Red Bull ontkent spagaat over nieuwe auto Verstappen
Het scheelde weinig of Max Verstappen had alsnog de wereldtitel
veroverd in de Formule 1. De Nederlander stond op een gegeven
ogenblik meer dan honderd punten achter in de WK-stand, maar kwam
uiteindelijk maar twee punten tekort. Red Bull bewerkstelligde een
waanzinnige comeback, mede door de RB21 langer door te ontwikkelen.
En dat léék een gok met het oog op de reglementswijzigingen van
2026. Door de budget cap kon Red Bull namelijk niet al het geld in
het nieuwe project steken. Toch ontkent teambaas Laurent Mekies dat
het team uit Milton Keynes op enige moment heeft getwijfeld over de
aanpak. De doorontwikkeling van de RB21 was juist de tactiek. "Het
werd voor ons al vrij snel duidelijk dat we niet simpelweg de
bladzijde wilden omslaan", vertelt Mekies tegenover een select
groepje media, waaronder RacingNews365. "We wilden niet met
wensdenken aannemen dat het in 2026 goed zou komen, terwijl de auto
van 2025 niet op het vereiste niveau voor de titel acteerde. Die
weg wilden we niet inslaan." Red Bull keek er dus heel anders naar.
"Wij wilden een andere route volgen: we moesten tot de kern van dat
project doordringen. We moesten begrijpen waarom de auto niet
presteert. Want in de basis zullen we volgend jaar met dezelfde
tools, hetzelfde proces en dezelfde methodologieën werken. En ja,
dat kan betekenen dat we wat tijd verliezen, maar we wilden niet de
route van wensdenken inslaan." "Dus om op je vraag terug te komen:
was het moeilijk? Nee. Het is iets waar we al heel vroeg in de
zomer zeer sterk van overtuigd waren." Maar wat neemt Red Bull van
de huidige auto mee naar 2026? "Natuurlijk hebben we enorm veel
geleerd, vooral op het gebied van methodologieën. Allereerst die
methodologieën: wat heb je nodig om de auto sneller te maken?" "Wat
doe je om met de bestaande beperkingen om te gaan? Denk aan de
banden, de correlatie tussen je tools, waar je denkt dat het zinvol
is om performance toe te voegen, enzovoort. De raakvlakken zijn dus
enorm groot, zelfs met compleet andere reglementen." Mekies vond
het uiteindelijk dus de juiste tactiek. "Ik denk zeker dat we als
groep een ongelooflijk seizoen hebben neergezet. Dat staat buiten
kijf. Ik denk dat het de groep alleen maar hechter heeft gemaakt,
nog compacter, nog meer verbonden. Dat geeft ons de juiste mindset
en een positieve, energieke basis richting volgend jaar." "Geeft
dat ons het gevoel dat de auto automatisch sneller zal zijn?
Eerlijk gezegd, nee. Maar als groep, op de manier waarop we werken,
de manier waarop we uitdagingen accepteren en hoe we vooruit
willen, helpt dit enorm. Het geeft ons veel bevestiging over de
kwaliteit van onze mensen en over onze aanpak."
veroverd in de Formule 1. De Nederlander stond op een gegeven
ogenblik meer dan honderd punten achter in de WK-stand, maar kwam
uiteindelijk maar twee punten tekort. Red Bull bewerkstelligde een
waanzinnige comeback, mede door de RB21 langer door te ontwikkelen.
En dat léék een gok met het oog op de reglementswijzigingen van
2026. Door de budget cap kon Red Bull namelijk niet al het geld in
het nieuwe project steken. Toch ontkent teambaas Laurent Mekies dat
het team uit Milton Keynes op enige moment heeft getwijfeld over de
aanpak. De doorontwikkeling van de RB21 was juist de tactiek. "Het
werd voor ons al vrij snel duidelijk dat we niet simpelweg de
bladzijde wilden omslaan", vertelt Mekies tegenover een select
groepje media, waaronder RacingNews365. "We wilden niet met
wensdenken aannemen dat het in 2026 goed zou komen, terwijl de auto
van 2025 niet op het vereiste niveau voor de titel acteerde. Die
weg wilden we niet inslaan." Red Bull keek er dus heel anders naar.
"Wij wilden een andere route volgen: we moesten tot de kern van dat
project doordringen. We moesten begrijpen waarom de auto niet
presteert. Want in de basis zullen we volgend jaar met dezelfde
tools, hetzelfde proces en dezelfde methodologieën werken. En ja,
dat kan betekenen dat we wat tijd verliezen, maar we wilden niet de
route van wensdenken inslaan." "Dus om op je vraag terug te komen:
was het moeilijk? Nee. Het is iets waar we al heel vroeg in de
zomer zeer sterk van overtuigd waren." Maar wat neemt Red Bull van
de huidige auto mee naar 2026? "Natuurlijk hebben we enorm veel
geleerd, vooral op het gebied van methodologieën. Allereerst die
methodologieën: wat heb je nodig om de auto sneller te maken?" "Wat
doe je om met de bestaande beperkingen om te gaan? Denk aan de
banden, de correlatie tussen je tools, waar je denkt dat het zinvol
is om performance toe te voegen, enzovoort. De raakvlakken zijn dus
enorm groot, zelfs met compleet andere reglementen." Mekies vond
het uiteindelijk dus de juiste tactiek. "Ik denk zeker dat we als
groep een ongelooflijk seizoen hebben neergezet. Dat staat buiten
kijf. Ik denk dat het de groep alleen maar hechter heeft gemaakt,
nog compacter, nog meer verbonden. Dat geeft ons de juiste mindset
en een positieve, energieke basis richting volgend jaar." "Geeft
dat ons het gevoel dat de auto automatisch sneller zal zijn?
Eerlijk gezegd, nee. Maar als groep, op de manier waarop we werken,
de manier waarop we uitdagingen accepteren en hoe we vooruit
willen, helpt dit enorm. Het geeft ons veel bevestiging over de
kwaliteit van onze mensen en over onze aanpak."
