McLaren juicht gesuggereerde tactiek Verstappen toe: "Dan ben je juist kwetsbaar!"
Voor Max Verstappen is het helder: hij heeft de titelstrijd niet in
eigen hand in Abu Dhabi. De Nederlander start vanaf poleposition,
maar Lando Norris moet naast het podium eindigen als Verstappen de
overwinning grijpt. Daar ziet het nu nog niet per se naar uit,
omdat Norris de tweede plaats veroverde in de kwalificatie. En ook
Oscar Piastri zit nog op het vinkentouw vanaf P3. Er wordt dan ook
gesuggereerd dat Verstappen misschien het veld moet ophouden om
Norris en Piastri in de schoot van bijvoorbeeld George Russell en
Charles Leclerc te werpen. McLaren-teambaas Andrea Stella juicht
zulke spelletjes alleen maar toe. "In de trainingen hebben we
gezien dat het niveau van degradatie en graining hoger was dan
verwacht", vertelt Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Een
compliment aan ons strategieteam dat zei: laten we de harde banden
sparen. Dat is precies wat we hebben gedaan. Ik denk dat er
misschien nog een paar auto's die tactiek hebben toegepast, of
zelfs de harde band niet hebben gebruikt." "In een race met deze
hoeveelheid graining en degradatie kan dat een goede strategische
optie zijn, omdat het gedrag van de banden tijdens de race dan
verbetert. Ik denk niet dat we dit jaar veel verbetering hebben
gezien in het gedrag van de banden doordat er meer rubber op de
baan lag.. Ik geloof niet dat dat nog optreedt, althans met deze
technische reglementen en met de banden die we hebben." Kwetsbaar
voor undercuts Stella richt zich dan op de race. "Wat betreft hoe
de race zal verlopen, kunnen er redenen zijn om het tempo te
controleren, zelfs vanuit bandenperspectief, niet noodzakelijk om
een strategische reden voor de auto die leidt. We zullen zeker wat
controle van het tempo zien." "En het wordt interessant om te zien
of de bandenslijtage ervoor zorgt dat de race meer naar een
éénstopper of een tweestopper gaat. Ik denk dat dat op dit moment
nog een open vraag is." De Italiaan juicht spelletjes van
Verstappen in ieder geval toe. "Volgens mij is het een voordeel. We
hebben op een bepaald moment meer opties om mee te spelen. Als je
te veel vertraagt, ben je juist kwetsbaar voor undercuts en stel je
jezelf bloot aan het risico om ingehaald te worden." "Dus ik denk
zeker dat het goed is dat we daar met twee auto's zitten. Dat is de
positie die ik inneem, liever dat dan dat de twee auto's verspreid
en gescheiden over de baan rijden."
eigen hand in Abu Dhabi. De Nederlander start vanaf poleposition,
maar Lando Norris moet naast het podium eindigen als Verstappen de
overwinning grijpt. Daar ziet het nu nog niet per se naar uit,
omdat Norris de tweede plaats veroverde in de kwalificatie. En ook
Oscar Piastri zit nog op het vinkentouw vanaf P3. Er wordt dan ook
gesuggereerd dat Verstappen misschien het veld moet ophouden om
Norris en Piastri in de schoot van bijvoorbeeld George Russell en
Charles Leclerc te werpen. McLaren-teambaas Andrea Stella juicht
zulke spelletjes alleen maar toe. "In de trainingen hebben we
gezien dat het niveau van degradatie en graining hoger was dan
verwacht", vertelt Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Een
compliment aan ons strategieteam dat zei: laten we de harde banden
sparen. Dat is precies wat we hebben gedaan. Ik denk dat er
misschien nog een paar auto's die tactiek hebben toegepast, of
zelfs de harde band niet hebben gebruikt." "In een race met deze
hoeveelheid graining en degradatie kan dat een goede strategische
optie zijn, omdat het gedrag van de banden tijdens de race dan
verbetert. Ik denk niet dat we dit jaar veel verbetering hebben
gezien in het gedrag van de banden doordat er meer rubber op de
baan lag.. Ik geloof niet dat dat nog optreedt, althans met deze
technische reglementen en met de banden die we hebben." Kwetsbaar
voor undercuts Stella richt zich dan op de race. "Wat betreft hoe
de race zal verlopen, kunnen er redenen zijn om het tempo te
controleren, zelfs vanuit bandenperspectief, niet noodzakelijk om
een strategische reden voor de auto die leidt. We zullen zeker wat
controle van het tempo zien." "En het wordt interessant om te zien
of de bandenslijtage ervoor zorgt dat de race meer naar een
éénstopper of een tweestopper gaat. Ik denk dat dat op dit moment
nog een open vraag is." De Italiaan juicht spelletjes van
Verstappen in ieder geval toe. "Volgens mij is het een voordeel. We
hebben op een bepaald moment meer opties om mee te spelen. Als je
te veel vertraagt, ben je juist kwetsbaar voor undercuts en stel je
jezelf bloot aan het risico om ingehaald te worden." "Dus ik denk
zeker dat het goed is dat we daar met twee auto's zitten. Dat is de
positie die ik inneem, liever dat dan dat de twee auto's verspreid
en gescheiden over de baan rijden."
