F1-regels 2026: alle grote wijzigingen uitgelegd
De grootste verandering betreft de aandrijflijnen, waarin de
elektrische component een veel prominentere rol krijgt. Waar nu
ongeveer 80 procent van het vermogen komt van de verbrandingsmotor
en 20 procent van de batterij, wordt dat in 2026 een 50-50
verdeling. De verbrandingsmotor zelf levert minder vermogen, 400
kilowatt in plaats van de huidige 550-560 kilowatt, maar dit wordt
ruimschoots gecompenseerd door de batterij die van 120 naar maar
liefst 350 kilowatt gaat. Bovendien worden er uitsluitend duurzame
brandstoffen gebruikt. Het meest opvallende aspect is het
verdwijnen van de MGU-H, het systeem dat energie terugwint uit
uitlaatgassen. Deze complexe en kostbare technologie wordt
weggelaten om de aandrijflijnen te vereenvoudigen. De MGU-K wordt
de enige manier om energie terug te winnen en wordt flink
krachtiger. Per ronde kan er straks 8,5 megajoule aan energie
worden teruggewonnen in plaats van de huidige 4 megajoule,
voornamelijk tijdens het remmen. Dit betekent dat coureurs veel
meer elektrisch vermogen tot hun beschikking hebben tijdens een
stint. Veranderingen aan chassis Ook het chassis ondergaat grote
veranderingen. De auto's worden 30 kilogram lichter met een
minimumgewicht van 768 kilogram, en worden compacter. De wielbasis
wordt 200 millimeter korter tot maximaal 3.400 millimeter, terwijl
de breedte met 100 millimeter afneemt tot 1.900 millimeter. Het
meest innovatieve aspect is de introductie van actieve
aerodynamica. Coureurs kunnen schakelen tussen twee standen: X-mode
voor lage luchtweerstand op rechte stukken en Z-mode voor maximale
neerwaartse druk in bochten. Zowel de voor- als achtervleugel
kunnen bewegen, waarbij coureurs de controle hebben zolang ze
langer dan drie seconden rechtdoor rijden. Deze actieve elementen
vervangen het huidige DRS-systeem door het zogenoemde Manual
Override Mode. Wanneer een coureur tijdens de race binnen een
seconde van zijn voorganger zit, krijgt hij toegang tot extra
batterijvermogen tot 337 kilometer per uur, terwijl de verdedigende
coureur zijn elektrische vermogen ziet afnemen na 290 kilometer per
uur. Klimaatneutrale Formule 1 De nieuwe regels ondersteunen F1's
doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Alle auto's rijden op
volledig duurzame brandstoffen zonder nieuwe fossiele koolstof,
terwijl het brandstofverbruik daalt naar slechts 70 kilogram per
Grand Prix, vergeleken met 100 kilogram in 2020. De combinatie van
deze wijzigingen moet zorgen voor spannendere races en
inhaalacties, terwijl F1 zijn ecologische voetafdruk drastisch
verkleint.
elektrische component een veel prominentere rol krijgt. Waar nu
ongeveer 80 procent van het vermogen komt van de verbrandingsmotor
en 20 procent van de batterij, wordt dat in 2026 een 50-50
verdeling. De verbrandingsmotor zelf levert minder vermogen, 400
kilowatt in plaats van de huidige 550-560 kilowatt, maar dit wordt
ruimschoots gecompenseerd door de batterij die van 120 naar maar
liefst 350 kilowatt gaat. Bovendien worden er uitsluitend duurzame
brandstoffen gebruikt. Het meest opvallende aspect is het
verdwijnen van de MGU-H, het systeem dat energie terugwint uit
uitlaatgassen. Deze complexe en kostbare technologie wordt
weggelaten om de aandrijflijnen te vereenvoudigen. De MGU-K wordt
de enige manier om energie terug te winnen en wordt flink
krachtiger. Per ronde kan er straks 8,5 megajoule aan energie
worden teruggewonnen in plaats van de huidige 4 megajoule,
voornamelijk tijdens het remmen. Dit betekent dat coureurs veel
meer elektrisch vermogen tot hun beschikking hebben tijdens een
stint. Veranderingen aan chassis Ook het chassis ondergaat grote
veranderingen. De auto's worden 30 kilogram lichter met een
minimumgewicht van 768 kilogram, en worden compacter. De wielbasis
wordt 200 millimeter korter tot maximaal 3.400 millimeter, terwijl
de breedte met 100 millimeter afneemt tot 1.900 millimeter. Het
meest innovatieve aspect is de introductie van actieve
aerodynamica. Coureurs kunnen schakelen tussen twee standen: X-mode
voor lage luchtweerstand op rechte stukken en Z-mode voor maximale
neerwaartse druk in bochten. Zowel de voor- als achtervleugel
kunnen bewegen, waarbij coureurs de controle hebben zolang ze
langer dan drie seconden rechtdoor rijden. Deze actieve elementen
vervangen het huidige DRS-systeem door het zogenoemde Manual
Override Mode. Wanneer een coureur tijdens de race binnen een
seconde van zijn voorganger zit, krijgt hij toegang tot extra
batterijvermogen tot 337 kilometer per uur, terwijl de verdedigende
coureur zijn elektrische vermogen ziet afnemen na 290 kilometer per
uur. Klimaatneutrale Formule 1 De nieuwe regels ondersteunen F1's
doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Alle auto's rijden op
volledig duurzame brandstoffen zonder nieuwe fossiele koolstof,
terwijl het brandstofverbruik daalt naar slechts 70 kilogram per
Grand Prix, vergeleken met 100 kilogram in 2020. De combinatie van
deze wijzigingen moet zorgen voor spannendere races en
inhaalacties, terwijl F1 zijn ecologische voetafdruk drastisch
verkleint.
