Nieuwe knoppen in Formule 1-auto's van 2026 voor extra boost en inhaalmodus

In de Formule 1-wagens komen volgend jaar een aantal nieuwe knoppen op het stuur van de coureurs. Max Verstappen en zijn concurrenten kunnen bijvoorbeeld een boost activeren: met een druk op de knop het vermogen opvoeren om zo een andere auto te kunnen inhalen.
De boost-knop is een belangrijk onderdeel van de uitgebreide reglementswijzigingen in de koningsklasse van de autosport. Eerder maakte de Formule 1 al bekend dat in 2026 de meest ingrijpende aanpassingen in meer dan een decennium worden doorgevoerd.
Doel van de wijzigingen is meer inhaalacties en minder uitstoot tijdens de races. Vandaag toont De Formule 1 voor het eerst hoe de nieuwe auto's eruit gaan zien.
Zo is de auto kleiner, smaller en lichter dan voorheen. Daardoor moet het inhalen bevorderd worden.
Verschillende knoppen
Ook nieuw is dat de coureurs tijdens de race de voor-en achtervleugels anders kunnen afstellen. Met één van de knop kunnen ze dee vleugels open- en dichtklappen voor meer grip in de bochten en een hogere topsnelheid op de lange stukken. Active aero , wordt de noviteit genoemd.
'Coureurs zijn bang dat het op Mario Kart gaat lijken'
Het is nog de vraag hoe al deze nieuwe functies in het nieuwe Formule 1-seizoen gaan uitpakken. "Dat weet de FIA ook niet. De eerste winterstest wordt ook niet voor niets achter gesloten deuren, zonder pers en publiek, gedaan", vertelt F1-verslaggever Louis Dekker. "Ze zijn bang dat bepaalde dingen niet lekker werken."
Daarnaast is er ook kritiek op alle nieuwe ontwikkelingen. "Sommige coureurs zijn bang dat de Formule 1 op Mario Kart gaat lijken."
Naast de eerder genoemde boost-knop is er ook een overtake -modus, voor tijdelijk extra vermogen. Dat vervangt de DRS, het inhaalsysteem met de openklapbare achtervleugel dat de laatste jaren werd gebruikt.
Die boost-knop en overtake-knop zijn beperkt bruikbaar. In de nieuwe auto's zit een knop om de batterij weer op te laden (recharge-button). Dat lukt door op bepaalde momenten eerder van het gas te gaan.
In de nieuwe F1-auto gaat de elektrische motor dus een grotere rol spelen dan voorheen. Die gaat nu de helft van het vermogen leveren, terwijl de andere helft nog van de brandstof komt. Hier wordt een nieuwe duurzamere brandstof voor gebruikt,

Top Headlines

Oudere Top Headlines