Waarom Verstappen wéér een nieuwe teamgenoot krijgt
Max Verstappen verwelkomt in 2026 opnieuw een andere teamgenoot bij
Red Bull Racing. Isack Hadjar kreeg in Qatar te horen dat hij het
tweede stoeltje mag bezetten ten koste van Yuki Tsunoda, die als
reservecoureur verder gaat. Voor de Japanner waren de druiven zuur,
aangezien hij zelf had verwacht dat hij in ieder geval een
F1-stoeltje zou behouden. Ook een nieuw dienstverband bij Racing
Bulls was immers een optie geweest. Tsunoda is zo het meest recente
slachtoffer van de dadendrang van Verstappen. Pierre Gasly, Alex
Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Tsunoda maakten bruut kennis
met de onwaarschijnlijke kwaliteiten van de Nederlander, die na een
waanzinnige comeback nipt naast de wereldtitel greep in Abu Dhabi.
Het staat in schril contrast met het totale aantal van 33 punten
van Tsunoda, waarvan een paar punten namens Racing Bulls. Men zou
namelijk bijna vergeten dat Lawson als teamgenoot van Verstappen
aan het seizoen begon. De Nieuw-Zeelander kwam echter tot tweemaal
toe niet uit Q1 en moest na de Grand Prix van China al wijken voor
Tsunoda. Veel beter ging dat echter niet, aangezien Tsunoda het
tempo van Verstappen totaal niet kon volgen. Alleen tijdens de
sprintkwalificatie in Qatar was hij een keertje sneller dan
Verstappen. Alle ballen op 2026 Wel is het natuurlijk de vraag
waarom Red Bull wederom voor een nieuwe coureur kiest. Je zou
kunnen zeggen dat de renstal niet om Hadjar heen kon. De Fransman
werd de grote verrassing van 2025, vooral vanwege zijn ruwe
snelheid en het feit dat hij heel vaak het maximale uit zijn Racing
Bull perste. Met name op Zandvoort leidde dat tot een ongekend
hoogtepunt, aangezien de uitzinnige Hadjar zijn eerste podiumplaats
pakte. Toch is het niet zo simpel als het lijkt. De rol van de
afzwaaiende Helmut Marko mag namelijk niet onderschat worden. De
Oostenrijker staat erom bekend dat hij snelle rookies direct wil
doorschuiven én dat hij bikkelhard met je afrekent wanneer het even
minder gaat. Tsunoda had immers best wat kennis mee kunnen brengen
richting de reglementswijzigingen van 2026, maar krijgt die tijd
tóch niet. Er zullen binnen Red Bull wel wat pittige gesprekken
zijn gevoerd, ook kijkend naar het verleden. Verschillende coureurs
werden vroeg in het diepe gegooid naast Verstappen, maar kwamen
niet bovendrijven. Sterker nog, zij verzopen en moesten zich weer
herpakken bij zusterteam Racing Bulls of een ander team. Lawson had
ook even nodig om weer op zijn oude niveau te komen. Iedereen
begint op nul Waarom de keuze alsnog op Hadjar is gevallen? Omdat
Tsunoda simpelweg niet presteerde en Hadjar één groot voordeel
heeft. In 2026 begint letterlijk iedereen op nul door de nieuwe
auto's en motoren en hóéft ervaring niet de doorslag te geven.
Natuurlijk is het prettig als iemand al gevoel heeft met technische
feedback, maar Hadjar heeft er nu ook al een seizoen op zitten. En
aangezien zijn ruwe snelheid zodanig goed was, denkt Red Bull dat
het gat naar Verstappen echt kleiner kan zijn. Er wordt van Hadjar
immers ook niet verwacht dat hij Verstappen verslaat. Hij zei zelf
al dat hij in 2026 even moet leren verliezen, zolang hij maar
redelijk in het spoor kan blijven. Red Bull wil een échte wingman
voor Verstappen hebben, iets waar Pérez de eerste jaren prima in
slaagde. Vergeet niet dat de Mexicaan met name in 2022, het jaar
van de laatste grote regelwijziging, hartstikke goed uit de
startblokken schoot. Al met al staat Hadjar dus voor de grootste
uitdaging van zijn carrière, maar komen de nieuwe regels voor hem
op een juist moment. Bovendien staat er een compleet nieuwe
structuur bij Red Bull na het vertrek van Marko. Misschien komt
Hadjar in een warm bad terecht en hoeft hij niet gelijk te vrezen
na een paar mindere resultaten. Mekies, de sympathieke teambaas met
veel technische kennis, gaf Tsunoda heel veel vertrouwen en zal
hetzelfde doen met Hadjar.
Red Bull Racing. Isack Hadjar kreeg in Qatar te horen dat hij het
tweede stoeltje mag bezetten ten koste van Yuki Tsunoda, die als
reservecoureur verder gaat. Voor de Japanner waren de druiven zuur,
aangezien hij zelf had verwacht dat hij in ieder geval een
F1-stoeltje zou behouden. Ook een nieuw dienstverband bij Racing
Bulls was immers een optie geweest. Tsunoda is zo het meest recente
slachtoffer van de dadendrang van Verstappen. Pierre Gasly, Alex
Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Tsunoda maakten bruut kennis
met de onwaarschijnlijke kwaliteiten van de Nederlander, die na een
waanzinnige comeback nipt naast de wereldtitel greep in Abu Dhabi.
Het staat in schril contrast met het totale aantal van 33 punten
van Tsunoda, waarvan een paar punten namens Racing Bulls. Men zou
namelijk bijna vergeten dat Lawson als teamgenoot van Verstappen
aan het seizoen begon. De Nieuw-Zeelander kwam echter tot tweemaal
toe niet uit Q1 en moest na de Grand Prix van China al wijken voor
Tsunoda. Veel beter ging dat echter niet, aangezien Tsunoda het
tempo van Verstappen totaal niet kon volgen. Alleen tijdens de
sprintkwalificatie in Qatar was hij een keertje sneller dan
Verstappen. Alle ballen op 2026 Wel is het natuurlijk de vraag
waarom Red Bull wederom voor een nieuwe coureur kiest. Je zou
kunnen zeggen dat de renstal niet om Hadjar heen kon. De Fransman
werd de grote verrassing van 2025, vooral vanwege zijn ruwe
snelheid en het feit dat hij heel vaak het maximale uit zijn Racing
Bull perste. Met name op Zandvoort leidde dat tot een ongekend
hoogtepunt, aangezien de uitzinnige Hadjar zijn eerste podiumplaats
pakte. Toch is het niet zo simpel als het lijkt. De rol van de
afzwaaiende Helmut Marko mag namelijk niet onderschat worden. De
Oostenrijker staat erom bekend dat hij snelle rookies direct wil
doorschuiven én dat hij bikkelhard met je afrekent wanneer het even
minder gaat. Tsunoda had immers best wat kennis mee kunnen brengen
richting de reglementswijzigingen van 2026, maar krijgt die tijd
tóch niet. Er zullen binnen Red Bull wel wat pittige gesprekken
zijn gevoerd, ook kijkend naar het verleden. Verschillende coureurs
werden vroeg in het diepe gegooid naast Verstappen, maar kwamen
niet bovendrijven. Sterker nog, zij verzopen en moesten zich weer
herpakken bij zusterteam Racing Bulls of een ander team. Lawson had
ook even nodig om weer op zijn oude niveau te komen. Iedereen
begint op nul Waarom de keuze alsnog op Hadjar is gevallen? Omdat
Tsunoda simpelweg niet presteerde en Hadjar één groot voordeel
heeft. In 2026 begint letterlijk iedereen op nul door de nieuwe
auto's en motoren en hóéft ervaring niet de doorslag te geven.
Natuurlijk is het prettig als iemand al gevoel heeft met technische
feedback, maar Hadjar heeft er nu ook al een seizoen op zitten. En
aangezien zijn ruwe snelheid zodanig goed was, denkt Red Bull dat
het gat naar Verstappen echt kleiner kan zijn. Er wordt van Hadjar
immers ook niet verwacht dat hij Verstappen verslaat. Hij zei zelf
al dat hij in 2026 even moet leren verliezen, zolang hij maar
redelijk in het spoor kan blijven. Red Bull wil een échte wingman
voor Verstappen hebben, iets waar Pérez de eerste jaren prima in
slaagde. Vergeet niet dat de Mexicaan met name in 2022, het jaar
van de laatste grote regelwijziging, hartstikke goed uit de
startblokken schoot. Al met al staat Hadjar dus voor de grootste
uitdaging van zijn carrière, maar komen de nieuwe regels voor hem
op een juist moment. Bovendien staat er een compleet nieuwe
structuur bij Red Bull na het vertrek van Marko. Misschien komt
Hadjar in een warm bad terecht en hoeft hij niet gelijk te vrezen
na een paar mindere resultaten. Mekies, de sympathieke teambaas met
veel technische kennis, gaf Tsunoda heel veel vertrouwen en zal
hetzelfde doen met Hadjar.
