Wolff zit in tweestrijd over 'pijnlijke' Mercedes-realiteit
Mercedes eindigde op de tweede plaats in het
constructeurskampioenschap, maar die statistiek vertelt niet het
hele verhaal. George Russell belandde negen keer op het podium,
waaronder tweemaal op de hoogste trede, en ook rookie Kimi
Antonelli mocht drie keer mee naar het podium. Teambaas Toto Wolff
is echter wel ontevreden over het falen in de strijd om de titels.
McLaren ging er al snel met de constructeurstitel vandoor en Lando
Norris pakte uiteindelijk ook de rijderstitel. Mercedes kwam dus
niet in dat verhaal voor, en het team pakte maar één punt meer ten
opzichte van 2024. Mercedes profiteerde dus vooral van
moeilijkheden bij Red Bull en Ferrari. Wolff weet niet hoe hij zich
moet voelen, verklapt hij in de eindejaarsreview van Mercedes. "Ik
zit een beetje in een tweestrijd. Over tien jaar kijk je terug,
bekijk je de statistieken en zie je dat je vicekampioen bent
geworden, op de tweede plaats." "Maar de realiteit is dat we onze
doelen niet hebben bereikt. We willen winnen, races winnen en
meedingen om een kampioenschap. Dat hebben we echter niet gedaan en
dat is ook de pijn van dit moment. Het was gewoon niet goed
genoeg." Nieuwe motoren 2026 biedt met de nieuwe reglementen echter
nieuwe kansen, ook voor Mercedes. De afgelopen vier jaar had het
team moeite met grip krijgen op de ingewikkelde ground effect
-regels, maar dat moet hen juist optimistisch stellen richting de
toekomstige veranderingen. Daarbij gaat Mercedes ook weer een
nieuwe motor ontwikkelen, iets waar zij in uitblonken in 2014. "We
beginnen nu echt aan het hybride tijdperk. We rijden met vijftig
procent elektrische motoren, met duurzame brandstof. Dat betekent
bijna een extra innovatiestap. Ik kom net uit de simulator, daar
heb ik de auto's zien rijden. Ik kan maar één ding zeggen: het
wordt echt fascinerend."
constructeurskampioenschap, maar die statistiek vertelt niet het
hele verhaal. George Russell belandde negen keer op het podium,
waaronder tweemaal op de hoogste trede, en ook rookie Kimi
Antonelli mocht drie keer mee naar het podium. Teambaas Toto Wolff
is echter wel ontevreden over het falen in de strijd om de titels.
McLaren ging er al snel met de constructeurstitel vandoor en Lando
Norris pakte uiteindelijk ook de rijderstitel. Mercedes kwam dus
niet in dat verhaal voor, en het team pakte maar één punt meer ten
opzichte van 2024. Mercedes profiteerde dus vooral van
moeilijkheden bij Red Bull en Ferrari. Wolff weet niet hoe hij zich
moet voelen, verklapt hij in de eindejaarsreview van Mercedes. "Ik
zit een beetje in een tweestrijd. Over tien jaar kijk je terug,
bekijk je de statistieken en zie je dat je vicekampioen bent
geworden, op de tweede plaats." "Maar de realiteit is dat we onze
doelen niet hebben bereikt. We willen winnen, races winnen en
meedingen om een kampioenschap. Dat hebben we echter niet gedaan en
dat is ook de pijn van dit moment. Het was gewoon niet goed
genoeg." Nieuwe motoren 2026 biedt met de nieuwe reglementen echter
nieuwe kansen, ook voor Mercedes. De afgelopen vier jaar had het
team moeite met grip krijgen op de ingewikkelde ground effect
-regels, maar dat moet hen juist optimistisch stellen richting de
toekomstige veranderingen. Daarbij gaat Mercedes ook weer een
nieuwe motor ontwikkelen, iets waar zij in uitblonken in 2014. "We
beginnen nu echt aan het hybride tijdperk. We rijden met vijftig
procent elektrische motoren, met duurzame brandstof. Dat betekent
bijna een extra innovatiestap. Ik kom net uit de simulator, daar
heb ik de auto's zien rijden. Ik kan maar één ding zeggen: het
wordt echt fascinerend."
