Coronel geeft Hadjar dringend advies naast Verstappen
Met een indrukwekkend debuutjaar in het verschiet maakt Isack
Hadjar zich op voor zijn tweede seizoen in de Formule 1 en zijn
eerste seizoen als Red Bull-coureur. Het wordt zijn eerste kans om
te laten zien wat hij kan bij een traditioneel topteam, maar hij
krijgt daarbij een enorme opgave. Hij wordt namelijk de nieuwe
teamgenoot van Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen heeft
de afgelopen jaren de nodige teamgenoten gesleten, stuk voor stuk
coureurs met een verder prima staat van dienst. Al die coureurs
hoopten dicht in de buurt van Verstappen te zitten qua prestaties,
maar moesten lijdzaam toezien hoe de Nederlander races en
wereldtitels won, terwijl ze zelf ver achterbleven. Tom Coronel
denkt dat Hadjar goed genoeg is om niet eenzelfde lot tegemoet te
gaan, al wil hij er nog geen harde uitspraken over doen: "Hij heeft
natuurlijk wel de mazzel dat we in een nieuwe type auto eigenlijk
allemaal weer vanaf nul beginnen", zo begint hij in de
RacingNews365-podcast. "Maar ervaring telt altijd, dus ik vind het
wel weer een hele gewaagde zet van Red Bull. Ze hebben ook weinig
keus. Laten we afwachten wat er gaat gebeuren. Als hij de leercurve
doortrekt, dan zou hij zomaar een heel eind kunnen komen. Maar hij
begint echt helemaal vanaf de bodem." 'Een kwestie van slim zijn'
Wat Hadjar volgens Coronel vooral niet moet doen, is denken dat hij
Verstappen kan verslaan. "Ga er maar vanuit dat je vier tienden
langzamer bent. En als je daarbij in de buurt komt, dan ben je een
topper. En als je er niet bij in de buurt komt, dan weet je dat je
daar nog aan moet werken." "Maar accepteer die drie, vier tienden,
accepteer het. Het is een hele moeilijke. Als Helmut ze na één jaar
Formule 1-racen belt, en die zegt: 'Ja, we gaan je een stapje hoger
zetten, naar de Red Bull', wat zeg je dan aan de telefoon? 'Nee,
dat gaat niet'? Maar je was toch klaar? Het is ook een kwestie van
slim zijn. Wees gemotiveerd, laat zien dat je groeit, en dan is het
oké." Coronel haalt als voorbeeld Hadjars voormalige teamgenoot
Liam Lawson aan, die afgelopen seizoen al na twee races vertrok bij
Red Bull en een stap terug zette richting Racing Bulls: "Bij hem
zagen we dat er geen groei in zat. Daar ging hij echt piepen en
kraken. Die hebben ze teruggezet, en die doet het ook heel goed, of
in ieder geval niet slecht." "Ik denk dat hij er te snel (bij Red
Bull) in is gezet en te veel zelfvertrouwen had. Dat hij dacht dat
hij bij Verstappen in de buurt zou komen. Dus als je van tevoren er
anders in gaat staan, dan denk ik dat je tijd krijgt, en dan kan je
groeien", besluit Coronel.
Hadjar zich op voor zijn tweede seizoen in de Formule 1 en zijn
eerste seizoen als Red Bull-coureur. Het wordt zijn eerste kans om
te laten zien wat hij kan bij een traditioneel topteam, maar hij
krijgt daarbij een enorme opgave. Hij wordt namelijk de nieuwe
teamgenoot van Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen heeft
de afgelopen jaren de nodige teamgenoten gesleten, stuk voor stuk
coureurs met een verder prima staat van dienst. Al die coureurs
hoopten dicht in de buurt van Verstappen te zitten qua prestaties,
maar moesten lijdzaam toezien hoe de Nederlander races en
wereldtitels won, terwijl ze zelf ver achterbleven. Tom Coronel
denkt dat Hadjar goed genoeg is om niet eenzelfde lot tegemoet te
gaan, al wil hij er nog geen harde uitspraken over doen: "Hij heeft
natuurlijk wel de mazzel dat we in een nieuwe type auto eigenlijk
allemaal weer vanaf nul beginnen", zo begint hij in de
RacingNews365-podcast. "Maar ervaring telt altijd, dus ik vind het
wel weer een hele gewaagde zet van Red Bull. Ze hebben ook weinig
keus. Laten we afwachten wat er gaat gebeuren. Als hij de leercurve
doortrekt, dan zou hij zomaar een heel eind kunnen komen. Maar hij
begint echt helemaal vanaf de bodem." 'Een kwestie van slim zijn'
Wat Hadjar volgens Coronel vooral niet moet doen, is denken dat hij
Verstappen kan verslaan. "Ga er maar vanuit dat je vier tienden
langzamer bent. En als je daarbij in de buurt komt, dan ben je een
topper. En als je er niet bij in de buurt komt, dan weet je dat je
daar nog aan moet werken." "Maar accepteer die drie, vier tienden,
accepteer het. Het is een hele moeilijke. Als Helmut ze na één jaar
Formule 1-racen belt, en die zegt: 'Ja, we gaan je een stapje hoger
zetten, naar de Red Bull', wat zeg je dan aan de telefoon? 'Nee,
dat gaat niet'? Maar je was toch klaar? Het is ook een kwestie van
slim zijn. Wees gemotiveerd, laat zien dat je groeit, en dan is het
oké." Coronel haalt als voorbeeld Hadjars voormalige teamgenoot
Liam Lawson aan, die afgelopen seizoen al na twee races vertrok bij
Red Bull en een stap terug zette richting Racing Bulls: "Bij hem
zagen we dat er geen groei in zat. Daar ging hij echt piepen en
kraken. Die hebben ze teruggezet, en die doet het ook heel goed, of
in ieder geval niet slecht." "Ik denk dat hij er te snel (bij Red
Bull) in is gezet en te veel zelfvertrouwen had. Dat hij dacht dat
hij bij Verstappen in de buurt zou komen. Dus als je van tevoren er
anders in gaat staan, dan denk ik dat je tijd krijgt, en dan kan je
groeien", besluit Coronel.
