In 2026 wordt bijna alles anders in F1: 'Maar of het leuker wordt, weet ik niet'

De spannendste ontknoping in de Formule 1 in jaren smaakt naar meer, maar in 2026 zal veel anders zijn. De regelgeving in de koningsklasse van de autosport gaat op de schop en er komt een extra team bij.
Succes in 2025 is geen garantie voor komend seizoen. NOS Sport legt voormalig Ferrari-ingenieur Ernest Knoors en Formule 1-analist Jeroen Bleekemolen vijf vragen voor.
Waarom gaat de regelgeving volledig op de schop?
Knoors: "De achterliggende gedachte was vijf jaar geleden om nieuwe, grote merken bij de F1 binnen te halen. Porsche en Audi hadden destijds interesse. Maar het oude motorregelement was zo complex dat Audi en Porsche vreesden niet competitief te kunnen zijn.
"Ze wilden alleen instappen als ze direct met een competitieve auto aan de start kunnen staan. Uiteindelijk is alleen Audi ingestapt."
Bleekemolen: "Waar veel mensen over struikelden, is dat de auto's te groot en te zwaar zijn geworden. Ze wilden eigenlijk terug naar de basis, maar uiteindelijk gaat het wel om geld."
"Je zou zeggen: zet 26 auto's op de grid, maar dat gaat niet gebeuren. Dat willen de teambazen niet. Nu kunnen de teams geld verdienen en de teambazen willen de taart niet met heel veel mensen verdelen. Met deze aanpassingen moet de sport aantrekkelijk blijven."
De auto's worden in 2026 kleiner en lichter, de invloed van de neerwaartse druk wordt beperkt, de drs-zones verdwijnen. Welke verandering gaat de meeste impact hebben?
Knoors: "Teams moeten straks 30 kilo brandstof inleveren en zullen genoodzaakt zijn om in de race energie te sparen. We gaan dus meer strategisch racen zien."
"Het wordt allemaal anders. Maar of het leuker wordt, weet ik niet. Nu gaat het er vooral om het maximale uit een auto te halen. Dat wordt straks: ik moet dit tempo rijden om de finish te halen."
Bleekemolen: "Het is moeilijk te voorspellen en dat blijft nog even zo. Bij testdagen in Barcelona sluiten ze het circuit hermetisch af. Ze willen geen publiek en media, omdat er van alles kan gebeuren. Het veld zit nu heel dicht bij elkaar en dat kan straks anders zijn."
Red Bull maakt de overstap naar motoren van Ford. Is dat een risico?
Knoors: "Elke verandering houdt een risico in, maar het kan ook een voorsprong opleveren. Red Bull begint echt niet op 'nul'. De nieuwe regels zijn al zo'n drie jaar bekend."
"Dit jaar hebben ze de aandacht verdeeld. De auto van Verstappen moest meestrijden om de titel en daarnaast werkten ze aan de toekomst. De vraag is hoe dat straks uitpakt. Maar die uitdaging is voor elk team even groot."
Bleekemolen: "Dat is heel moeilijk. Ze hebben bij Red Bull een eigen motordivisie opgestart. Mijn onderbuikgevoel zegt dat ze het heel moeilijk gaan krijgen. Daar komt dan nog een ander gevaar bij: Verstappen gaat niet een heel seizoen rijden als hij niet meedoet om de prijzen."
"Als andere teams het beter voor elkaar hebben, dan wordt Verstappen helemaal gek als het niet loopt bij Red Bull. Het is wel zo dat Verstappen dit najaar excelleerde na een moeizame eerste seizoenshelft. Hij weet dat Red Bull snel kan verbeteren."
Wordt de Formule 1 leuker door alle veranderingen?
Knoors : "Het is de vraag of de teams meteen goed hebben ingespeeld op de nieuwe regels. Ik verwacht dat de onderlinge verschillen wat groter zullen zijn. De regelwijziging geeft de mindere teams de mogelijkheid het gat verkleinen."
Bleekemolen: "We willen dat het aantrekkelijk is om naar te kijken. Ik maak me wel een beetje zorgen over volgend jaar. Dit seizoen had McLaren de beste auto, maar omdat het zo dicht bij elkaar zat en die jongens af en toe een foutje maakten wonnen ze lang niet elke race."
Wie deelt in 2026 de lakens uit?
Knoors: "De teams die dit seizoen goed voor de dag kwamen, kunnen terugvallen op een sterke technische afdeling. Terwijl de mindere teams misschien al meer bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de auto voor 2026. De vraag is: wie heeft het beste zijn huiswerk gedaan? Dat kan iedereen zijn."
Bleekemolen: "Er komt een verrassing, dat kan niet anders. Ik hoop dat het reglement zo goed in elkaar zit, dat er niemand is die een trucje vindt en vervolgens alles wint. Dat is vaak genoeg gebeurd en dat wil je eigenlijk niet."

Top Headlines

Oudere Top Headlines