F1-teams blokkeerden cruciale regelwijziging

Afgelopen seizoen deden heel wat coureurs hun beklag over het
gedrag van de auto als ze dicht achter een voorganger reden. De
vuile lucht was zodanig toegenomen dat inhalen schier onmogelijk
werd op heel wat circuits. Teams ontwikkelen de auto natuurlijk
snel door, wat binnen het ground effect-reglement tot problemen met
de vuile lucht leidden. Nikolas Tombazis, het technische brein van
de FIA, krijgt in gesprek met Motorsport Magazin dan ook de vraag
waarom de autosportbond er niet voor heeft gekozen om de regels te
finetunen. Hij stelt dat de teams een voorstel hebben geblokkeerd.
"Ik denk dat we bij de meeste doelstellingen een duidelijke stap in
de juiste richting hebben gezet, maar ik zou zeker niet beweren dat
alles volledig geslaagd is", vertelt Tombazis ter reflectie op de
reglementen. "Ik zou ons geen A-score geven, eerder een B- of
C-score. Maar ik denk wel dat we de goede kant op zijn gegaan."
Technische 'loopholes' Toch is Tombazis niet helemaal tevreden. "Op
technisch kwamen de auto's inderdaad op een punt dat ze elkaar
dichter konden volgen. We geven onszelf echter geen volle punten,
omdat er zekere onderdelen van het reglement bestonden die te ruim
waren geformuleerd. "Daardoor konden teams oplossingen toepassen
die weer zorgden voor outwash , en dat ondermijnde uiteindelijk een
deel van het goede werk dat was verricht om het inhalen te
verbeteren. Daarom zag je begin 2022 dat iedereen enthousiast was
over hoe dicht de auto's elkaar kunnen volgen en is dat nu weer
behoorlijk lastig geworden. In dat opzicht zijn we er dus niet in
geslaagd om die doelstelling goed te bewaken en te controleren als
we eigenlijk hadden gewild." Wat was precies het probleem? "Het
belangrijkste gebied was misschien wel de endplate van de
voorvleugel. Het was de bedoeling dat die heel sterk voor inwash
zouden zorgen, maar de regels waren wellicht niet strikt genoeg,
waardoor teams meer outwash konden creëren dan de bedoeling was.
Een ander terrein bestond uit de trommels bij de voorwielen en tot
slot ook de vloerranden. Die dingen pakten anders uit dan dat de
bedoeling was." Tombazis legt tot slot uit waarom er geen weinig
wijzigingen zijn doorgevoerd. "De genoemde problemen zijn niet iets
nieuws van nu. Dat was twee jaar geleden ook al zo. Waarom we het
niet hebben aangepast? Omdat er niet genoeg steun was vanuit de
teams."

Top Headlines

Oudere Top Headlines