Verstappen op achterstand gezet in afsluitende training Abu Dhabi
Laat op de Nederlandse zaterdagochtend was het tijd voor de derde
vrije training van het raceweekend in Abu Dhabi. Zoals wel vaker
het geval is tijdens die laatste trainingssessie, kwam de actie op
de baan vrij langzaam op gang. Het duurde namelijk een kleine tien
minuten tot de eerste coureurs naar buiten kwamen om aan snelle
runs te beginnen. Het was de eer aan Pierre Gasly en Franco
Colapinto om de jacht naar de snelste tijd af te trappen. Lando
Norris zocht als eerste topcoureur de baan op, en niet veel later
volgde ook Charles Leclerc. Net als Gasly en Colapinto kozen zij
voor een setje zachte banden, die Norris in zijn eerste ronde naar
een tijd van 1:24.728 bracht. Daarmee was hij alleen wel anderhalve
seconde langzamer dan zijn snelste tijd tijdens de tweede training,
mede veroorzaakt doo de hogere temperaturen tijdens de derde
training. Niet veel later werd het langzaam drukker op de baan, al
bleef Max Verstappen lang binnen. Een aantal andere coureurs
meldden zich wel vooraan het veld, al bleef de rondetijd van Norris
lang staan. Oliver Bearman kwam na ruim twintig minuten het
dichtste bij, want de Haas-coureur was maar acht duizendsten
langzamer dan Norris. Flinke klapper Voor Verstappen begon de
trainingssessie na 25 minuten, met een rondje 1:24.245. Zo was hij
twee tienden sneller dan Lewis Hamilton, die vlak daarvoor een
snelle tijd noteerde, terwijl Lance Stroll daar nog tussen kroop,
vijf honderdsten achter de Nederlander. Een keurige eerste ronde
voor Verstappen, maar het was nog even de vraag of het wel
voldoende zou zijn. De sessie verliep lange tijd zonder al te veel
problemen, maar na een half uurtje kwam daar verandering in.
Hamilton spinde en belandde met een flinke klapper in de muur. Hij
veroorzaakte daarmee een rode vlag, en zo kwam de sessie even stil
te liggen. De marshals hadden zo'n tien minuten nodig om de auto
van de baan te halen, maar daarmee ging wel trainingstijd verloren
voor de andere coureurs. Met nog een kwartier op de klok werd de
baan weer vrijgegeven, en konden de coureurs de laatste puntjes nog
op de i zetten. Verstappen had nog steeds de snelste tijd in handen
en was zelfs weer bezig met een volgende snelle ronde, al gold dat
ook voor Norris en Piastri. Met name laatstgenoemde coureur moest
nog even doortrappen, want hij bleef tot de rode vlag steken op
P18. Slotfase Piastri slaagde daar echter wel in, en noteerde niet
veel later de snelste tijd. Hij was maar liefst vijf tienden
sneller dan Verstappen, al reed de McLaren-coureur wel op nieuwe
banden, in tegenstelling tot Verstappen op een oudere set. Norris
deed daar enkele minuten later nog een schepje bovenop door een
tijd te noteren die nog eens twee tienden sneller was, ook op
kersverse banden. In de laatste sector won hij maar liefst zeven
tienden op Verstappen. Verstappen zakte tussendoor steeds verder
terug, en dus besloot Red Bull hem nog naar buiten te sturen op een
vers setje zachte banden. Dat pakte prima uit en zo klom hij naar
P3, al was hij nog ruim een tiende langzamer dan de snelste tijd
van George Russell én de tweede tijd van Norris. Uiteindelijk zou
er aan de top drie niet veel meer veranderen, en zo sloot Russell
de sessie als snelste af. Norris volgde vier duizendsten daarachter
op de tweede plaats, en Verstappen maakte de top drie compleet. De
Nederlander wist zijn achterstand op Norris wel iets terug te
brengen na de tweede training, maar een achterstand is er nog
steeds.
vrije training van het raceweekend in Abu Dhabi. Zoals wel vaker
het geval is tijdens die laatste trainingssessie, kwam de actie op
de baan vrij langzaam op gang. Het duurde namelijk een kleine tien
minuten tot de eerste coureurs naar buiten kwamen om aan snelle
runs te beginnen. Het was de eer aan Pierre Gasly en Franco
Colapinto om de jacht naar de snelste tijd af te trappen. Lando
Norris zocht als eerste topcoureur de baan op, en niet veel later
volgde ook Charles Leclerc. Net als Gasly en Colapinto kozen zij
voor een setje zachte banden, die Norris in zijn eerste ronde naar
een tijd van 1:24.728 bracht. Daarmee was hij alleen wel anderhalve
seconde langzamer dan zijn snelste tijd tijdens de tweede training,
mede veroorzaakt doo de hogere temperaturen tijdens de derde
training. Niet veel later werd het langzaam drukker op de baan, al
bleef Max Verstappen lang binnen. Een aantal andere coureurs
meldden zich wel vooraan het veld, al bleef de rondetijd van Norris
lang staan. Oliver Bearman kwam na ruim twintig minuten het
dichtste bij, want de Haas-coureur was maar acht duizendsten
langzamer dan Norris. Flinke klapper Voor Verstappen begon de
trainingssessie na 25 minuten, met een rondje 1:24.245. Zo was hij
twee tienden sneller dan Lewis Hamilton, die vlak daarvoor een
snelle tijd noteerde, terwijl Lance Stroll daar nog tussen kroop,
vijf honderdsten achter de Nederlander. Een keurige eerste ronde
voor Verstappen, maar het was nog even de vraag of het wel
voldoende zou zijn. De sessie verliep lange tijd zonder al te veel
problemen, maar na een half uurtje kwam daar verandering in.
Hamilton spinde en belandde met een flinke klapper in de muur. Hij
veroorzaakte daarmee een rode vlag, en zo kwam de sessie even stil
te liggen. De marshals hadden zo'n tien minuten nodig om de auto
van de baan te halen, maar daarmee ging wel trainingstijd verloren
voor de andere coureurs. Met nog een kwartier op de klok werd de
baan weer vrijgegeven, en konden de coureurs de laatste puntjes nog
op de i zetten. Verstappen had nog steeds de snelste tijd in handen
en was zelfs weer bezig met een volgende snelle ronde, al gold dat
ook voor Norris en Piastri. Met name laatstgenoemde coureur moest
nog even doortrappen, want hij bleef tot de rode vlag steken op
P18. Slotfase Piastri slaagde daar echter wel in, en noteerde niet
veel later de snelste tijd. Hij was maar liefst vijf tienden
sneller dan Verstappen, al reed de McLaren-coureur wel op nieuwe
banden, in tegenstelling tot Verstappen op een oudere set. Norris
deed daar enkele minuten later nog een schepje bovenop door een
tijd te noteren die nog eens twee tienden sneller was, ook op
kersverse banden. In de laatste sector won hij maar liefst zeven
tienden op Verstappen. Verstappen zakte tussendoor steeds verder
terug, en dus besloot Red Bull hem nog naar buiten te sturen op een
vers setje zachte banden. Dat pakte prima uit en zo klom hij naar
P3, al was hij nog ruim een tiende langzamer dan de snelste tijd
van George Russell én de tweede tijd van Norris. Uiteindelijk zou
er aan de top drie niet veel meer veranderen, en zo sloot Russell
de sessie als snelste af. Norris volgde vier duizendsten daarachter
op de tweede plaats, en Verstappen maakte de top drie compleet. De
Nederlander wist zijn achterstand op Norris wel iets terug te
brengen na de tweede training, maar een achterstand is er nog
steeds.
