F1-baas reageert op mogelijke terugkeer naar Duitsland

Duitsland was jarenlang een vaste locatie op de Formule 1-kalender,
en is over het algemeen ook een groot autosportland. Dat is nooit
echt veranderd, al zijn de Duitse invloeden de afgelopen jaren wel
wat verminderd. Zo staat er geen Duits circuit meer op de Formule
1-kalender, en rijdt er op Nico Hülkenberg na geen Duitse coureur
meer in de koningsklasse van de autosport. Die verandering is ook
de Formule 1 niet ontgaan, stelt baas Stefano Domenicali in gesprek
met Motorsport Magazin . "De Duitse markt is erg belangrijk, dat
heb ik altijd al gezegd. We hebben daar veel partners en
fabrikanten. Maar het klopt dat we de afgelopen decennia een
verandering hebben meegemaakt. Van een van de populairste sporten
ging het naar iets dat door veel belangengroepen niet meer wordt
opgemerkt."  De Formule1 blijft wel geïnteresseerd in een terugkeer
in Duitsland, al moeten de omstandigheden dat wel toelaten. "We
zijn gelukkig niet wanhopig, want we hebben aanvragen vanuit de
hele wereld. Als de Duitse markt de terugkeer van de Formule 1 niet
als prioriteit ziet, moeten we dat accepteren en vooruitkijken." 
Het aantrekken van de Formule 1 gaat voor een locatie namelijk
verder dan het startgeld. "Het is niet zozeer een
miljoenenprobleem, want het draait niet alleen om het geld. Het
gaat in dit geval ook over de infrastructuur in Duitsland, dat veel
investeringen nodig heeft om op het juiste niveau te worden
gebracht."  Nieuwe focus En daar blijft het niet bij. Zelfs de
Hockenheimring en de Nürburgring zijn tegenwoordig namelijk niet
honderd procent geschikt voor het organiseren van een Formule 1
Grand Prix. Beide circuits missen namelijk de aantrekkingskracht
voor beroemdheden en andere vermogende gasten.  "We hebben fans die
staanplaatsen willen, maar ook fans op businessniveau. In Abu Dhabi
hadden we bijvoorbeeld meer dan tienduizend gasten in de paddock
club. Zij betalen een behoorlijk interessante prijs voor hun
ticket!", legt Domenicali uit.  Met tienduizend gasten die allemaal
een ticket van rond de tienduizend euro aanschaffen, tikt de
uiteindelijke opbrengst al gauw de honderd miljoen aan. Dat is dan
een stuk interessanter dan de paar miljoen euro die circuits aan
startgeld betalen, en dáár verliezen de Duitse circuits het in het
moderne Formule 1-tijdperk op. Duitsland volledig afschrijven is
volgens Domenicali echter nog niet aan de orde. "We staan klaar en
zijn open voor een gesprek, wat voor soort dan ook. Ik zie enkele
tekenen van een zilveren randje aan de horizon, en ik hoop dat zich
dat in de komende maanden verder zal ontwikkelen."  "Maar als de
Duitse markt steeds problemen heeft met het praten over motorsport,
moeten we dat accepteren zonder erover te klagen. We zijn hier niet
om wanhopig te zijn. Wij geloven dat de Formule 1 een ongelooflijk
interessant platform is voor economie, sport, technologie en
passie."

Top Headlines

Oudere Top Headlines