Pirelli trapt F1-seizoen 2026 af met aankondiging
We zijn nog aan het bijkomen van het Formule 1-seizoen 2025, dat
ruim een week geleden werd afgerond, maar Pirelli richt de blik
alvast op volgend jaar. De bandenleverancier heeft namelijk
bekendgemaakt met welke banden er tijdens de eerste drie races van
het jaar wordt gereden. In Australië, waar het F1-seizoen 2026
wordt afgetrapt in het eerste volledige weekend van maart, kiest
Pirelli voor de C3, de C4 en de C5, waarbij de zachtste
bandensoorten van het stel worden meegenomen. In China wordt er
gekozen voor hardere banden, want dan worden de C2, de C3 en C4
meegenomen, waarbij de C4 dan de zachtste band is. Voor Suzuka
worden de aller hardste banden van de hele range meegenomen. De C1
maakt dan voor het eerst in 2026 zijn intrede, gevolgd door de C2
en C3. Door alle compounds in de eerste drie weekenden te
gebruiken, kan Pirelli de verschillen in performance tussen alle
banden grondig evalueren, net als hun bestendigheid tegen graining
en oververhitting. Dat kan weer helpen bij het bepalen van de
bandenkeuzes voor de Europese races. In 2026 wordt er overigens op
gloednieuwe banden gereden, waarbij de afmetingen van de banden
anders zullen zijn. De breedte van de voorbanden gaat van 305
millimeter naar 280 millimeter, terwijl de achterbanden van 405
millimeter naar 375 millimeter breed gaan. De wielen blijven 18
inch, zoals ze ook in 2025 waren. Voordat de coureurs echter aan de
start verschijnen in Australië, worden er drie testweken
georganiseerd. Eind januari wordt er in Barcelona achter gesloten
deuren getest, waarna er in februari twee keer drie dagen wordt
getest in Bahrein. Dat stelt de teams in staat om zich voor te
bereiden op de volledig nieuwe auto's, onder de nieuwe reglementen.
ruim een week geleden werd afgerond, maar Pirelli richt de blik
alvast op volgend jaar. De bandenleverancier heeft namelijk
bekendgemaakt met welke banden er tijdens de eerste drie races van
het jaar wordt gereden. In Australië, waar het F1-seizoen 2026
wordt afgetrapt in het eerste volledige weekend van maart, kiest
Pirelli voor de C3, de C4 en de C5, waarbij de zachtste
bandensoorten van het stel worden meegenomen. In China wordt er
gekozen voor hardere banden, want dan worden de C2, de C3 en C4
meegenomen, waarbij de C4 dan de zachtste band is. Voor Suzuka
worden de aller hardste banden van de hele range meegenomen. De C1
maakt dan voor het eerst in 2026 zijn intrede, gevolgd door de C2
en C3. Door alle compounds in de eerste drie weekenden te
gebruiken, kan Pirelli de verschillen in performance tussen alle
banden grondig evalueren, net als hun bestendigheid tegen graining
en oververhitting. Dat kan weer helpen bij het bepalen van de
bandenkeuzes voor de Europese races. In 2026 wordt er overigens op
gloednieuwe banden gereden, waarbij de afmetingen van de banden
anders zullen zijn. De breedte van de voorbanden gaat van 305
millimeter naar 280 millimeter, terwijl de achterbanden van 405
millimeter naar 375 millimeter breed gaan. De wielen blijven 18
inch, zoals ze ook in 2025 waren. Voordat de coureurs echter aan de
start verschijnen in Australië, worden er drie testweken
georganiseerd. Eind januari wordt er in Barcelona achter gesloten
deuren getest, waarna er in februari twee keer drie dagen wordt
getest in Bahrein. Dat stelt de teams in staat om zich voor te
bereiden op de volledig nieuwe auto's, onder de nieuwe reglementen.
