Brundle laakt verdediging Tsunoda op Norris: "Een dronken matroos!"

Max Verstappen kon in Abu Dhabi Lando Norris niet van de
wereldtitel houden. De Nederlander en Red Bull deden wat ze konden,
maar Norris kwam als derde over de streep en stelde zo zijn eerste
kroon veilig. Eén van de tactieken van Red Bull draaide om Yuki
Tsunoda, die op harde banden Norris moest ophouden. Daar slaagde
hij alleen niet echt in, want na één DRS-zone was het pleit
beslecht. Norris stoof langs Tsunoda, die ook nog eens een straf
van vijf seconden kreeg voor het te vaak wisselen van lijn. Martin
Brundle heeft geen goed woord over voor de actie van Tsunoda. "In
de tweede Red Bull werd Tsunoda op een erg lange stint op harde
banden gezet, in de stellige wetenschap dat Norris hem op enig
moment zou moeten passeren na zijn pitstop", begint Brundle in zijn
column voor Sky Sports . "Ik heb geen enkel probleem met een beetje
strategisch teamwork, want iedereen heeft tenslotte twee auto’s die
zo competitief mogelijk ingezet mogen worden." "Maar de
radioberichten - 'je weet wat je moet doen' - kwamen wel erg
dreigend over, zeker in combinatie met de melding dat het gat
tussen Norris en Charles Leclerc 1,4 seconden was." Een straf voor
Norris? En volgens Brundle deed Tsunoda ook nog eens alles
verkeerd. "Tsunoda had Norris moeten ophouden vanaf de krappe
bochten 12 tot en met bocht 5 in de volgende ronde. Dat zou
relatief makkelijk en zeer effectief zijn geweest. In plaats
daarvan begon hij op het achterste rechte stuk te slingeren als een
dronken matroos, daarbij de regels overtredend, en dwong hij Norris
uiteindelijk om hem te passeren op een vuil gedeelte van de baan."
"Dat leidde er uiteindelijk toe leidde dat Norris zelfs buiten de
baan moest gaan. Tsunoda kreeg terecht een tijdstraf van vijf
seconden voor een duidelijke overtreding." Brundle stelt daarna nog
wel een vraag over Norris. "Maar hoe zit het met Norris’
inhaalactie buiten de baan waarbij hij een voordeel behield? Hij
kon de plek niet teruggeven omdat Leclerc op dat moment Tsunoda ook
al voorbij was. Gelukkig voor Norris namen de stewards een
rationele beslissing." "Blijkbaar bestaan er richtlijnen die zeggen
dat een coureur niet gestraft kan worden als hij buiten de baan
komt om een ongeluk te voorkomen. Sommigen zullen misschien zeggen
dat Norris had moeten liften of aan de andere kant had moeten
proberen, maar het was overduidelijk welke kant de Red Bull
vervolgens op zou gaan. Norris eindigde 6,7 seconden vóór Leclerc,
dus een tijdstraf van vijf seconden zou geen enkel verschil hebben
gemaakt."

Top Headlines

Oudere Top Headlines