FIA past namen van nieuwe F1-foefjes aan

Het Formule 1-seizoen 2026 staat vooral in het teken van
verandering. De nieuwe reglementen zullen de boel flink overhoop
gaan gooien: nieuwe regels, nieuwe krachtbronnen en veranderingen
aan het chassis vormen een flinke uitdaging voor de teams. Daar
wordt al maandenlang hard aan gewerkt achter de schermen, maar het
blijft spannend. Toch blijft het daar niet bij, want ook een aantal
welbekende zaken worden op de schop gegooid. Zo zal het
DRS-systeem, waar coureurs een beroep op kunnen doen bij een
inhaalactie, verdwijnen. Ter vervanging wordt het zogenoemde Manual
Override Mode (afgekort naar MOM) geïntroduceerd. Het geeft de
coureurs meer keuzevrijheid op de baan, maar makkelijker wordt het
er niet op.  Nikolas Tombazis, het technische brein van de FIA,
benadrukt tegenover verschillende media dat het bestuursorgaan nog
druk bezig is, vooral wat betreft de namen van de nieuwe
technologieën. "Om te beginnen: we zijn nog bezig met het herzien
van de terminologie. We willen er juist voor zorgen dat het
duidelijk is voor de fans om te begrijpen wat er gebeurt. Het is
dan belangrijk dat er een gemeenschappelijke terminologie is, die
wordt gebruikt door de teams over de radio's, maar ook door de
commentatoren op TV en in de schriftelijke reglementen." "We zijn
op dit moment bezig met het samenstellen van een simpele
terminologie. Ik wil nu niet verder ingaan op de exacte details en
wat precies de nieuwe termen worden, want daar wordt nog aan
gewerkt. We werken daarvoor ook samen met andere aandeelhouders.
Maar er wordt wel naar gekeken. De komende tijd willen we delen
daarvan al afronden."  Buiten de terminologie om, die dus nog wel
wat werk vereist, staan ook de details van het nieuwe systeem nog
niet helemaal vast. Tombazis wijst wel naar de voordelen, die op
twee vlakken voelbaar zouden worden voor de coureurs. "De modus
waar we het nu over hebben, zal als vervanger van DRS ingevoerd
worden." "Het wordt een tool die moet helpen bij het inhalen. Het
zal de auto's in staat stellen meer energie terug te winnen
gaandeweg de ronde, als een coureur binnen een seconde achter zijn
voorganger zit. In de toepassing van die energie zit dan een curve,
die verder bepaalt hoeveel energie de auto nog ter beschikking
stelt, dus het vermogen dat beschikbaar is."  Tombazis legt uit dat
de laatste puntjes pas op de i worden gezet als de nieuwe auto's in
de laatste fase van simulaties zitten. "Wat de snelheid betreft:
bij het gebruik van dit systeem krijg je meer snelheid dan de auto
voor je. Dan heb je meer energie én meer kracht, als je dus binnen
die seconde komt. Dat blijft gelijk aan wat we kennen van het
DRS-gebruik. We zijn dat nog aan het finetunen, en zo hebben we
vanuit de reglementen nog de mogelijkheid om dingen aan te passen
als we in de laatste ronde simulaties zitten." "Als we dan zien dat
inhalen hier iets te lastig mee wordt, hebben we de mogelijkheid
nog om het iets makkelijker te maken. Of als we het juist te
makkelijk vinden, hebben we nog de optie om het lastiger te maken."
"De mogelijkheid tot inhalen moet binnen een klein venster blijven,
het kan niet te makkelijk worden. We willen altijd het gevecht
zien, maar het moet wel mogelijk blijven voor de coureurs om te
finishen. We kunnen beide kanten dus nog op, en misschien zijn er
wat kleine aanpassingen nodig." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines