Waar Piastri de titel verloor aan Norris

In een titelstrijd met maar liefst drie kanshebbers, kan er toch
maar één winnen. In het Formule 1-seizoen van 2025 ging Lando
Norris er met zijn eerste titel in de koningsklasse van de
autosport vandoor. Daar heeft hij echter hard voor moeten vechten,
want lange tijd leek het er niet op dat de Brit aan het langste
eind zou trekken. In de eerste seizoenshelft was zijn teamgenoot,
Oscar Piastri, namelijk dominant.  Zo begon hij het seizoen alleen
niet. Piastri liet cruciale punten liggen tijdens de seizoensopener
in Australië, nota bene voor zijn thuispubliek. Hij reed lange tijd
zonder problemen op de tweede positie, tot hij in de slotfase van
de race het slachtoffer werd van een nieuwe regenbui.  Op een
kletsnatte baan schoot hij door het grind, en hij kreeg zijn auto
met moeite uit het natte gras. In tien ronden tijd kon hij vanaf
P14 nog opklimmen naar een negende plek, maar hij verloor daar al
kostbare punten, die hem later nog duur zouden komen te staan.  In
de races die volgden wist hij zich wel weer te herpakken. Al snel
nam hij de leiding over in het kampioenschap, en zo profiteerde hij
ook van de foutjes van teamgenoot Norris én de problemen van Max
Verstappen en Red Bull. Bij het ingaan van de zomerstop leek
Piastri zonder grote problemen de wereldtitel op zijn naam te
kunnen schrijven. Kostbare crashes Toch ging het na de zomerstop
grandioos mis voor de Australiër. Zijn overwinning in Zandvoort
hielp hem nog wel vooruit, ook door de uitvalbeurt van Norris, maar
tijdens de Grand Prix van Italië kreeg hij een eerste klap te
verduren.  Piastri deed tijdens de race weinig fout, maar moest
zijn positie afstaan aan Norris, die door een tegenvallende pitstop
terugviel achter Piastri. Omdat de strategie uit teambelang tot
stand kwam, vroeg het team Piastri van positie te wisselen. Zo ging
Norris terug naar P2, en viel Piastri terug naar P3.  Volgens velen
begon daar het drama voor Piastri, want tijdens de volgende race in
Baku ging het volledig mis voor hem. Het begon al in de
kwalificatie, toen hij in Q3 in de muur belandde en een rode vlag
veroorzaakte.  Vanaf P9 was hij nog niet volledig kansloos, ware
het niet dat hem in de race exact hetzelfde overkwam. Na een
dramatische start stond hij enkele bochten later in de muur, en was
het einde verhaal voor de toenmalig WK-leider. Hij liep ook daar
kostbare punten mis. Een race later kwam het F1-circus aan in
Singapore, waar het niet veel beter verliep voor Piastri. Hij
startte vanaf de derde positie, maar werd in de eerste
bochtencombinatie al aangevallen door Norris. Dat verliep alleen
niet helemaal volgens plan, want Norris raakte zijn teamgenoot. 
Het gevecht was allesbehalve volgens het boekje en Piastri liet dan
ook van zich horen over de boordradio, maar vanwege het uitblijven
van een straf besloot het team geen actie te ondernemen. Na afloop
werd wel besloten dat Norris nog consequenties zou ervaren van het
incident, al werd niet bekend gemaakt hoe dat eruit zou komen te
zien. Mislukte acties Het mislopen van punten ging vervolgens nog
door in Austin, waar de McLaren-coureurs in de sprintrace betrokken
raakten in een startincident. Piastri zette een gewaagde
inhaalactie in, maar kwam totaal niet goed uit. Zo raakte hij onder
andere zijn teamgenoot, waardoor beide coureurs de finish niet
haalden.  Piastri werd door het team als schuldige aangewezen voor
dat incident, en zo stonden Norris en Piastri weer quitte. Daarmee
werden de maatregelen voor Norris na Singapore ingetrokken. Voor
Piastri zat er tijdens de hoofdrace in Austin niet meer in dan een
vijfde plaats, terwijl Verstappen de race won en Norris tweede
werd. In Mexico werkte Piastri wel een relatief goed weekend af
zonder al te veel problemen, maar in Brazilië ging het toch weer
mis. In de sprintrace kwam hij, net als eerder in het seizoen, in
de muur terecht onder verraderlijke omstandigheden. Ook daar
scoorde hij weer geen punten. Tijdens de Grand Prix op zondag, op
een nog natte baan, leek de Australiër de pace wel te hebben. Hij
maakte echter een flinke fout door aan de binnenkant in te willen
halen in bocht een. Hij raakte Kimi Antonelli en Charles Leclerc,
die daar nog naast zat, viel zelfs uit. Het kwam Piastri op een
tijdstraf van tien seconden te staan, die hem ook weer cruciale
punten kostte.  Groot verlies Tel bij al deze incidenten nog een
diskwalificatie in Las Vegas op, en ineens wordt pijnlijk duidelijk
op welke momenten Piastri precies de titel verloor aan Norris. De
ene na de andere teleurstelling volgde, en zo verloor de Australiër
in rap tempo een grote hoeveelheid kostbare punten.  Waar het
uiteindelijk aan lag, is lastig in te schatten. Velen denken dat
Piastri een mentale tik te verduren kreeg tijdens de Grand Prix van
Italië, terwijl anderen juist stellen dat hij simpelweg bezweek
onder de druk. Ongeacht de reden achter die teleurstellende
terugval, is één ding wel zeker: Norris werd beter, maar Piastri
was zelf ook niet in staat terug te slaan. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines