Honda sluit oude Red Bull-bondgenoot in de armen: "Nou, daar zijn we weer!"
Adrian Newey werkte in zijn tijd bij Red Bull al zeer succesvol met
Honda. De Japanse motorfabrikant besloot echter om vanaf 2026,
wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden, bij Aston Martin
in te stappen. Daardoor leek het erop dat het huwelijk tussen Newey
en Honda erop zat, maar de topontwerper koos er vorig jaar ook voor
om de stap naar de renstal uit Silverstone te maken. Zodoende kwam
het in maart 2025 tot een hereniging tussen beide partijen.
Honda-topman Koji Watanabe vertelt over de samenwerking met Newey,
die werkt aan het chassis voor 2026. "We hebben veel gelachen
tijdens de eerste vergadering nadat hij bij Aston Martin kwam
werken. Het was echt zo van: 'Nou, daar zijn we weer!' Het is erg
opwindend dat hij hier is en natuurlijk hebben we enorm veel
respect voor hem en zijn capaciteiten", zegt Watanabe in een
interview met Aston Martin. "Wat de ontwikkeling van de krachtbron
betreft hebben we onze eigen processen en tijdschema om een
krachtbron te maken die capabel en competitief is. Adrian werkt
vanaf dag één volgens diezelfde filosofie aan het chassis. We
werken dus heel nauw samen en communiceren veel op het punt waar
die twee dingen samenkomen." Watanabe over gesprekken met Newey:
'Vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback'
Daarna gaat Watanabe in op de gesprekken met Newey. "Adrian is een
van de mensen met wie ik regelmatig communiceer, en het is vaak een
vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback,
maar de focus ligt altijd op winnen. Als we een technische
discussie hebben over onderdelen of ontwikkeling, is dat altijd met
een focus op de lange termijn op hoe we kunnen winnen." "En dat kan
van alles zijn: het kan gaan om een zeer gedetailleerde
ontwerpkwestie, maar het kan ook gaan om een analyse van de
concurrentie, of hoe je mensen aanstuurt om het beste uit hen te
halen, of zelfs de financiën en het zo effectief mogelijk
gebruikmaken van de beperkingen van de cost cap ." Ligt de focus
dan altijd op winnen? "De focus ligt altijd op winnen, maar ik wil
daar nog één ding aan toevoegen. Toen ik een van de eerdere
UNDERCUT-interviews las (interviews van Aston Martin met kopstukken
binnen het team), bleef me iets bij van Adrian, namelijk zijn
filosofie dat het allemaal om mensen draait." "F1 is een
mensensport. Daar ben ik het volledig met hem eens. We praten veel
over technologie en ontwikkeling, maar dit komt allemaal voort uit
menselijke ideeën en de passie en inzet van mensen. Dit geldt zeker
voor Honda", zegt Watanabe tot slot.
Honda. De Japanse motorfabrikant besloot echter om vanaf 2026,
wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden, bij Aston Martin
in te stappen. Daardoor leek het erop dat het huwelijk tussen Newey
en Honda erop zat, maar de topontwerper koos er vorig jaar ook voor
om de stap naar de renstal uit Silverstone te maken. Zodoende kwam
het in maart 2025 tot een hereniging tussen beide partijen.
Honda-topman Koji Watanabe vertelt over de samenwerking met Newey,
die werkt aan het chassis voor 2026. "We hebben veel gelachen
tijdens de eerste vergadering nadat hij bij Aston Martin kwam
werken. Het was echt zo van: 'Nou, daar zijn we weer!' Het is erg
opwindend dat hij hier is en natuurlijk hebben we enorm veel
respect voor hem en zijn capaciteiten", zegt Watanabe in een
interview met Aston Martin. "Wat de ontwikkeling van de krachtbron
betreft hebben we onze eigen processen en tijdschema om een
krachtbron te maken die capabel en competitief is. Adrian werkt
vanaf dag één volgens diezelfde filosofie aan het chassis. We
werken dus heel nauw samen en communiceren veel op het punt waar
die twee dingen samenkomen." Watanabe over gesprekken met Newey:
'Vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback'
Daarna gaat Watanabe in op de gesprekken met Newey. "Adrian is een
van de mensen met wie ik regelmatig communiceer, en het is vaak een
vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback,
maar de focus ligt altijd op winnen. Als we een technische
discussie hebben over onderdelen of ontwikkeling, is dat altijd met
een focus op de lange termijn op hoe we kunnen winnen." "En dat kan
van alles zijn: het kan gaan om een zeer gedetailleerde
ontwerpkwestie, maar het kan ook gaan om een analyse van de
concurrentie, of hoe je mensen aanstuurt om het beste uit hen te
halen, of zelfs de financiën en het zo effectief mogelijk
gebruikmaken van de beperkingen van de cost cap ." Ligt de focus
dan altijd op winnen? "De focus ligt altijd op winnen, maar ik wil
daar nog één ding aan toevoegen. Toen ik een van de eerdere
UNDERCUT-interviews las (interviews van Aston Martin met kopstukken
binnen het team), bleef me iets bij van Adrian, namelijk zijn
filosofie dat het allemaal om mensen draait." "F1 is een
mensensport. Daar ben ik het volledig met hem eens. We praten veel
over technologie en ontwikkeling, maar dit komt allemaal voort uit
menselijke ideeën en de passie en inzet van mensen. Dit geldt zeker
voor Honda", zegt Watanabe tot slot.
