F1-team laat tijdschema's los: "Daar geloof ik niet in"

De reglementswijzigingen voor 2026 zijn misschien wel de grootste
ooit in de Formule 1. Zowel aan de kant van de motor als van het
chassis gaat namelijk het nodige veranderen, en dat biedt kansen
voor de teams. Zeker voor teams die het afgelopen jaar tegenvielen,
zoals Alpine. De Franse renstal gaf echter al vroeg aan dat de
focus richting 2026 ging. Daar wacht, naast de al bestaande
uitdagingen voor ieder team, nog een opdracht voor Alpine. Ze
hebben namelijk afscheid genomen van de Renault-motor, en gaan met
de krachtbron van Mercedes rijden. Daar is onder meer voor gekozen,
om zo weer te kunnen denken aan winnen in de Formule 1. Volgend
jaar zal het allicht beter moeten dan de troosteloze laatste plaats
die zij dit jaar pakten in het constructeurskampioenschap. Hoeveel
werk moet er nog worden verzet om weer te kunnen winnen met Alpine?
"Ik ben niet iemand die gelooft in een '100-racesplan', een
'driejarenplan' of een 'vijfjarenplan'", zegt de managing director
van Alpine, Steve Nielsen, tegenover onder meer RacingNews365.
Daarmee laat de Franse renstal de tijdschema's dus los. "Ik geloof
dat je de beste mensen die je kunt krijgen op de juiste posities
neer moet zetten. Je geeft ze een duidelijke missie mee, zorgt
ervoor dat het leger allemaal in dezelfde richting marcheert, en je
werkt gewoon zo hard als je kunt en doet je werk zo goed mogelijk."
Nielsen: 'We hebben een stap vooruit gezet' Nielsen vervolgt: "Je
werkt er hard aan. Het is een langzaam proces en je hoopt dat je
uiteindelijk beter werk levert dan alle anderen. Ik kan je
vertellen dat we volgend jaar een betere auto bouwen dan dit jaar.
Ik kan je niet vertellen of die op de eerste, tiende of twintigste
plaats op de grid zal staan. Dat weet ik niet." "Ik ben ervan
overtuigd dat we een stap vooruit hebben gezet, maar de andere
negen teams doen hetzelfde als wij. Je weet alleen niet hoeveel
vooruitgang zij hebben geboekt. Het enige wat ik weet, is dat we
ons best doen en dat we onze structuur verbeteren. We werven mensen
op de gebieden waar we zwak zijn", aldus de managing director. "Dat
moeizame proces begint nu. Je kunt dit soort dingen niet in een
paar maanden of zelfs een jaar veranderen. Ik was hier toen Renault
Bennetton voor het eerst kocht. Het kostte ons drie jaar om een
race te winnen en vijf jaar om een kampioenschap te winnen. En die
maatstaf geldt vandaag de dag niet noodzakelijkerwijs meer. Het kan
korter zijn, het kan langer zijn. Je doet gewoon je best", zegt
Nielsen tot slot.

Top Headlines

Oudere Top Headlines