Zege in Abu Dhabi net niet genoeg voor Verstappen, Norris nieuwe wereldkampioen Formule 1
Lando Norris heeft Max Verstappen onttroond als wereldkampioen Formule 1. Verstappen won de slotrace in Abu Dhabi, maar omdat Norris als derde eindigde, pakte de Britse coureur van McLaren zijn eerste wereldtitel.
Verstappen had vandaag twaalf punten op Norris goed moeten maken, maar kwam uiteindelijk twee punten tekort voor zijn vijfde wereldtitel op rij.
Comeback net niet voltooid
Begin september had de Nederlander nog meer dan honderd punten achterstand op de toenmalige WK-leider Oscar Piastri en leek de wereldtitel een utopie, maar na een weergaloze inhaalrace van Verstappen werd het toch weer spannend.
Verstappen dichtte het gat naar de McLaren-coureurs in razend tempo en voerde de druk gisteren nog eens op door poleposition te pakken.
Het bleek voor Verstappen allemaal net niet genoeg. In de laatste race van het seizoen hield Norris het hoofd koel en reed de Brit onder hoogspanning naar zijn eerste titel. Piastri eindigde tussen Verstappen en Norris als tweede in Abu Dhabi.
De uitslag in het WK
De start van de race verliep voor Norris, Verstappen en Piastri zoals gehoopt. Ze kwamen de eerste paar bochten zonder schade door en in eerste instantie behielden ze hun positie. Maar halverwege de eerste ronde opende Piastri de aanval op teamgenoot Norris. Met een fraaie inhaalactie veroverde de Australiër de tweede positie.
Norris kwam vlak daarna flink onder druk te staan van Leclerc, de Ferrari-coureur die op de vierde plek reed. Het verschil tussen beide mannen was meerdere rondes achter elkaar minder dan een seconde. Maar het lukte Leclerc niet om Norris in te halen.
Norris ging als eerste van de titelkandidaten naar binnen en daardoor moest hij veel auto's inhalen die op oudere banden reden. Dat was niet eenvoudig, maar de Engelsman baande zich snel een weg naar voren.
Yuki Tsunoda probeerde teamgenoot Verstappen nog te helpen door Norris op te houden, maar dat lukte niet. De Japanner verdedigde te hard en door het teveel van richting veranderen, kreeg hij zelfs een tijdstraf van vijf seconden.
Bij dat moment haalde Norris Tsunoda buiten de baan in, maar dat leverde de Brit geen straf op. De wedstrijdleiding onderzocht de inhaalactie, maar oordeelde dat Norris tot deze manoeuvre werd gedwongen door Tsunoda.
Controle
Verstappen controleerde de wedstrijd van begin tot eind. De Nederlander maakte in de 24ste ronde zijn enige pitstop, waarbij hij de medium banden verruilde voor de hardste set rubber.
Norris en Piastri kozen ervoor om twee stops te maken, waardoor ze in de slotfase van de race veel verser rubber onder hun auto hadden zitten. Maar de achterstand op Verstappen was te groot om de Nederlander nog van de dagzege af te houden.
Verstappen deed dus alles wat hij moest doen, maar omdat Norris op het podium eindigde, lachte de Brit uiteindelijk het laatst.
Verstappen had vandaag twaalf punten op Norris goed moeten maken, maar kwam uiteindelijk twee punten tekort voor zijn vijfde wereldtitel op rij.
Comeback net niet voltooid
Begin september had de Nederlander nog meer dan honderd punten achterstand op de toenmalige WK-leider Oscar Piastri en leek de wereldtitel een utopie, maar na een weergaloze inhaalrace van Verstappen werd het toch weer spannend.
Verstappen dichtte het gat naar de McLaren-coureurs in razend tempo en voerde de druk gisteren nog eens op door poleposition te pakken.
Het bleek voor Verstappen allemaal net niet genoeg. In de laatste race van het seizoen hield Norris het hoofd koel en reed de Brit onder hoogspanning naar zijn eerste titel. Piastri eindigde tussen Verstappen en Norris als tweede in Abu Dhabi.
De uitslag in het WK
De start van de race verliep voor Norris, Verstappen en Piastri zoals gehoopt. Ze kwamen de eerste paar bochten zonder schade door en in eerste instantie behielden ze hun positie. Maar halverwege de eerste ronde opende Piastri de aanval op teamgenoot Norris. Met een fraaie inhaalactie veroverde de Australiër de tweede positie.
Norris kwam vlak daarna flink onder druk te staan van Leclerc, de Ferrari-coureur die op de vierde plek reed. Het verschil tussen beide mannen was meerdere rondes achter elkaar minder dan een seconde. Maar het lukte Leclerc niet om Norris in te halen.
Norris ging als eerste van de titelkandidaten naar binnen en daardoor moest hij veel auto's inhalen die op oudere banden reden. Dat was niet eenvoudig, maar de Engelsman baande zich snel een weg naar voren.
Yuki Tsunoda probeerde teamgenoot Verstappen nog te helpen door Norris op te houden, maar dat lukte niet. De Japanner verdedigde te hard en door het teveel van richting veranderen, kreeg hij zelfs een tijdstraf van vijf seconden.
Bij dat moment haalde Norris Tsunoda buiten de baan in, maar dat leverde de Brit geen straf op. De wedstrijdleiding onderzocht de inhaalactie, maar oordeelde dat Norris tot deze manoeuvre werd gedwongen door Tsunoda.
Controle
Verstappen controleerde de wedstrijd van begin tot eind. De Nederlander maakte in de 24ste ronde zijn enige pitstop, waarbij hij de medium banden verruilde voor de hardste set rubber.
Norris en Piastri kozen ervoor om twee stops te maken, waardoor ze in de slotfase van de race veel verser rubber onder hun auto hadden zitten. Maar de achterstand op Verstappen was te groot om de Nederlander nog van de dagzege af te houden.
Verstappen deed dus alles wat hij moest doen, maar omdat Norris op het podium eindigde, lachte de Brit uiteindelijk het laatst.
