FIA keurt drastische regelwijzigingen voor 2026 goed
De Grand Prix van Abu Dhabi is verreden en dat betekent dat de
Formule 1-teams zich op 2026 gaan focussen. Eind januari moeten de
gloednieuwe bolides immers al op het circuit van Barcelona rijden,
geen kleine uitdaging. De reglementen gaan flink op de schop, met
volledig nieuwe auto's en motoren. Zo was de verdeling tussen de
verbrandingsmotor en batterij nu nog 80/20, volgend jaar wordt dat
50/50. De FIA maakte woensdag officieel bekend dat de reglementen
voor 2026 volledig zijn goedgekeurd tijdens een meeting van het
World Motorsport Council. Er zijn zes secties opgesteld, inclusief
de sportieve reglementen én financiële regels voor zowel teams als
motorleveranciers. In 2026 leveren Ferrari, Mercedes, Red
Bull-Ford, Honda en Audi motoren aan de verschillende teams. Op
sportief vlak gaat er ook het een en ander wijzigen. Zo kan de
eerste vrije training tijdens een sprintweekend worden verlengd bij
een rode vlag om de teams meer testtijd te geven. Nu liep de klok
altijd door en liepen coureurs en teams flink wat nuttige data mis.
Bovendien wordt er in 2027 weer maar één testweek afgewerkt, in
tegenstelling tot drie in 2026. Bekijk hieronder de verdeling van
de reglementen voor 2026. Verdeling reglementen 2026
Formule 1-teams zich op 2026 gaan focussen. Eind januari moeten de
gloednieuwe bolides immers al op het circuit van Barcelona rijden,
geen kleine uitdaging. De reglementen gaan flink op de schop, met
volledig nieuwe auto's en motoren. Zo was de verdeling tussen de
verbrandingsmotor en batterij nu nog 80/20, volgend jaar wordt dat
50/50. De FIA maakte woensdag officieel bekend dat de reglementen
voor 2026 volledig zijn goedgekeurd tijdens een meeting van het
World Motorsport Council. Er zijn zes secties opgesteld, inclusief
de sportieve reglementen én financiële regels voor zowel teams als
motorleveranciers. In 2026 leveren Ferrari, Mercedes, Red
Bull-Ford, Honda en Audi motoren aan de verschillende teams. Op
sportief vlak gaat er ook het een en ander wijzigen. Zo kan de
eerste vrije training tijdens een sprintweekend worden verlengd bij
een rode vlag om de teams meer testtijd te geven. Nu liep de klok
altijd door en liepen coureurs en teams flink wat nuttige data mis.
Bovendien wordt er in 2027 weer maar één testweek afgewerkt, in
tegenstelling tot drie in 2026. Bekijk hieronder de verdeling van
de reglementen voor 2026. Verdeling reglementen 2026
