Strategisch Red Bull kiest aanval met Verstappen in jacht op wereldtitel

Voor het eerst sinds 2010 zijn er meer dan twee coureurs die
tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi nog de wereldtitel kunnen
veroveren. Lando Norris, Max Verstappen en Oscar Piastri zijn de
gegadigden, met Norris als grote favoriet. De McLaren-coureur
beschikt over een voorsprong van twaalf punten op Max Verstappen en
zestien punten op Oscar Piastri. Als Norris op het podium finisht,
is zijn eerste wereldtitel een feit. Natuurlijk hopen Verstappen en
Red Bull daar wel een stokje voor te steken. Na de vrije trainingen
kwam een interessant beeld naar voren, want de bandenstrategieën
van Red Bull en McLaren lopen uiteen. Normaal gesproken zijn alle
F1-teams redelijk eensgezind met het Pirelli-rubber dat ze willen
sparen voor de race, nu zit er aan de top een verschil in.
Verstappen reed in de eerste vrije training immers op de harde
band, waarna hij in de tweede oefensessie een setje mediums
gebruikte. Zodoende heeft de 28-jarige coureur nog twee setjes
mediums én een setje hards over voor de Grand Prix. Norris en
Piastri hebben allebei nog twee setjes hards en één setje mediums
over. Voordeel voor de Grand Prix? Red Bull kiest zo duidelijk voor
een redelijk aanvallende strategie in de race. De mediums zijn iets
sneller dan de hards, maar slijten natuurlijk ook harder. Dat
nadeeltje kan echter verdwijnen als de bandenslijtage blijkt mee te
vallen óf als er op het juiste moment een safety car naar buiten
rijdt. Normaal gesproken starten de toppers op mediums en kan
Verstappen nog naar de gele band switchen als hij binnen
schootsafstand van McLaren blijft. Al is het natuurlijk wel
verplicht om met twee verschillende bandencompounds te rijden
tijdens de race. Red Bull staat overigens niet alleen in hun
aanpak. Vrijwel het gehele veld, ook Ferrari en Mercedes, hanteert
dezelfde strategie, op Aston Martin na. Lance Stroll is de vreemde
eend in de bijt met één setje mediums en één setje hards. Verder
zijn alle toppers dus dezelfde mening als Red Bull toegedaan en
sowieso zitten de een- en tweestopper dicht bij elkaar qua tijd in
de race. Helmut Marko wilde nog niet van een voordeel spreken in
zijn reactie tegenover onder meer RacingNews365. "We zullen zien
wat beter is voor de race. Het is vooral Norris die sneller is,
helaas niet Piastri. We hadden het liever andersom gehad."

Top Headlines

Oudere Top Headlines