Mercedes en Red Bull spil in vroege F1-motorcontroverse

De afgelopen dagen kwamen Mercedes en Red Bull veelvuldig in het
nieuws vanwege een vermeende truc met de nieuwe motor voor 2026. De
reglementen van de Formule 1 gaan flink op de schop, waarbij de
motor een cruciale rol speelt. De verhouding tussen de
verbrandingsmotor en de batterij verandert namelijk van 80/20 naar
50/50. Wie de batterij goed op orde heeft, kan flink in het
voordeel zijn. F1-teams zijn echter altijd op zoek naar mazen in de
wet der Formule 1. De randjes van de reglementen worden opgezocht,
om zo een groot mogelijk voordeel te behalen en de concurrentie te
slim af te zijn. Mercedes en naar verluidt ook Red Bull zouden
daarin geslaagd zijn door een trucje met de compressieverhouding
van de motor toe te passen. Dat zit zo: de compressieverhouding mag
in 2026 nog maar 16:1 bedragen, tegen 18:1 in 2025. De
compressieverhouding verwijst naar de verhouding tussen het totale
cilindervolume vóór compressie en het resterende volume na
compressie. Mercedes en Red Bull zouden echter tijdens het gebruik
van de motor toch een verhouding van rond de 18:1 kunnen bereiken,
zonder daarbij de reglementen van de FIA actief te overtreden. In
theorie kan dat op een circuit als Melbourne tot 15 pk extra en
drie tienden aan tijdwinst opleveren. Deze geruchten hebben
natuurlijk de woede van de overige motorleveranciers - Honda, Audi
en Ferrari - gewekt. Zij eisen dat de FIA de reglementen aanpast,
alleen is dat geen ABC'tje. Er is weinig tijd tot de Grand Prix van
Australië en reglementswijzigingen zouden tot onmogelijke
productieprocessen leiden. Zodoende lijkt het er nu op dat de FIA
het trucje (tijdelijk?) toestaat.  Problemen met de reglementen?
Het vermeende trucje van Mercedes en Red Bull is echter niet het
enige wat tot controverse heeft geleid in de aanloop naar 2026. De
FIA paste recent namelijk het technisch reglement aan om een truc
met de fuel-flow meter te voorkomen. De F1 stapt over op volledig
duurzame brandstoffen, waardoor het plafond is aangepast en er een
nieuwe meetmethode wordt toegepast. Het vorige plafond, dat een
maximale massastroom van 100 kilogram per uur bedroeg, wordt
vervangen door een limiet van de stroom van de brandstofenergie van
3000 megajoule per uur. Dat wordt allemaal gecheckt met één meter,
alleen zouden teams onder de oude schrijfwijze in het technisch
reglement erin geslaagd zijn om mogelijk de temperatuur van de
fuel-flow meter te wijzigen in hun voordeel. Teams zouden zo
namelijk de samenstelling van de gemeten brandstof kunnen
veranderen of metingen die het apparaat uitvoert kunnen wijzigen.
De FIA heeft dat in de kiem gesmoord door een toegevoegde voetnoot
in het reglement te verwijderen. Het staat er nu als volgt: "Elk
apparaat, systeem of procedure dat tot doel heeft de temperatuur
van de brandstofstroommeter te wijzigen, is verboden." Controverse
in de F1 Al met al lijkt het nieuwe (motor)reglement dus niet
helemaal waterdicht. Niemand weet nog hoe de pikorde er in 2026
uitziet en of andere motorleveranciers zich wellicht proberen in te
dekken, maar bepaalde teams lijken de reglementen lichtjes te
kunnen omzeilen. Mocht dat in Australië echt tot een voordeel
leiden, hebben we de poppen aan het dansen en is een protest niet
uitgesloten. Sowieso belooft 2026 nu al een interessant seizoen te
worden. De onvoorspelbaarheid is immens door de nieuwe reglementen
en de concurrentiestrijd zal alleen maar intenser worden als er
inderdaad trucjes worden toegepast. Eind januari verschijnen de
nieuwe auto's voor het eerst op het circuit in Barcelona voor de
eerste wintertest van 2026.

Top Headlines

Oudere Top Headlines