'F1-motorfabrikanten in conflict over vermeende truc Mercedes'
Eind januari verschijnen de nieuwe F1-auto's voor het eerst op het
circuit tijdens de wintertests in Barcelona. Voor alle teams en
motorfabrikanten is er nog veel werk te verrichten om de productie
op tijd af te hebben, aangezien de winter korter is dan ooit.
Ongeveer zes weken na de Grand Prix van Abu Dhabi begint het
voorseizoen alweer. Met name de nieuwe motoren zijn een grote
uitdaging, omdat de verhouding tussen de verbrandingsmotor en
batterij totaal op de schop gaat. Waar de verhouding in 2025 nog
80/20 bedroeg, is dat komend seizoen 50/50. Op de achtergrond zou
er echter al een conflict woeden over de motorreglementen.
Motorsport Magazin meldt namelijk dat Ferrari, Honda en Audi totaal
niet blij zijn met een vermeende truc van Mercedes en mogelijk ook
Red Bull Powertrains. Dat gaat over de compressieverhouding van de
motor, dat in 2026 16:1 mag bedragen tegen 18:1 in 2025. De
compressieverhouding verwijst naar de verhouding tussen het totale
cilindervolume vóór compressie en het resterende volume na
compressie. Drie tienden winst Mercedes zou namelijk een manier
hebben gevonden om in de praktijk de compressieverhouding toch naar
18:1 te krijgen, zonder daarbij de technische reglementen te
overtreden. Dat zou in de praktijk 15 pk en drie tienden extra
winst kunnen opleveren. Ferrari, Audi en Honda hebben er bij de
FIA dan ook op aangedrongen om de regels te wijzigen voor de Grand
Prix van Australië. Zij beroepen zich op artikel C1.5 van het
technisch reglement, waarin staat dat een F1-auto te allen tijde
aan de reglementen moet voldoen. Mercedes zou dat met een
zogenaamde maas in de wet hebben omzeild. Het is voor de FIA echter
niet zo makkelijk om de reglementen ad hoc aan te passen. De
autosportbond zou wel een hernieuwde meetprocedure overwegen,
alleen is er geen tijd om een wijziging door te voeren. Op 8 maart
staat de Grand Prix van Australië op het programma en een nieuwe
regel zou betekenen dat fabrikanten voor een onmogelijke opgave
komen te staan. Als de truc wél wordt toegestaan, kunnen
concurrenten van Mercedes dat alleen weer niet bijbenen. Een hogere
compressieverhouding vereist ook sterkere zuigers, drijfstangen en
andere onderdelen, waar de andere fabrikanten nu simpelweg niet
over beschikken. Het zou dan ook niet uitgesloten zijn dat er in
Melbourne een golf aan protesten volgt. De FIA laat het volgende
weten aan Motorsport Magazin in een statement: "Het onderwerp wordt
nog steeds besproken in technische forums met de motorleveranciers.
De FIA controleert dit soort zaken continu om eerlijkheid en
duidelijkheid te waarborgen. Aanpassingen van de regels of
meetmethoden kunnen voor de toekomst worden overwogen."
circuit tijdens de wintertests in Barcelona. Voor alle teams en
motorfabrikanten is er nog veel werk te verrichten om de productie
op tijd af te hebben, aangezien de winter korter is dan ooit.
Ongeveer zes weken na de Grand Prix van Abu Dhabi begint het
voorseizoen alweer. Met name de nieuwe motoren zijn een grote
uitdaging, omdat de verhouding tussen de verbrandingsmotor en
batterij totaal op de schop gaat. Waar de verhouding in 2025 nog
80/20 bedroeg, is dat komend seizoen 50/50. Op de achtergrond zou
er echter al een conflict woeden over de motorreglementen.
Motorsport Magazin meldt namelijk dat Ferrari, Honda en Audi totaal
niet blij zijn met een vermeende truc van Mercedes en mogelijk ook
Red Bull Powertrains. Dat gaat over de compressieverhouding van de
motor, dat in 2026 16:1 mag bedragen tegen 18:1 in 2025. De
compressieverhouding verwijst naar de verhouding tussen het totale
cilindervolume vóór compressie en het resterende volume na
compressie. Drie tienden winst Mercedes zou namelijk een manier
hebben gevonden om in de praktijk de compressieverhouding toch naar
18:1 te krijgen, zonder daarbij de technische reglementen te
overtreden. Dat zou in de praktijk 15 pk en drie tienden extra
winst kunnen opleveren. Ferrari, Audi en Honda hebben er bij de
FIA dan ook op aangedrongen om de regels te wijzigen voor de Grand
Prix van Australië. Zij beroepen zich op artikel C1.5 van het
technisch reglement, waarin staat dat een F1-auto te allen tijde
aan de reglementen moet voldoen. Mercedes zou dat met een
zogenaamde maas in de wet hebben omzeild. Het is voor de FIA echter
niet zo makkelijk om de reglementen ad hoc aan te passen. De
autosportbond zou wel een hernieuwde meetprocedure overwegen,
alleen is er geen tijd om een wijziging door te voeren. Op 8 maart
staat de Grand Prix van Australië op het programma en een nieuwe
regel zou betekenen dat fabrikanten voor een onmogelijke opgave
komen te staan. Als de truc wél wordt toegestaan, kunnen
concurrenten van Mercedes dat alleen weer niet bijbenen. Een hogere
compressieverhouding vereist ook sterkere zuigers, drijfstangen en
andere onderdelen, waar de andere fabrikanten nu simpelweg niet
over beschikken. Het zou dan ook niet uitgesloten zijn dat er in
Melbourne een golf aan protesten volgt. De FIA laat het volgende
weten aan Motorsport Magazin in een statement: "Het onderwerp wordt
nog steeds besproken in technische forums met de motorleveranciers.
De FIA controleert dit soort zaken continu om eerlijkheid en
duidelijkheid te waarborgen. Aanpassingen van de regels of
meetmethoden kunnen voor de toekomst worden overwogen."
