Formule 1 neemt afscheid van een tijdperk
Technologische breuk met het verleden De meest zichtbare
verandering is de verdwijning van het DRS-systeem dat sinds 2011
onderdeel uitmaakt van de Formule 1. Het vertrouwde
achtervleugeltje dat openklapte voor inhaalmanoeuvres maakt plaats
voor actieve aerodynamica. De F1-auto's krijgen in 2026 twee
verschillende modi: een cornering-modus voor maximale downforce in
bochten en een straight-line modus die weerstand vermindert op
rechte stukken. Hagelnieuwe hybride F1-motoren Tegelijkertijd
verdwijnt de huidige generatie motoren definitief. Het complexe
MGU-H-systemen wordt geschrapt ten gunste van een revolutionaire
50-50 verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische
aandrijving. Waar nu de verbrandingsmotor 550 kilowatt produceert
tegenover 120 kilowatt elektrisch, wordt dit in 2026 omgedraaid
naar 400 kilowatt voor de verbrandingsmotor en maar liefst 350
kilowatt elektrisch vermogen. Einde aan succespartnership Red Bull
– Honda Vier wereldtitels voor Max Verstappen en twee voor Red
Bull. Het zijn de indrukwekkende cijfers die de samenwerking met
Honda bracht. De Japanse motorleverancier stapt over naar Aston
Martin en Red Bull gaat voor het eerst in haar geschiedenis zelf
motoren ontwikkelen in samenspraak met Ford. GP van Emilia-Romagna
Het iconische circuit van Imola verdwijnt van de kalender. De
Italiaanse race moet plaatsmaken voor een tweede GP op Spaanse
bodem. Op een nog te realiseren stratencircuit in Madrid moet in
2026 geracet gaan worden. Yuki Tsunoda zwaait af De kleine Japanner
kon geen potten breken bij Red Bull en moet zijn stoeltje afstaan
aan Isack Hadjar. De snelle Fransman krijgt de kans, maar wacht de
zeer zware taak om wél te slagen als tweede Red Bull-coureur.
Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Perez, Liam
Lawson en Yuki Tsunoda legden het allemaal zwaar af ten opzichte
van Verstappen. Bye Bye Sauber Het team van Sauber verdwijnt. De
renstal debuteerde in 1993 in de F1 en was steevast in het
middenveld te vinden. De meest succesvolle periode beleefde de
renstal samen met BMW, met een 2e en 3e positie in het WK bij de
constructeurs in 2007 en 2008. Vanaf 2026 gaat het team door het
leven als Audi, met Nico Hulkenberg en Gabriel Bortoleto als
coureurs. Terugkeer van oude bekenden! De razend populaire Sergio
Perez keert terug op de grid! Samen met Valtteri Bottas, in 2025
reservecoureur van Mercedes, vormt de Mexicaan het rijdersduo van
het hagelnieuwe team van Cadillac. De Amerikaanse autofabrikant
waagt de sprong in het diepe en vormt het elfde team. General
Motors betaalde een expansiefee van 450 miljoen dollar om toegang
tot de grid te verkrijgen. Korte winter De F1-fans kunnen zich
direct na de feestdagen al opmaken voor actie! Begin januari worden
de nieuwe wagens al gepresenteerd en in januari komen de teams al
in actie tijdens de eerste wintertestweek op het circuit van
Barcelona. Van 26 tot en met 30 januari testen de teams hun auto's
achter gesloten deuren in Barcelona. Daarna volgen nog twee
testweken in Bahrein. F1-kalender 2026 De F1-kalender van 2026! Zet
hem ook met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde
van het nieuwe F1-seizoen.
verandering is de verdwijning van het DRS-systeem dat sinds 2011
onderdeel uitmaakt van de Formule 1. Het vertrouwde
achtervleugeltje dat openklapte voor inhaalmanoeuvres maakt plaats
voor actieve aerodynamica. De F1-auto's krijgen in 2026 twee
verschillende modi: een cornering-modus voor maximale downforce in
bochten en een straight-line modus die weerstand vermindert op
rechte stukken. Hagelnieuwe hybride F1-motoren Tegelijkertijd
verdwijnt de huidige generatie motoren definitief. Het complexe
MGU-H-systemen wordt geschrapt ten gunste van een revolutionaire
50-50 verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische
aandrijving. Waar nu de verbrandingsmotor 550 kilowatt produceert
tegenover 120 kilowatt elektrisch, wordt dit in 2026 omgedraaid
naar 400 kilowatt voor de verbrandingsmotor en maar liefst 350
kilowatt elektrisch vermogen. Einde aan succespartnership Red Bull
– Honda Vier wereldtitels voor Max Verstappen en twee voor Red
Bull. Het zijn de indrukwekkende cijfers die de samenwerking met
Honda bracht. De Japanse motorleverancier stapt over naar Aston
Martin en Red Bull gaat voor het eerst in haar geschiedenis zelf
motoren ontwikkelen in samenspraak met Ford. GP van Emilia-Romagna
Het iconische circuit van Imola verdwijnt van de kalender. De
Italiaanse race moet plaatsmaken voor een tweede GP op Spaanse
bodem. Op een nog te realiseren stratencircuit in Madrid moet in
2026 geracet gaan worden. Yuki Tsunoda zwaait af De kleine Japanner
kon geen potten breken bij Red Bull en moet zijn stoeltje afstaan
aan Isack Hadjar. De snelle Fransman krijgt de kans, maar wacht de
zeer zware taak om wél te slagen als tweede Red Bull-coureur.
Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Perez, Liam
Lawson en Yuki Tsunoda legden het allemaal zwaar af ten opzichte
van Verstappen. Bye Bye Sauber Het team van Sauber verdwijnt. De
renstal debuteerde in 1993 in de F1 en was steevast in het
middenveld te vinden. De meest succesvolle periode beleefde de
renstal samen met BMW, met een 2e en 3e positie in het WK bij de
constructeurs in 2007 en 2008. Vanaf 2026 gaat het team door het
leven als Audi, met Nico Hulkenberg en Gabriel Bortoleto als
coureurs. Terugkeer van oude bekenden! De razend populaire Sergio
Perez keert terug op de grid! Samen met Valtteri Bottas, in 2025
reservecoureur van Mercedes, vormt de Mexicaan het rijdersduo van
het hagelnieuwe team van Cadillac. De Amerikaanse autofabrikant
waagt de sprong in het diepe en vormt het elfde team. General
Motors betaalde een expansiefee van 450 miljoen dollar om toegang
tot de grid te verkrijgen. Korte winter De F1-fans kunnen zich
direct na de feestdagen al opmaken voor actie! Begin januari worden
de nieuwe wagens al gepresenteerd en in januari komen de teams al
in actie tijdens de eerste wintertestweek op het circuit van
Barcelona. Van 26 tot en met 30 januari testen de teams hun auto's
achter gesloten deuren in Barcelona. Daarna volgen nog twee
testweken in Bahrein. F1-kalender 2026 De F1-kalender van 2026! Zet
hem ook met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde
van het nieuwe F1-seizoen.
