Verstappen zag vervelende Red Bull-bui direct hangen: "Dan was het helemaal een drama"

Wie puur naar de eindstand van de Formule 1 kijkt, zal de conclusie
trekken dat Max Verstappen lange tijd over een competitieve auto
beschikte. Toch was dat met name in de eerste seizoenshelft niet
echt het geval. McLaren lag een straatlengte voor op Red Bull qua
snelheid en Verstappen kon maar sporadisch zegevieren. Een titel
leek dan ook ver weg. Uiteindelijk draaiden Verstappen en Red Bull
het helemaal om en kwam hij maar twee punten tekort om Lando Norris
van de wereldtitel te houden. Maar op welk moment had de 28-jarige
Verstappen door dat het weleens een lastig jaar kon gaan worden?
"De wintertest", stelt Verstappen tegenover Viaplay . "Omdat de
auto eigenlijk precies hetzelfde deed als wat de vorige auto ook
deed. Altijd onderstuur in het midden van de bocht en als je dat
probeerde aan te pakken, had je weer niet genoeg stabiliteit aan de
achterkant. We hebben in de wintertijd heel veel geprobeerd. Als je
ook nog de wind in je rug had, dan was het helemaal een drama. Heel
lastig." En Verstappen keek natuurlijk ook met een schuin oog naar
McLaren. "Je ziet natuurlijk ook de tijden van McLaren. In de
longruns kon je zien dat ze met veel benzine reden en dan stond je
er een minimaal een halve seconde achter op dat moment. Toen wist
ik wel dat het lastig ging worden." De problemen oplossen
Verstappen hield wel hoop. "Je weet het natuurlijk nooit. Je weet
ook niet hoe andere teams zich gaan ontwikkelen. Maar ik had het
vorig jaar al, toen was de tweede helft ook al lastig. Ik hoopte
sowieso dat we iets zouden vinden nadat we de titel hadden
gewonnen. Anders werd het volgende jaar een lastig verhaal." Dat
gebeurde dus niet. Verstappen erkent dat Red Bull moeite had om de
problemen op te lossen. "Bij ons was het best een probleem om te
weten waar je het moet vinden. We konden het gewoon niet vinden op
dat moment. De auto was ten eerste te langzaam en ook nog heel
gevoelig voor kleine veranderingen. Op sommige momenten zag het er
heel lastig uit om vooraan mee te doen in Q3." "Meestal was het op
zondag nog slechter dan op zaterdag. Deze banden zijn ook heel
gevoelig, vooral voor stress of te veel glijden. Als je dan al niet
de balans hebt... Over één ronde kan je soms nog wat dingen
maskeren. Daarom zie je ook dat veel auto's heel vaak dicht bij
elkaar zitten in de kwalificatie, maar in de race zie je de echte
problemen van een auto meer eruit komen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines