Brundle verklaart terugval Piastri, haalt Verstappen en Red Bull aan

Oscar Piastri kende een uitstekende uitgangspositie na de GP van
Nederland in zijn jacht op zijn eerste wereldtitel. De WK-leider
won de race op Zandvoort, en zag en passant teamgenoot Lando Norris
uitvallen. Het verschil tussen de twee liep daardoor op naar 34
punten, terwijl Max Verstappen 104 punten moest goedmaken. Daarna
kende Piastri echter een flinke terugval, want de Australiër stond
in de resterende negen races nog maar drie keer op het podium.
Norris ging er uiteindelijk met de wereldtitel vandoor, terwijl ook
Verstappen Piastri nog voorbijging in de strijd om het
kampioenschap. Martin Brundle blikt terug op het jaar van Piastri.
"In veel races was Oscar aan de beurt om de onbetwiste klasse van
het veld te zijn met sensationele overwinningen in China, Bahrein,
Saoedi-Arabië, Miami, Spanje, België en, veelzeggend, zijn laatste
van het seizoen, negen races geleden in Nederland in augustus",
aldus Brundle bij Sky F1, waarna hij ingaat om misschien wel de
meest controversiële actie bij McLaren. "In Monza werd hem gevraagd
om na de pitstops een plaats terug te geven aan Lando. Voor mij was
het een heel duidelijke beslissing van het team. Ze vroegen Lando
om zijn voorrang bij de pitstops, omdat hij de leidende McLaren
was, af te staan aan Oscar, om zijn teamgenoot te helpen zich te
verdedigen tegen de inlopende Ferrari van Charles Leclerc, met de
belofte dat er geen undercut zou plaatsvinden." Brundle: 'Als Oscar
daardoor zijn hoofd liet hangen...' De voormalig F1-coureur
vervolgt: "Lando speelde het teamspel mee en zei 'ja', ondanks dat
dit tegen zijn eigen belangen inging, en zo gebeurde het ook.
Piastri kreeg de eerste pitstop in 1,9 seconden en, op de een of
andere manier onvermijdelijk, duurde die van Norris maar liefst 5,9
seconden, waardoor er wél een undercut plaatsvond en Piastri voorop
kwam te liggen." "Het team corrigeerde dat weer op het circuit.
Natuurlijk hoort een trage pitstop bij elk seizoen, maar deze vond
plaats onder specifieke omstandigheden. Piastri zat nu in ieder
geval weer binnen DRS van Norris en kreeg te horen dat hij vrij was
om te racen, en dus was het nog steeds een netto winst. Norris reed
netjes weg, omdat hij op die dag de snelste combinatie van auto en
coureur was", aldus de Brit. "Als Oscar daardoor zijn hoofd liet
hangen, dan had hij dat niet moeten laten gebeuren. Bij de volgende
race beleefde hij een nachtmerrie met twee uitstapjes in de muur en
een valse start in Bakoe. Hij zou pas weer in Qatar op het
GP-podium staan; een raceweekend waarin hij met kop en schouders
boven de rest uitstak, maar uiteindelijk slechts tweede werd, omdat
het team ervoor koos om niet te pitten tijdens de safety car in
ronde 7." Tot slot heeft Brundle een verklaring waarom het minder
ging met Piastri. "Twee factoren zorgden voor deze mindere fase
voor Oscar: ten eerste het algemeen aanvaarde feit dat hij op
asfalt met weinig grip nog niet zijn volledige potentieel benut,
maar ook dat Max Verstappen en Red Bull in uitstekende vorm waren
en zes van de laatste negen races wonnen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines