F1 onthult gloednieuwe beelden van bolides 2026

Het hagelnieuwe tijdperk van de Formule 1 gaat bijna beginnen. Eind
januari 2026 verschijnen de auto's op het circuit van Barcelona
voor de eerste wintertest van het seizoen. De FIA en Formule 1
deelden eerder al renders van de bolides, maar doen er nu een
schepje bovenop. De reglementen van de komende jaren werden
namelijk verder toegelicht met ondersteuning van nieuwe, gelikte
renders en video's. De grootste wijzigingen zitten in de power
unit. De dure en complexe MGU-H verdwijnt definitief, terwijl de
verhouding van vermogen tussen de verbrandingsmotor en batterij
naar 50/50 gaat. In 2025 bedroeg dat nog 80/20. Overigens wordt er
wel nog altijd gebruik gemaakt van een 1.6 liter V6-motor. 
Bovendien krijgen de coureurs meer controle over het managen en
inzetten van vermogen. Zij hebben drie verschillende modes op het
stuur genaamd boost, overtake en recharge. In overleg met hun
race-engineer kunnen ze zo de optimale rondetijd rijden met een
optimale inzet van het motorvermogen.  De boost kan over het hele
circuit gebruikt worden om het vermogen volledig te benutten,
terwijl de recharge er voor moet zorgen dat coureurs in de bochten
juist de batterij kunnen opladen. De overtake mode is één op één de
vervanger van DRS en kan op een specifieke plek van het circuit
worden ingezet om de aanval op je voorganger te openen. Wel moet je
binnen één seconde van de coureur voor je zitten om de overtake te
kunnen gebruiken. Actieve aerodynamica Verder stapt de Formule 1
over op actieve aerodynamica. De voor- en achtervleugels hebben
verschillende standen voor de rechte stukken en bochten, om de
optimale grip én topsnelheden te bereiken. Op nieuwe beelden van F1
is zichtbaar dat de achtervleugel compleet vlak komt te liggen
wanneer een coureur over een recht stuk rijdt. Ook dit kan een
coureur verstellen op het stuur. Al met al worden de auto's van
2026 een stukje smaller, compacter en lichter. Ook hebben de FIA en
Formule 1 maatregelen genomen om de vuile lucht achter auto's te
verminderen. De vertroebelde luchtstroom van de voorwielen wordt
via nieuwe bargeboards en vloerconcepten geleidelijk langs de auto
gestuurd om zo min mogelijk vuile lucht te creëren en het spektakel
te vergroten. Over de vloer gesproken, het ground effect verdwijnt
definitief. Tussen 2022 en 2025 werd de meeste downforce vanuit de
vloer gegenereerd, vanaf volgend jaar zijn de vloeren simpeler
gemaakt. De Venturi-kanalen (ook wel tunnels genoemd) verdwijnen en
de rol van de diffuser aan de achterkant wordt juist vergroot.  Tot
slot gaan de coureurs met smallere banden rijden. Pirelli houdt
vast aan het 18-inch-concept, maar de band wordt iets smaller. Mede
door die maatregel zijn de auto's ongeveer 30 kilogram lichter
vanaf 2026. Bekijk de renders van de 2026-bolides hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines