Verstappen onthult sleutel tot succes voor waanzinnige comeback Red Bull
In de eerste seizoenshelft was er slechts af en toe een succesje te
vieren voor Max Verstappen. Hij wist alleen in Japan en Imola te
winnen, net als tijdens de sprintrace in België. Hij pakte slechts
drie andere podiumplaatsen tijdens Grands Prix, wat toch tegenviel
na de eerste veertien races van het jaar. Hoe anders verliep de
tweede seizoenshelft. Hij won zes races en stond na iedere race op
het podium. De 28-jarige Nederlander kwam uiteindelijk twee punten
tekort om zijn vijfde wereldtitel op rij te winnen, maar kan
desondanks terugkijken op een hele fraaie comeback. Hoe is die
ommekeer halverwege 2025 eigenlijk tot stand gekomen? Dat is de
vraag tijdens het eindjaarsinterview van Viaplay . "Het meeste zat
in de setup, echt in de afstelling van de auto. Ook met de
berekeningen waarvan we niet hadden gedacht dat het kon met de
auto, waar de performance dan uiteindelijk zat. Dat kwam er dus
uiteindelijk uit. En dat was iets wat we niet in de windtunnel
konden zien", aldus Verstappen. "Ik denk dat we tot dat moment echt
alles hebben geprobeerd aan de auto. Ik denk dat als je aan GP
(Gianpiero Lambiase, race-engineer, red.) gaat vragen wat we
allemaal hebben gedaan... Het is echt niet normaal hoe we soms, ook
van de eerste vrije training tot en met de kwalificatie, een hele
auto hebben omgebouwd. Alleen die ene afstelling of filosofie... Ze
gaven altijd aan dat dat niet kon, omdat we zoveel downforce
verloren", waarna de viervoudig wereldkampioen de sleutel tot het
succes voor de comeback aanwijst. "In de kwalificatie in Zandvoort
hebben we gewoon gezegd: 'Weet je, laten we het gewoon proberen.
Het loopt toch al niet'." Gaat het dan over mechanische grip?
"Gewoon meer downforce. Deze auto's zijn zo gevoelig met een
millimeter hier en daar. Dat is echt bizar. Als je er een
millimeter naast zit, dat kan echt heel veel uitmaken." Verstappen
kon de goede lijn niet overal doortrekken Later in het seizoen
bleek wel dat de goede lijn niet op elk circuit kon worden
doorgetrokken. In Las Vegas ging het relatief van een leien dakje,
in Qatar zeker niet. Ligt dat dan aan de setup, de banden of het
circuit? Verstappen geeft antwoord. "Ik denk dat het ook een beetje
aan het circuit ligt, maar wij hebben over het algemeen altijd meer
moeite met hele lange doordraaiers, omdat onze auto in het midden
van de bocht altijd nog een beetje wil ondersturen." "Als je dan
zoals in Qatar natuurlijk van die hele lange doordraaiers hebt, dan
probeer je natuurlijk die voorkant te vinden, maar dat heeft dan
altijd weer invloed op de achterkant. Dan is het weer heel lastig
om die balans te vinden", zegt hij tot slot.
vieren voor Max Verstappen. Hij wist alleen in Japan en Imola te
winnen, net als tijdens de sprintrace in België. Hij pakte slechts
drie andere podiumplaatsen tijdens Grands Prix, wat toch tegenviel
na de eerste veertien races van het jaar. Hoe anders verliep de
tweede seizoenshelft. Hij won zes races en stond na iedere race op
het podium. De 28-jarige Nederlander kwam uiteindelijk twee punten
tekort om zijn vijfde wereldtitel op rij te winnen, maar kan
desondanks terugkijken op een hele fraaie comeback. Hoe is die
ommekeer halverwege 2025 eigenlijk tot stand gekomen? Dat is de
vraag tijdens het eindjaarsinterview van Viaplay . "Het meeste zat
in de setup, echt in de afstelling van de auto. Ook met de
berekeningen waarvan we niet hadden gedacht dat het kon met de
auto, waar de performance dan uiteindelijk zat. Dat kwam er dus
uiteindelijk uit. En dat was iets wat we niet in de windtunnel
konden zien", aldus Verstappen. "Ik denk dat we tot dat moment echt
alles hebben geprobeerd aan de auto. Ik denk dat als je aan GP
(Gianpiero Lambiase, race-engineer, red.) gaat vragen wat we
allemaal hebben gedaan... Het is echt niet normaal hoe we soms, ook
van de eerste vrije training tot en met de kwalificatie, een hele
auto hebben omgebouwd. Alleen die ene afstelling of filosofie... Ze
gaven altijd aan dat dat niet kon, omdat we zoveel downforce
verloren", waarna de viervoudig wereldkampioen de sleutel tot het
succes voor de comeback aanwijst. "In de kwalificatie in Zandvoort
hebben we gewoon gezegd: 'Weet je, laten we het gewoon proberen.
Het loopt toch al niet'." Gaat het dan over mechanische grip?
"Gewoon meer downforce. Deze auto's zijn zo gevoelig met een
millimeter hier en daar. Dat is echt bizar. Als je er een
millimeter naast zit, dat kan echt heel veel uitmaken." Verstappen
kon de goede lijn niet overal doortrekken Later in het seizoen
bleek wel dat de goede lijn niet op elk circuit kon worden
doorgetrokken. In Las Vegas ging het relatief van een leien dakje,
in Qatar zeker niet. Ligt dat dan aan de setup, de banden of het
circuit? Verstappen geeft antwoord. "Ik denk dat het ook een beetje
aan het circuit ligt, maar wij hebben over het algemeen altijd meer
moeite met hele lange doordraaiers, omdat onze auto in het midden
van de bocht altijd nog een beetje wil ondersturen." "Als je dan
zoals in Qatar natuurlijk van die hele lange doordraaiers hebt, dan
probeer je natuurlijk die voorkant te vinden, maar dat heeft dan
altijd weer invloed op de achterkant. Dan is het weer heel lastig
om die balans te vinden", zegt hij tot slot.
