Race-engineer Verstappen legt Red Bull-twijfel openlijk op tafel

Tijdens de representatieve tweede vrije training voor de Formule 1
Grand Prix van Abu Dhabi trok Lando Norris een flink gat ten
opzichte van Max Verstappen. De Nederlander moest bijna vier
tienden toegeven, maar stond desondanks op P2. Gianpiero Lambiase,
de race-engineer van Verstappen en tevens Head of Racing bij Red
Bull, laat zijn licht schijnen op de vrijdag van Red Bull. Hij
begint bij de eerste training, waarin Arvid Lindblad zijn
opwachting maakte in de auto van Yuki Tsunoda. "We hebben de tijd
van Arvid in de eerste vrije training gebruikt om wat data te
verzamelen over een paar parameters in de setup waar we in de
simulatie niet honderd procent van overtuigd waren. Dat was erg
nuttig en hij leverde zeer consistente data om te analyseren. Zijn
feedback kwam over het algemeen overeen met wat we hadden
verwacht", stelt Lambiase in een persbericht van Red Bull. "Het was
over het algemeen een productieve dag met Max: we hebben ons iets
minder gericht op de performance over één ronde en meer op het
duurzaam rijden met veel brandstof, waardoor we nu iets meer data
hebben voor zondag. Ik denk dat dat nuttig is gebleken, omdat de
banden iets kwetsbaarder waren dan we misschien hadden verwacht."
Red Bull: 'Dat moeten we echt begrijpen' Lambiase twijfelt wel over
de banden. "Het lijkt erop dat graining bij de rechtervoorband een
probleem is voor het hele veld, dus we moeten analyseren hoe we de
levensduur van deze band kunnen verbeteren met het oog op zondag.
En de slijtage is iets hoger dan verwacht. Hoewel we dachten dat
het een relatief eenvoudige éénstopper zou worden, is daar nu een
vraagteken bij gezet. We moeten echt begrijpen hoeveel pitstops het
gaan worden en hoe we voor onze banden moeten zorgen." "De sfeer in
het team is erg goed; het is voor ons business as usual sinds we
zijn aangekomen en zo hebben we de laatste negen of tien races ook
benaderd. We blijven ons ding doen en ons proces volgen, dan komt
het eindresultaat vanzelf. Max doet het goed in de auto en we geven
niet op totdat de geblokte vlag wordt gezwaaid", zegt hij tot slot.

Top Headlines

Oudere Top Headlines