Audi in hetzelfde motorenschuitje als Red Bull: "Dat is niet eens het doel"

Na een lang traject met voorbereidingen is het eindelijk zover:
Audi staat in 2026 als fabrieksteam op de grid. In 2022 kondigde de
fabrikant aan dat het toe zou treden tot de Formule 1 onder de
nieuwe reglementen, en dat er zelfs een eigen krachtbron gebouwd
zou worden. Met de overname van Sauber had de fabrikant in ieder
geval al een goede basis. Toch lijkt Mattia Binotto de
verwachtingen iets te temperen in een exclusief interview met
RacingNews365 . Volgens de Italiaan zal de focus van Audi niet
direct liggen op het strijden met de andere topteams, een uitdaging
die volgens het hoofd van het project nog te hoog gegrepen zal
zijn.  "Het gaat er eerst vooral om de verwachtingen goed te
managen, en daarna pas op het presteren. 2026 is, op een bepaalde
manier, dag nul voor ons team. We mogen niet vergeten dat we
nieuwkomers zijn. Het is een totaal andere omgeving, met andere
specificaties, vereiste competenties en kennis. Dat is allemaal
heel specifiek." Audi zit op een bepaalde manier in hetzelfde
schuitje als Red Bull. Beide teams ontwerpen een eigen krachtbron
en staan zo voor dezelfde uitdagingen. "Het zal een voortdurend
leerproces zijn. Ik verwacht niet dat we bij de start van het
seizoen de beste motor al hebben, dat is ons doel ook niet. In
plaats daarvan ben ik tevreden met hoe het team zich ontwikkelt en
met de manier waarop wij ons ontwikkelen. 2026 blijft echter wel
een nieuw begin voor ons."  Er zijn echter wel doelen gesteld, legt
Binotto uit. "Het is opnieuw een kwestie van snelheid. Hoe lang
duurt het voordat we aansluiten en hoe lang duurt het voordat we de
beste krachtbron hebben? We hebben een doel gesteld. In 2030 willen
we op zijn minst meestrijden om een kampioenschap. We weten dat het
meerdere seizoenen zal duren om het beste team te worden, zowel op
het gebied van het chassis als de krachtbron." Goede communicatie
Volgens Binotto is het ook niet de bedoeling dat de verwachtingen
meteen hoog zijn vanwege de naam van Audi. "We moeten onze
communicatie en verwachtingen goed managen. We moeten ons traject
uitleggen, zelfs dat Audi in het verleden ook niet vanaf de eerste
dag de beste was." "Denk eens aan hoe lang het duurt om iets op te
bouwen, om voortdurende verbetering te realiseren en uiteindelijk
je doel te bereiken dankzij goede planning en de juiste
ontwikkeling. Communicatie zal cruciaal zijn, omdat we ons traject
moeten uitleggen en duidelijk moeten maken dat we aan het begin van
de beklimming van de 2026-berg echt voor onze eerste dag staan."

Top Headlines

Oudere Top Headlines