Gasly onthult verdrietige Red Bull-realiteit: "Er was gewoon geen steun"
Pierre Gasly is een van de coureurs die de afgelopen jaren
teamgenoot van Max Verstappen is geweest. De Fransman werd aan het
einde van 2018 gepromoveerd naar de Oostenrijkse renstal na
succesvolle jaren in de juniorencategorieën, waaronder de GP2, waar
hij kampioen werd. Dit leidde tot een fulltime F1-zitje in 2018,
bij Toro Rosso en een kans bij het 'grote' team na het vertrek van
Daniel Ricciardo naar Renault. De Fransman werd echter al na
twaalf races aan de kant gezet door het team uit Milton Keynes.
Tegenvallende resultaten waren de reden. Daarmee begon het probleem
van de tweede Red Bull-stoel, dat het team de afgelopen jaren is
blijven achtervolgen. Maar ook de weg van Gasly naar de Formule 1,
binnen het toen door Christian Horner geleide Red Bull-programma,
verliep allesbehalve soepel. Als lid van het juniorenprogramma was
hem verteld dat een GP2-titel automatisch zou leiden tot een kans
in de Formule 1. Gasly won de GP2-titel in 2016, maar moest daarna
alsnog in de wachtkamer. Gasly blikt in de Off the Grid-serie van
F1 terug op de tijd dat hij onder de vleugel van Red Bull viel:
"Het was heel moeilijk te verwerken, want mij was gezegd: ‘Als je
het GP2-kampioenschap wint, krijg je een kans in de Formule 1. Het
voelde als een klap in mijn gezicht. Ik dacht: ‘Wat moet ik nog
meer doen?’ Toch bleef ik geloven dat mijn kans zou komen." In
plaats van een zitje in de Formule 1 in 2017, moest Gasly het doen
met een stoeltje in de Japanse Super Formula en één race in de
Formule E. In Sepang, tijdens de GP van Maleisië, kreeg de Fransman
alsnog zijn F1 debuut, als vervanger van Daniil Kvyat. "Ik weet nog
dat ik op mijn bed stond te springen in Maleisië", vertelt Gasly.
"Ik was daar als Red Bull-reserve. Helmut Marko belde me toen en
zei: 'Maak je klaar, je racet dit weekend'. "Toen ik die kans
kreeg, was ik dolgelukkig. Ik stond op de grid en wist: ik heb nu
alles de , auto, het team, de mensen, en het ligt volledig in mijn
handen. Ik heb de controle." Gasly reed vijf races in 2017 en kreeg
in 2018 eindelijk de kans om een heel seizoen zijn kwaliteiten te
laten zien. In de tweede race, in Bahrein, finishte hij meteen als
vierde. "Dat zorgde meteen voor enorme hype." 'Red Bull-exit voelde
als een opluchting' Na de GP van Hongarije, zorgde de aankondiging
van Ricciardo, die vertelde dat hij bij Red Bull ging vertrekken,
voor een schokgolf in de F1-paddock. Voor Gasly was dat fantastisch
nieuws. "Na Boedapest kondigde Daniel aan dat hij zou vertrekken.
Ik herinner me dat ik net in Griekenland aankwam voor vakantie en
ineens hoorde: ‘Daniel gaat weg.'" "Red Bull had Carlos Sainz als
optie, en ze hadden mij. Het ging tussen Sainz en mij. Toen ging de
telefoon: Helmut zei: ‘Oké, volgend jaar ben je Red Bull
Racing-coureur.’ Dat was zes maanden na mijn eerste volledige
seizoen in de Formule 1." Op het moment dat Gasly naar Red Bull
vertrok, had hij pas 26 Grands Prix achter zijn naam. En of het de
ervarenheid was of iets anders, het avontuur als teamgenoot van Max
Verstappen draaide uit op een teleurstelling. Hij scoorde
regelmatig punten, maar dit waren puntenfinishes aan de onderkant
van de top tien, met P4 in Silverstone als beste resultaat. Na
slechts twaalf races zat het Red Bull-avontuur er alweer op voor
Gasly. De Fransman geeft nu toe dat het bijna als een opluchting
voelde, toen hij hoorde dat Alexander Albon zijn zitje zou krijgen.
De inmiddels 29-jarige Gasly verklaart dat hij nauwelijks
ondersteuning kreeg en dat hij niet in staat werd gesteld om te
slagen in wat tegenwoordig wordt gezien als het moeilijkste zitje
in de Formule 1. "Ik ga niet liegen, het was verdrietig. 2019 was
mijn tweede jaar in de Formule 1 en er was gewoon geen steun, van
nergens, binnen een heel groot team dat volledig achter Max
(Verstappen, red.) stond. En terecht, want hij leverde de
resultaten. Maar ik begon met een nieuwe engineer die uit de
Formule E kwam en geen F1-ervaring had. Dat zorgde voor een vreemde
dynamiek." "Ik kreeg niet echt de middelen om te presteren. Ik
probeerde mezelf erdoorheen te slaan, want uiteindelijk ben ik daar
om te presteren. Zij waren niet tevreden, maar ik ook niet, omdat
ik voelde dat ik mijn potentieel niet kon laten zien." Gasly zou
eindelijk weer onderdak vinden bij Toro Rosso, dat een jaar later
AlphaTauri werd. Zijn eerste podium volgde al snel, tijdens de GP
van Brazilië in 2019, waar hij tweede werd. Een jaar later ging hij
nog een stapje verder en wist hij de krankzinnige GP van Italië
2020 te winnen. Over de jaren ontwikkelde hij zich tot een van de
vaste krachten in het middenveld. Eind 2022 verliet hij
uiteindelijk de Red Bull-familie om de overstap te maken naar
Alpine, waar hij ook in 2026 voor in actie komt.
teamgenoot van Max Verstappen is geweest. De Fransman werd aan het
einde van 2018 gepromoveerd naar de Oostenrijkse renstal na
succesvolle jaren in de juniorencategorieën, waaronder de GP2, waar
hij kampioen werd. Dit leidde tot een fulltime F1-zitje in 2018,
bij Toro Rosso en een kans bij het 'grote' team na het vertrek van
Daniel Ricciardo naar Renault. De Fransman werd echter al na
twaalf races aan de kant gezet door het team uit Milton Keynes.
Tegenvallende resultaten waren de reden. Daarmee begon het probleem
van de tweede Red Bull-stoel, dat het team de afgelopen jaren is
blijven achtervolgen. Maar ook de weg van Gasly naar de Formule 1,
binnen het toen door Christian Horner geleide Red Bull-programma,
verliep allesbehalve soepel. Als lid van het juniorenprogramma was
hem verteld dat een GP2-titel automatisch zou leiden tot een kans
in de Formule 1. Gasly won de GP2-titel in 2016, maar moest daarna
alsnog in de wachtkamer. Gasly blikt in de Off the Grid-serie van
F1 terug op de tijd dat hij onder de vleugel van Red Bull viel:
"Het was heel moeilijk te verwerken, want mij was gezegd: ‘Als je
het GP2-kampioenschap wint, krijg je een kans in de Formule 1. Het
voelde als een klap in mijn gezicht. Ik dacht: ‘Wat moet ik nog
meer doen?’ Toch bleef ik geloven dat mijn kans zou komen." In
plaats van een zitje in de Formule 1 in 2017, moest Gasly het doen
met een stoeltje in de Japanse Super Formula en één race in de
Formule E. In Sepang, tijdens de GP van Maleisië, kreeg de Fransman
alsnog zijn F1 debuut, als vervanger van Daniil Kvyat. "Ik weet nog
dat ik op mijn bed stond te springen in Maleisië", vertelt Gasly.
"Ik was daar als Red Bull-reserve. Helmut Marko belde me toen en
zei: 'Maak je klaar, je racet dit weekend'. "Toen ik die kans
kreeg, was ik dolgelukkig. Ik stond op de grid en wist: ik heb nu
alles de , auto, het team, de mensen, en het ligt volledig in mijn
handen. Ik heb de controle." Gasly reed vijf races in 2017 en kreeg
in 2018 eindelijk de kans om een heel seizoen zijn kwaliteiten te
laten zien. In de tweede race, in Bahrein, finishte hij meteen als
vierde. "Dat zorgde meteen voor enorme hype." 'Red Bull-exit voelde
als een opluchting' Na de GP van Hongarije, zorgde de aankondiging
van Ricciardo, die vertelde dat hij bij Red Bull ging vertrekken,
voor een schokgolf in de F1-paddock. Voor Gasly was dat fantastisch
nieuws. "Na Boedapest kondigde Daniel aan dat hij zou vertrekken.
Ik herinner me dat ik net in Griekenland aankwam voor vakantie en
ineens hoorde: ‘Daniel gaat weg.'" "Red Bull had Carlos Sainz als
optie, en ze hadden mij. Het ging tussen Sainz en mij. Toen ging de
telefoon: Helmut zei: ‘Oké, volgend jaar ben je Red Bull
Racing-coureur.’ Dat was zes maanden na mijn eerste volledige
seizoen in de Formule 1." Op het moment dat Gasly naar Red Bull
vertrok, had hij pas 26 Grands Prix achter zijn naam. En of het de
ervarenheid was of iets anders, het avontuur als teamgenoot van Max
Verstappen draaide uit op een teleurstelling. Hij scoorde
regelmatig punten, maar dit waren puntenfinishes aan de onderkant
van de top tien, met P4 in Silverstone als beste resultaat. Na
slechts twaalf races zat het Red Bull-avontuur er alweer op voor
Gasly. De Fransman geeft nu toe dat het bijna als een opluchting
voelde, toen hij hoorde dat Alexander Albon zijn zitje zou krijgen.
De inmiddels 29-jarige Gasly verklaart dat hij nauwelijks
ondersteuning kreeg en dat hij niet in staat werd gesteld om te
slagen in wat tegenwoordig wordt gezien als het moeilijkste zitje
in de Formule 1. "Ik ga niet liegen, het was verdrietig. 2019 was
mijn tweede jaar in de Formule 1 en er was gewoon geen steun, van
nergens, binnen een heel groot team dat volledig achter Max
(Verstappen, red.) stond. En terecht, want hij leverde de
resultaten. Maar ik begon met een nieuwe engineer die uit de
Formule E kwam en geen F1-ervaring had. Dat zorgde voor een vreemde
dynamiek." "Ik kreeg niet echt de middelen om te presteren. Ik
probeerde mezelf erdoorheen te slaan, want uiteindelijk ben ik daar
om te presteren. Zij waren niet tevreden, maar ik ook niet, omdat
ik voelde dat ik mijn potentieel niet kon laten zien." Gasly zou
eindelijk weer onderdak vinden bij Toro Rosso, dat een jaar later
AlphaTauri werd. Zijn eerste podium volgde al snel, tijdens de GP
van Brazilië in 2019, waar hij tweede werd. Een jaar later ging hij
nog een stapje verder en wist hij de krankzinnige GP van Italië
2020 te winnen. Over de jaren ontwikkelde hij zich tot een van de
vaste krachten in het middenveld. Eind 2022 verliet hij
uiteindelijk de Red Bull-familie om de overstap te maken naar
Alpine, waar hij ook in 2026 voor in actie komt.
