Lawson deelt 'enorm frustrerend' gevoel bij Racing Bulls na Red Bull-degradatie
Liam Lawson werd eind vorig jaar aangesteld als Red Bull-coureur,
nadat hij pas elf races had gereden voor het zusterteam van de
Oostenrijkse renstal. In 2023 verving hij namelijk de geblesseerde
Daniel Ricciardo voor vijf races, en in 2024 volgde hij de
inmiddels ontslagen Australiër op bij Racing Bulls. Daardoor kreeg
hij zes races de kans om zich te laten zien. Die kans greep hij en
Red Bull besloot om hem gelijk te promoveren naar het hoofdteam.
Sergio Pérez werd namelijk bedankt voor bewezen diensten, maar er
was wel een zeer grote uitdaging voor Lawson. Hij had namelijk nog
helemaal geen ervaring op de eerste twee circuits van het jaar, in
Australië en China. Daardoor moest hij zich de circuits eigen
maken, en zich tegelijkertijd aanpassen aan de nieuwe bolide. Hij
werd in alle kwalificatiesessies in het eerste deel uitgeschakeld,
en scoorde geen enkel punt namens Red Bull. Zijn beste resultaat?
P12 tijdens de GP van China. Dat was ook gelijk zijn laatste race
voor de Oostenrijkse renstal, want hij werd gedegradeerd, waarna
Yuki Tsunoda zijn plek innam. Lawson leek er daarna moeite mee te
hebben om de Racing Bulls-bolide te doorgronden, al geeft hij zelf
aan dat dat niet echt het geval is. "Ik denk zowel ja als nee",
geeft Lawson als antwoord op de vraag of hij ooit dacht echt te
'klikken' met de auto van Racing Bulls na zijn degradatie bij Red
Bull, in een exclusief interview met RacingNews365 . "Ik dacht daar
eigenlijk niet zo over, omdat we in de auto toegang hebben tot alle
data en alles kunnen zien. Hoewel de resultaten uitbleven, voelde
het eigenlijk al vrij vroeg alsof het klikte." Lawson stipt
Oostenrijk aan als belangrijke ommekeer Lawson vervolgt zijn
verhaal. "Het was vooral zo dat er in het algemeen veel dingen de
juiste kant op moesten vallen om een resultaat en een sterk weekend
te hebben. Het ging er dus om, om alles samen te brengen. Het was
niet per se de snelheid waar we in het begin moeite mee hadden; het
ging om de consistentie, het aaneenrijgen van sessies en
weekenden." "En dat kwam er uiteindelijk in Oostenrijk, nadat we
een ingrijpende wijziging hadden doorgevoerd. Maar ook daarvoor
voelde ik al dat het eraan zat te komen. Ik dacht vooral: 'Dit is
enorm frustrerend', maar ik wist dat het uiteindelijk zou komen",
zegt hij tot slot.
nadat hij pas elf races had gereden voor het zusterteam van de
Oostenrijkse renstal. In 2023 verving hij namelijk de geblesseerde
Daniel Ricciardo voor vijf races, en in 2024 volgde hij de
inmiddels ontslagen Australiër op bij Racing Bulls. Daardoor kreeg
hij zes races de kans om zich te laten zien. Die kans greep hij en
Red Bull besloot om hem gelijk te promoveren naar het hoofdteam.
Sergio Pérez werd namelijk bedankt voor bewezen diensten, maar er
was wel een zeer grote uitdaging voor Lawson. Hij had namelijk nog
helemaal geen ervaring op de eerste twee circuits van het jaar, in
Australië en China. Daardoor moest hij zich de circuits eigen
maken, en zich tegelijkertijd aanpassen aan de nieuwe bolide. Hij
werd in alle kwalificatiesessies in het eerste deel uitgeschakeld,
en scoorde geen enkel punt namens Red Bull. Zijn beste resultaat?
P12 tijdens de GP van China. Dat was ook gelijk zijn laatste race
voor de Oostenrijkse renstal, want hij werd gedegradeerd, waarna
Yuki Tsunoda zijn plek innam. Lawson leek er daarna moeite mee te
hebben om de Racing Bulls-bolide te doorgronden, al geeft hij zelf
aan dat dat niet echt het geval is. "Ik denk zowel ja als nee",
geeft Lawson als antwoord op de vraag of hij ooit dacht echt te
'klikken' met de auto van Racing Bulls na zijn degradatie bij Red
Bull, in een exclusief interview met RacingNews365 . "Ik dacht daar
eigenlijk niet zo over, omdat we in de auto toegang hebben tot alle
data en alles kunnen zien. Hoewel de resultaten uitbleven, voelde
het eigenlijk al vrij vroeg alsof het klikte." Lawson stipt
Oostenrijk aan als belangrijke ommekeer Lawson vervolgt zijn
verhaal. "Het was vooral zo dat er in het algemeen veel dingen de
juiste kant op moesten vallen om een resultaat en een sterk weekend
te hebben. Het ging er dus om, om alles samen te brengen. Het was
niet per se de snelheid waar we in het begin moeite mee hadden; het
ging om de consistentie, het aaneenrijgen van sessies en
weekenden." "En dat kwam er uiteindelijk in Oostenrijk, nadat we
een ingrijpende wijziging hadden doorgevoerd. Maar ook daarvoor
voelde ik al dat het eraan zat te komen. Ik dacht vooral: 'Dit is
enorm frustrerend', maar ik wist dat het uiteindelijk zou komen",
zegt hij tot slot.
