Red Bull levert minimaal in, McLaren met grootste handicap

Elk halfjaar wordt een nieuwe balans opgemaakt wat betreft het
aantal windtunnelruns en computersimulaties die F1-teams op
aerodynamisch vlak kunnen uitvoeren. Dit wordt gedaan aan de hand
van de einduitslag van het kampioenschap of juist de tussenstand
halverwege het kampioenschap. Voor de eerste helft van 2026 is dan
ook de einduitslag van het constructeurskampioenschap van 2026
bepalend. Er wordt gebruikt gemaakt van een glijdende schaal
waarbij de beste teams het minste gebruik mogen maken van de
windtunnel en computersimulaties en de laagst geklasseerde team
juist het meeste mag doen. De norm die is vastgesteld is 320
windtunnelruns en 2000 computersimulaties voor de nummer 7 in het
kampioenschap, in dit geval Aston Martin. Daar wordt dus naar boven
en naar onder toe van afgeweken met stappen van 5%. Cadillac als
nieuwkomen wordt op gelijke hoogte gesteld met de de nummer 10,
Alpine in dit geval.  Red Bull stond op 1 juli nog vierde, maar
eindigde als derde in het constructeurskampioenschap. Zodoende
levert de renstal van Max Verstappen licht in richting het nieuwe
tijdperk. Winnaar McLaren mag de minste tijd in de windtunnel
besteden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines