FIA past technisch reglement aan om trucjes te voorkomen

De Formule 1 staan voor een heel nieuw tijdperk in 2026, want er
wacht misschien wel de grootste wijziging aan het reglement in de
geschiedenis van de koningsklasse van de autosport. Zowel aan de
kant van de motor als het chassis gaat er heel veel veranderen. En
dat zorgt er ook voor dat teams de nodige mazen in de wet zullen
ontdekken. Motorsport Magazin meldde eerder al dat Ferrari, Honda
en Audi totaal niet blij zijn met een vermeende truc van Mercedes
en mogelijk ook Red Bull Powertrains. Dat zou gaan om de
compressieverhouding van de motor, die in 2026 16:1 mag bedragen
tegen 18:1 in 2025. Maar de Zilverpijlen zouden een manier hebben
gevonden om de compressieverhouding toch naar 18:1 te krijgen,
zonder daarbij de technische reglementen te overtreden. Dat zou in
de praktijk 15 pk en drie tienden extra winst kunnen opleveren in
Melbourne. Nu is er nog iets anders aan het licht gekomen. Een
wijziging aan het technisch reglement laat namelijk zien dat teams
ook op andere gebieden proberen om tot het gaatje te gaan, en zo de
grijze gebieden verkennen. Het heeft namelijk te maken met de
fuel-flow meter , oftewel de brandstofstroommeter. Het is het
gevolg van een volledig andere manier waarop de relevante limieten
voor 2026 zullen worden opgelegd. De Formule 1 gaat namelijk over
op volledig duurzame brandstoffen. Het vorige plafond, dat een
maximale massastroom van 100 kilogram per uur mat, wordt vervangen
door een limiet van de stroom van de brandstofenergie van 3000
megajoule per uur. Dat heeft er weer toe geleid dat er een nieuwe
manier is om de fuel-flow meters te controleren. Eerst werd er
namelijk gebruikgemaakt van twee meters, maar nu wordt er eentje
gebruikt, waardoor de data voor zowel de teams als de FIA
beschikbaar zijn. Geen trucjes met de fuel-flow meter Een paar
kleine aanpassingen aan het technische reglement hebben echter
duidelijk gemaakt dat het niet zo'n eenvoudige aangelegenheid is
als je zou denken. De FIA heeft namelijk maatregelen genomen om
hier geen misbruik van te maken. Het probleem lijkt te draaien om
teams die mogelijk de temperatuur van de brandstofstroommeter
wijzigen. Dit zou voordelen kunnen opleveren, hetzij door de
samenstelling van de gemeten brandstof te veranderen, hetzij door
de metingen die het apparaat uitvoert te wijzigen. In oktober werd
er nog een extra clausule toegevoegd aan het technische reglement.
"Het is verboden om de brandstofstroommeter opzettelijk te
verwarmen of te koelen." Die formulering is echter geschrapt en is
na een recente vergadering van de FIA World Motor Sport Council is
dat vervangen door een nieuwe zin. "Elk apparaat, systeem of
procedure dat tot doel heeft de temperatuur van de
brandstofstroommeter te wijzigen, is verboden." Het aangepaste
zinnetje sluit mogelijk manieren uit waarop fabrikanten nog steeds
de temperatuur van de brandstofstroommeters zouden kunnen
manipuleren zonder dat dit 'opzettelijk' is. En het laat zien dat
de FIA dit heeft gedaan om trucjes te voorkomen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines