Hadjar stippelt Verstappen-route voor zichzelf uit: "Als je dat weet, ben je beter voorbereid"
"Het doel is om te accepteren dat ik de eerste maand langzamer ga
zijn", aldus Hadjar onder andere tegen RacingNews365. "Als je met
die mindset begint, accepteer je al dat het heel zwaar wordt... en
dat je naar data zult kijken en dingen zult zien die je nog niet
kunt bereiken." De Fransman verwacht bewust frustratie in zijn
eerste periode bij Red Bull. "Het gaat heel frustrerend zijn. Maar
als je dat weet, ben je beter voorbereid", klinkt het realistisch.
Hadjar heeft wel een voordeel dat zijn voorgangers (Pérez in 2022
uitgezonderd) misten: de complete regelwijzigingen voor 2026. Deze
fundamentele veranderingen betekenen dat zelfs Verstappen moet
wennen aan een compleet nieuwe auto. Daarin heeft Verstappen alvast
geen voordeel. "Het is niet alsof Max de auto kent; we beginnen
allemaal vanaf nul", legt Hadjar uit. "Het is veruit het beste
moment voor de overstap. Ik voel me heel erg gelukkig met de manier
waarop ik bij Red Bull kom, dus het gaat heel gunstig zijn. Als de
auto een bepaalde kant opgaat, dan ben ik er ook bij." Hadjar: 'We
hebben het wel over Max Verstappen' Toch maakt Hadjar zich geen
illusies over de impact van de nieuwe reglementen op Verstappen's
prestaties. De Nederlandse coureur heeft keer op keer bewezen zich
aan te kunnen passen aan verschillende auto's en omstandigheden.
"Als ik zou instappen bij nog een jaar van deze reglementen... geen
enkele kans. Nu weet je het maar nooit, misschien past de manier
waarop je deze auto moet besturen mij perfect, maar tegelijkertijd
hebben we het wel over Max Verstappen." Hadjar stipt de in zijn
ogen grootste kracht aan van Verstappen: "Hij heeft geen vaste
rijstijl. Hij past zich aan aan wat hem gegeven wordt en dat is
waar zijn kracht ligt. Hij gaat net zo goed zijn in de auto's van
volgend jaar als hij is in de auto van dit jaar." Hadjar's
bescheiden benadering is een direct gevolg van de worstelingen van
zijn voorgangers. Hij ziet een duidelijk patroon in hoe coureurs
faalden bij Red Bull en wil die valkuil vermijden. "Iedereen denkt
dat ze speciaal zijn. Ze komen binnen met het idee: 'hij is ook
maar een mens, ik ga hem verslaan'. Vervolgens word je
overschaduwd. En dan begint het sneeuwbaleffect. Terwijl, als je
binnenkomt en denkt: 'Ik kan nog lang niet aan hem tippen...'" "We
hebben het over de beste coureur op de grid. Dus de kans dat ik
langzaam ben aan het begin van het jaar is heel groot. Dus kan ik
het net zo goed nu accepteren en gewoon werken naar het punt waarop
ik er misschien wel kom."
zijn", aldus Hadjar onder andere tegen RacingNews365. "Als je met
die mindset begint, accepteer je al dat het heel zwaar wordt... en
dat je naar data zult kijken en dingen zult zien die je nog niet
kunt bereiken." De Fransman verwacht bewust frustratie in zijn
eerste periode bij Red Bull. "Het gaat heel frustrerend zijn. Maar
als je dat weet, ben je beter voorbereid", klinkt het realistisch.
Hadjar heeft wel een voordeel dat zijn voorgangers (Pérez in 2022
uitgezonderd) misten: de complete regelwijzigingen voor 2026. Deze
fundamentele veranderingen betekenen dat zelfs Verstappen moet
wennen aan een compleet nieuwe auto. Daarin heeft Verstappen alvast
geen voordeel. "Het is niet alsof Max de auto kent; we beginnen
allemaal vanaf nul", legt Hadjar uit. "Het is veruit het beste
moment voor de overstap. Ik voel me heel erg gelukkig met de manier
waarop ik bij Red Bull kom, dus het gaat heel gunstig zijn. Als de
auto een bepaalde kant opgaat, dan ben ik er ook bij." Hadjar: 'We
hebben het wel over Max Verstappen' Toch maakt Hadjar zich geen
illusies over de impact van de nieuwe reglementen op Verstappen's
prestaties. De Nederlandse coureur heeft keer op keer bewezen zich
aan te kunnen passen aan verschillende auto's en omstandigheden.
"Als ik zou instappen bij nog een jaar van deze reglementen... geen
enkele kans. Nu weet je het maar nooit, misschien past de manier
waarop je deze auto moet besturen mij perfect, maar tegelijkertijd
hebben we het wel over Max Verstappen." Hadjar stipt de in zijn
ogen grootste kracht aan van Verstappen: "Hij heeft geen vaste
rijstijl. Hij past zich aan aan wat hem gegeven wordt en dat is
waar zijn kracht ligt. Hij gaat net zo goed zijn in de auto's van
volgend jaar als hij is in de auto van dit jaar." Hadjar's
bescheiden benadering is een direct gevolg van de worstelingen van
zijn voorgangers. Hij ziet een duidelijk patroon in hoe coureurs
faalden bij Red Bull en wil die valkuil vermijden. "Iedereen denkt
dat ze speciaal zijn. Ze komen binnen met het idee: 'hij is ook
maar een mens, ik ga hem verslaan'. Vervolgens word je
overschaduwd. En dan begint het sneeuwbaleffect. Terwijl, als je
binnenkomt en denkt: 'Ik kan nog lang niet aan hem tippen...'" "We
hebben het over de beste coureur op de grid. Dus de kans dat ik
langzaam ben aan het begin van het jaar is heel groot. Dus kan ik
het net zo goed nu accepteren en gewoon werken naar het punt waarop
ik er misschien wel kom."
