Pirelli voorspelt ideale strategie voor GP Abu Dhabi

De laatste race van het seizoen is aangebroken en bij een hoop
coureurs staat de druk er vol op. Alle ogen zijn met name gericht
op het gevecht in de titelstrijd, waar Max Verstappen, Lando Norris
én Oscar Piastri nog hopen uiteindelijk aan het langste eind te
trekken. Voor alle drie is het nog mogelijk er met de titel vandoor
te gaan, al zal het voor de één een makkelijkere opgave worden dan
voor de ander. Strategie zal in die strijd ook een belangrijke rol
gaan spelen. Niemand kan immers fouten uitsluiten, en dus is het
van groot belang dat de teams alle mogelijke scenario's op een
rijtje hebben. Pirelli helpt alvast een handje, want de
bandenfabrikant deelt zoals altijd een overzicht met de ideale
strategische opties.  Daarin valt vooral op dat de teams echt alle
kanten op kunnen, met keuzes voor een één- en tweestopper. Voor de
éénstoppers kan men kiezen voor een start op de mediums, gevolgd
door een wissel naar de harde band, of voor een start op de hards
en een wissel naar een setje softs. Die laatste optie zal voor
coureurs wat verder naar achteren een interessante optie zijn, maar
de coureurs vooraan het veld hebben eigenlijk geen nieuwe set softs
meer over. Voor hen valt die optie dus af. Wel is er nog de keuze
voor een tweestopper, die op drie manieren uitgevoerd kan worden.
In alle drie de gevallen start je op een set mediums, om vervolgens
naar een set hards te wisselen. Voor de derde stint kan dan gekozen
worden voor een set softs, mediums, én hards. De keuze is reuze, al
blijft het afhankelijk van de bandensets die de coureurs nog over
hebben. Bekijk alle ideale strategieën van Pirelli hieronder. De
tekst gaat verder onder de afbeelding. Als we namelijk een blik
werpen op die overgebleven bandensets, valt al vrij snel op dat de
coureurs vooraan het veld andere opties ter beschikking hebben. De
beide McLaren-coureurs hebben namelijk nog twee nieuwe setjes hards
en één nieuwe set mediums over, terwijl dat voor Verstappen precies
andersom geldt. Mochten ze nog over willen stappen naar de softs,
moeten de drie coureurs gebruik maken van een reeds gebruikte set.
Wat is dan wijsheid voor Verstappen? De Nederlander vertrekt immers
vanaf poleposition, voor Norris en Piastri. Wetende dat Norris
buiten de top drie moet finishen om de vijfde titel voor Verstappen
mogelijk te maken, is het van groot belang dat de Nederlander bij
de start goed weg kan komen.  De leiding kan je maar in handen
hebben, en het lijkt het makkelijkst om dat op een set mediums te
gaan doen. Dan houd je voor het verdere verloop van de race de
meeste opties over, én start je op de snellere band (ten opzichte
van de hards).  McLaren zal na de race in Qatar echter ook de
nodige les geleerd hebben, want daar ging het strategisch
allesbehalve goed voor de Britse renstal. Verstappen en Red Bull
wonnen de race uiteindelijk vooral door de strategie, door de
'gratis' pitstop die het team kon maken onder de safety car.
McLaren liet die kans schieten, en gaf zo de leiding uit handen.
Mocht zo'n situatie in Abu Dhabi weer ontstaan, kunnen we er dus
vanuit gaan dat McLaren diezelfde fout niet nog eens zal maken. Het
is dus ook van groot belang dat het team van Verstappen niets laat
liggen bij de pitstops. Met een undercut kan je daar de nodige tijd
winnen, maar één verkeerde zet, en je verliest zo een paar
seconden. Dat moet Red Bull dus zien te voorkomen. Bekijk de
beschikbare bandensets per coureur hieronder .

Top Headlines

Oudere Top Headlines