvan ligt de
nadruk op pure kwalificatiesnelheid. Natuurlijke kwaliteiten
McLaren Het Yas Marina Circuit is namelijk geen baan die de
natuurlijke kwaliteiten van de McLaren optimaal benut. Een sterke
startpositie is hier bijzonder waardevol, en Andrea Stella en zijn
team zijn ervan overtuigd dat ze vooral in die vroege fase van het
weekend het verschil moeten maken om hun racekansen te
maximaliseren. Ze vrezen bovendien weinig voor bandendegradatie,
wat hen extra ruimte geeft om zich volledig op de prestaties over
één ronde te richten. De contrasten tussen de twee teams
weerspiegelen hun verschillende uitgangsposities voor de race.
Verstappen moet aanvallen en kan zich geen afwachtende strategie
permitteren. McLaren daarentegen – vooral met Lando Norris – moet
vooral uit de problemen blijven. Een derde plaats zou voor de Brit
al voldoende zijn om de titel veilig te stellen. Oscar Piastri
speelt daarin een bijzondere rol. Hij krijgt in feite slechts
gedurende de eerste helft van de race de kans om zelf voor het
kampioenschap te gaan. In de laatste stint zal hij zich in dienst
van het team stellen, mocht dat nodig zijn om Norris te
ondersteunen.
